Den københavnske metro er populær som aldrig før.  I marts blev der slået “all-time” passagerrekord med 11 mio. gæster på en måned. Den succes har medført en udfordring for Metroselskabet. Der mangler simpelthen plads til, at folk kan parkere sin cykel i og omkring stationen.

Men det skal fremover være lettere. Det fortæller Magasinet Kbh.

Metroen

Foto / illustrationer fra Gottlieb Paludan Architects.

Helt konkret har Metroselskabet hyret tegnestuen Gottlieb Paludan Architects og rådgiverne hos Rambøll til at tegne forskellige fremtidsscenarier for mere cykelvenlige metrostationer.
Ideerne herunder er bygget på flere forundersøgelser, men ikke endeligt besluttet. Men en ting er sikkert. Der er et stort ønske om at gøre det lettere at parkere sin cykel, både over og under jorden.

Der er først og størst fokus på endestationerne, hvor godt 22% i gennemsnit ankommer på cykel. Én anden anbefaling er at tænke cykelparkeringen sammen med faciliteter til eksempelvis cykelreparation, som kan gøre det attraktivt for passagererne at tage cyklen med.

Vi følger løbende sagen.

Her er tegningerne fra Gottlieb Paludan Architects.

Metroen
Metroen
Metroen

Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.