Les Deux er klar til modeugen: Vores konstante vækst medfører et stigende socialt ansvar. Den københavnske modeuge er i gang og byen er fyldt med modefolk, indkøbere, presse osv.

Det betyder naturligvis også travlhed hos det danske fashionbrand Les Deux, der brager afsted i hele Europa, hvilket har betydet flere nye profil-ansættelser, egne butikker og nye markeder.  

Vi tog en snak med en af dem, der har været med fra start. Mød Mathias Jensen, kreativ direktør, der her fortæller om Les Deuxs nye kollektion, bæredygtighed og naturligvis modeugen.

Modeugen er i gang. Hvad skal der ske hos Les Deux?
Det bliver en lille smule anderledes denne gang. Vi har valgt at invitere vores samarbejdspartnere ind i vores HQ på Frederiksberg. Vi er så heldige, at vi har kvadratmeterne til det, hvilket gør at vi kan få folk helt ind i Les Deux universet, og dermed skabe den helt rigtige stemning.

Vores to showrooms vil blive bygget op ligesom vores område på Revolver (den ene af to salgsmesser under modeugen). Det er kun anden gang, at vi er på Revolver (Les Deux har tidligere været på CIFF) og sidst var en bragende succes, hvor der var fyldt med mennesker fra onsdag til fredag.

Vi har et endnu større momentum nu, så vores forventninger er bestemt ikke blevet mindre. Her tænker jeg især på vores internationalisering, flere nye ansættelser osv.

Les Deux har netop ansat Morten Kristensen, som står bag det danske brand Royal Republiq. Han tiltræder som Salgsdirektør til marts, og dertil har man hentet Jakob Kruse, tidligere indkøber af men’s wear i Magasin.

Vi har et endnu større momentum nu, så forventningerne er ikke blevet mindre!

Mathias Jensen om forventningerne til modeugen.

Jeres Autumn 20 kollektion er inspireret af det kreative Manhatten. Fortæl lidt om den:
Ideen til Lower East Side kom lidt ud fra en persona, som vi skabte i forbindelse med Spring 20. Denne persona og hans liv, har vi arbejdet med igen. Han boede i den kreative bydel på sydsiden af Manhattan med udsigt til Dumbo fra kanten af the East Side River Park, og har en kreativ og nysgerrig personlighed.

Vi har været derovre af nogle gange, og fandt især inspirationen i den syd-østlige del. Det er et helt unikt kreativt fodaftryk i denne del af New York. Grafittien og gadekunsten har et bankende hjerte og diversiteten i kunsten er lige så synlig i menneskene som bor bag de farvede vægge. Vi begyndte så at drage paralleller mellem det liv og vores modebillede, og den stil som vi rigtig godt kan lide at arbejde med. Det amerikanske modebillede er stadig meget ”street-driven” og de perfektionerer denne stil. Vi har helt ydmygt draget paralleller mellem det og os. Og det ligger os egentlig meget nært. Les Deux har altid været preppy blandet med street, samt med en skandinavisk undertone. 

Hvis du skal fremhæve noget fra kollektionen?
Vi har arbejdet meget med vores silhuetter og har tænkt meget mere i outfits end enkeltstående produkter. Vi kommer blandt andet til at introducere vores svar på et suit. Det er afslappet og i virkeligheden mindre formelt. Det virker mere naturligt for os og passer silhuetmæssigt bedre ind i vores kollektion end det konventionelle jakkesæt. Vi er også for alvor kommet i gang med jakker og bliver ved med at udfordre os selv i forhold til funktionalitet, kvalitet og bæredygtige elementer. Vores jakker har et højt niveau, og det har været en lang proces. Så det skal fremhæves.

I er begyndt at åbne egne butikker. Hvordan er det, set fra din kreative stol?
Fra mit perspektiv er butikkerne geniale. Det er en ny legeplads for en kreativ virksomhed som os. Det er interessant at være så tæt på salget af vores produkter. Vi går meget op i, hvordan stativerne bliver iscenesat, og får en stor forståelse for, hvordan vores kunder tænker. Vi får også langt mere plads til at udfolde Les Deux universet. Det kræver meget, men det er vildt fedt! Retail er et vigtigt element for Les Deux.

Et af de store samtaleemner under modeugen er bæredygtighed. Copenhagen Fashion Week har selv meldt sig ind i kampen, og netop fremlagt en plan frem mod 2022. De kalder den “Copenhagen Fashion Week, Sustainability Action Plan” 2020-2020. Den plan kan du læse mere om her. 

Mathias, Hvad betyder bæredygtighed for Les Deux?
Vi kommer langt rundt i bæredygtighedens “værktøjskasse”. Dette inkluderer alt fra økologisk bomuld, til recycled polyester og et stigende brug af rene fibre såsom linen og tencel. Vi arbejder med genbrugsgarn fra verdenshavene, som er lavet til metervarer, og kommer til udtryk i et stærkt co-lab med det spanske brand EcoAlf.  Så er der hele emballagedelen som også betyder rigtig meget, hvor vi sidste år startede med at reducere vores plastikforbrug i form at polybags, ved blot at folde alle vores t-shirts hos producenternes fabrikker. Dette har indtil videre medført et nedsat plastiskforbrug på flere hundrede kilo og vi arbejder på at integrere samme initiativ på øvrige produktgrupper hvor det også er muligt.

Vi taler meget om det tøj og de metervarer, som vi ikke får solgt efter en kollektion. Vi har en løbende dialog med de forskellige fabrikker om hvad der er tilbage hos de respektive leverandører, og sørger for at integrere det i vores design proces og dermed genanvende det. Om kort tid løfter vi sløret for et rigtig spændende og nytænkende forretningskoncept som har en direkte relevans til vores bæredygtighedsstrategi som vi lancerede sidste år.

Har du læst? Succesbrands er enige: Retail er vigtigt for os!. Læs her.