For et par uger siden introducerede den populære kasketbutik CapStore på Fisketorvet en helt ny teknologi i deres butik. Fremover kan du gå ind i butikken uden at skulle stå i kø ved kassen. I samarbejde med det danske tech startup Zliide, som har udviklet et intelligent betalings- og datasystem, kan man hurtigt betale på sin smartphone.

Systemet samler endda data til butikken, som dermed bliver klogere på deres kunder, men også frigiver tid til personalet på til at yde bedre service.

Vi fangede CapStores CEO Mads Kragh til en snak om, hvordan det er blevet modtaget. Det var en glad Mads, der kunne fortælle:

”Det er i CapStore’s ånd at være iblandt de allerførste til at teste nye trends af. Vi har tidligere haft stor succes med kundeoplevelser og service, og med Zliide har vi nu en fremragende mulighed for at fokusere 100% på kunden og oplevelsen. Kunden behøver ikke længere stå i kø og vente, og vores ansatte kan bruge tiden på at guide og hjælpe kunderne på et nyt niveau. Vi vil vinde tid ved at færre transaktioner går igennem den traditionelle kasse. Derudover er vores butik i tæt samspil med vores webshop, og derfor er det også en data, vi kan bruge på en helt ny måde, hvor vi kan personalisere markedsføringen til den enkelte kunde.”

Om Mads Kragh:
CEO & FOUNDER af CapStore. Danmarks største kasketbutik, som kan tilbyde ml. 2000-2200 forskellige caps om året.

Men Mads, så har du snart ikke brug for dine ansatte mere?

Tværtimod vil jeg sige! De kommer endnu mere i spil nu. Jeg ser det ikke som en naturregel, at slutdestinationen skal være ved “kassen”, og at det er der, man har dialogen. Med det her tiltag har vi endnu mere tid på gulvet. Alt handler om BEDRE service. Men hvis kunden foretrækker kassen, så er den også åben.

Mine medarbejdere har faktisk taget godt imod det. De ved godt, at vi som butik skal være omstillingsparate. Men min mission er på ingen måde, at vi skal ende med at være tom for medarbejdere i butikken. De er en vigtig faktor for os som nichebutik. Vi er jo specialisterne, der kan rådgive. Jeg tror i det hele taget meget på offlinebutikken som et flagskib for hele vores forretning (CapStore driver også webshop og butikker i Magasin).

Hvordan har reaktioner så været fra kunderne?
Super gode! Folk køber ind i fremtiden. De synes, at det er en ny sjov oplevelse. Det er lidt, som da vi åbnede en kasketbutik. Det havde folk heller ikke set før. Så det er fedt. Jeg er meget taknemmelig for den modtagelse, vi har fået på det.

Men handler det om en bedre oplevelse eller mere salg?
Godt gammelt købmandsskab siger, at hvis du har haft en god oplevelse, så kommer du tilbage. Det prøver vi at leve op til hver eneste dag.

Om Zliide

Zliide er et dansk tech startup, der udvikler og producerer et betaling- og datasystem til detailhandlen i form af en digitaliseret tøjalarm.

Stiftet i marts 2016 af vennerne Morten Møgelmose, Viktor Pedersen, Casper Schrøder og Nikolai Lindholm. De første investorer var forretningsmanden Jesper Høilund – Prime Cargo, serie-iværksætteren Martin Mikaelsen – Trackunit, samt Senthil Shanmugam – adm. direktør i det børsnoterede selskab, EFL (Expo Freight). Senest har PreSeed, Nordic Eye og SEED Capital investeret i Zliide. Foruden CapStore, samarbejder Zliide også med de Aalborgensiske butikker Teeshoppen – som vil være Danmarks første bemandingsfrie tøjbutik samt Streetammo.

Teamet bag Zliide Technologies ApS er baseret i Aarhus.  www.zliide.com.

Om CapStore

CapStore ejes af Copenhagen Cap Company ApS, som består af CapStore Fisketorvet, CapStore Magasin Lyngby, CapStore Magsin Kgs. Nytorv og www.capstore.dk /se /fi. Udover de fysiske butikker driver CapStore også argenturet på New Era i Danmark. Der er 7 medarbejdere knyttet til CapStore. De har som den eneste butik i Fisktorvets historie vundet ”månedens butik” 3 gange, og her er der netop blevet målt på service, engagement og kendskab. Butikken + webshoppen har mellem 20-25 brands på lager og kan tilbyde op til 2000-2200 forskellige kasketter på et år. Udover at sælge produkter fra andre brands, så har CapStore også etableret en broderingsmaskine som kan tilbyde kunderne at få deres eget navn eller design broderet på cappen. Der er især en efterspørgsel på unikke og personlige broderinger. Indenfor headwear kan CapStore tilbyde huer, hatte, sixpence, kasketter, svedbånd og lidt til.