Hvem siger egentligt at print er dødt? Den dansk/hollandske virksomhed LABFRESH, som er født 100% online, har netop lanceret deres helt eget magasin. Det sker blandt andet på baggrund, at de har kørt en række annoncer i hollandske aviser med gode resultater. Det blev startskuddet til beslutningen om, at lave det hele selv.

Co-founder Kasper Brandi håber på flere magasiner og gerne på flere sprog i fremtiden. Vi tog en snak med ham.

Kasper, Mange kender jer for jeres stærke online tilstedeværelse. Hvorfor vælger LABFRESH at lave et magasin? 

“Mine iværksætter-venner i US og UK har været begejstrede over print og direct mail i årevis. Vi har efterhånden kørt over 100 printreklamer i aviser og magasiner. I 2021 blev det vores bedste marketing-kanal. Vi er langsomt gået væk fra den rene performance marketing og bruger nu kun 8% af omsætningen på online marketing. Magasinet er en naturlig eskalering af den transformation, hvor der er fokus på at fortælle autentiske dybe historier i stedet for bare at spilde rødvin på skjorter.”

"Til næste sæson planlægger vi at lancere magasinet i både en dansk, hollandsk og engelsk version.."

Danske Kasper Brandi (tv.) og hollandske Lotte Vink (th.) startede LABFRESH i 2017. Tøjbrandet er skabt med investeringer og lån fra private investorer og er i dag det største community-backed startup i Danmark og Holland. LABFRESH har kontor i Holland, men kunder i 98 forskellige lande.


Hvilket indhold finder læseren i magasinet? 

“Det er 20 sider med 4 velskrevne artikler og fint photoshoot på en Caribisk ø. Alt er naturligvis printet på genbrugspapir. Fokus er ikke så meget på vores produkter og “salg”. I stedet for fortæller vi om mennesker, bæredygtighed og iværksætteri.”

Hvornår er magasinet en succes for jer? 

“Det var allerede en succes på dag 2, da nok læsere havde brugt rabatkoden på bagsiden til at finansiere hele produktionen. Vi har blandt andet sendt det til 9.000 kunder, som ikke har bestilt fra os de sidste 12 måneder og ikke abonnerer på vores nyhedsbrev. Vi har ingen mulighed for at kontakte dem udover via direct mail. Vi var til at starte med nervøse for, om folk ville finde det irriterende. Men vi har indtil videre kun modtaget 9 klager, så det må siges at være acceptabelt.”

Hvordan har I valgt at distribuere magasinet? 

“I første omgang har vi distribueret en engelsk version af magasinet til 26.000 mænd, primært i Holland via det hollandske postvæsen. Til næste sæson planlægger vi at lancere magasinet i både en dansk, hollandsk og engelsk version.”

Hvordan går det ellers hos jer? 

“Vi har efter 2 års hårdt arbejde og fine legater fra EU og MIT endelig fået rykket skjorteproduktionen til Italien og omlagt til 97% genanvendte materialer. Det har været sindssygt hårdt, men nu har vi endelig et setup, hvor både stretch og strygefrihed er best-in-class, uden at vi har været nødsaget til at gå på kompromis med “look & feel”.

Du kan komme tættere på Labfresh og Kasper i et af de tidligere interviews vi har lavet med ham. Læs det her.

Magasinets forside


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.