Der er igen kommet fokus på hvordan og hvorpå, at Facebook (Meta) målretter sine annoncer mod brugerne.
I følge The Wall Street Journal mener EU, at Facebook ikke bør anvende sine brugervilkår for Facebook og Instagram på en sådan måde, at brugerne ikke skal tvinges til at acceptere visninger af personligt målrettede annoncer baseret på brugernes aktivitet på platformene.
Helt konkret konkluderer de, at EU’s regler ikke tillader den nuværende fremgangsmåde hos Facebook, hvilket kan give store problemer for selskabet Meta, som er koncernnavnet, som ejer Facebook.
Beslutningen er meldt officielt ud, og kan appelleres – og potentielt ende i et langvarigt retsopgør, og derfor kan beslutningens reelle virkning blive udskudt.
Ender det med et nederlag til Meta, bliver det markant sværere for platformen at sikre sig brugernes samtykke til at fortsætte med de målrettede annoncer, som udgør langt størstedelen af omsætningen for både Facebook og Instagram.
Metas aktie led tirsdag et markant dyk med et minus på 6,4 pct.
Vi følger sagen.
Tilmeld gratis
Continued….
Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her.
En ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration.