Tilbage i 2021 skrev H&M historie, da de lancerede H&M Innovation Stories. Her præsenterede de et program og kollektion, der skulle fremme bæredygtige materialer, innovative teknologier og processer i produktionen, der skulle danne grundlag for kommende H&M kollektioner.

Det bliver markeret igen i dag, hvor H&M lancerer “Metaverse Design Story”, som består af en “ready-to-wear kollektion samt introducerer fem digitale AR filtre, designet i samarbejde med The Institute of Digital Fashion.

Ready-to-Wear kollektionen er allerede meldt eftertragtet og blevet rost til skyerne verden over.

H&M beskriver selv Ready-to-wear kollektionen som inspirerende og med nye bæredygtige initiativer, hvor fokus har været cirkularitet, hvilket blandt andet kommer til udtryk i, at de fleste styles er lavet af mono-fibre, der gør det muligt og nemt at genanvende fibrene til nye styles senere hen.

Derudover kan H&M med denne kollektion for første gang præsentere styles lavet af genanvendt polyester, der udelukkende stammer fra gammelt tøj og tekstilaffald, indsamlet via programmet Garment CollectingH&M har desuden faux-fur pelse og jakker fremstillet af plastflasker indsamlet i samarbejde med REPREVE® Our Ocean™, og derudover forskellige kjoler, leggings og blazere med pailletter lavet af 100% genanvendt emballageaffald – en fremstillingsmetode, som H&M har arbejdet mange år hen imod.

Kollektionen vil være tilgængelig online og i udvalgte butikker fra i dag, torsdag d. 8. december. Du kan se kollektionen og 3D filtre her.

H&M

Hvorfor er det vigtigt? Dontt mener:

Det er vigtigt, at de store giganter viser vejen, når vi snakker bæredygtighed. For hvornår er produkter ”grønne”, ”bæredygtige”, ”etiske” eller ”klimavenlige” nok? Modebranchen har i årtier været svære at gennemskue, og er derfor helt fortjent underlagt et stort pres for at omstille sine produktioner og forretningsmodeller til en mere bæredygtig fremtid.

Derfor er det altafgørende, at de store spillere, som f.eks. H&M viser vejen, investerer tungt, men samtidig husker kreativiteten og designet som i H&M Innovation Stories. 

H&M


Tilmeld gratis

Continued….

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her.
En ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration.