I sidste uge udkom bogen “Hvor svært kan det være” forlaget Dafolo.

Bogen er skrevet af den tidligere kommercielle direktør i FCK, Dan Hammer og nuværende fodbold direktør i Abu Dhabi i De Forenede Arabiske Emirater ( Klubben hedder Al Jazira Club ), Mads Davidsen. De har udviklet en model til den bæredygtige fodboldklub. Den handler om at skabe ro, tænke langsigtet og ikke nødvendigvis give al magt til træneren og håbe på det bedste. Bogen er fyldt med analyser, eksempler og cases.

I den forbindelse tog vi en snak med Mads Davidsen, som vi har fulgt igennem mange år! En mand med en klar mission!

Mads Davidsen, Hvorfor har I skrevet bogen?
“Vi mener, at fodbold som branche fortsat er en af de mest misforståede og dårligst forstået ift. branchemekanismerne og den specifikke knowhow, det påkræves for at opbygge fx en detaljeret fodboldstrategi. Derfor vil vi gerne bidrage med både teori, evidens og praksiserfaring for at skabe en debat og løfte forståelsen af spillet.”

Hvem er bogen skrevet til?
“Sådan kogt helt ned primært til ejerne og bestyrelserne i professionelle fodboldklubber, men heldigvis har vi allerede fået feedback fra både trænere, sportsdirektører og ikke mindst fans og interessenter, som alle fandt ny viden eller blev klogere på visse aspekter af branchen, så vi håber på at kunne inspirere alle med interesse i vores fantastiske spil.”

Du og Dan Hammer har meget forskellige profiler (sportsligt & kommercielt). Er I enige om det hele i bogen?
“Ja med få nuancer. Vi har netop delt bogen op i to, så Dan skriver den første del i forhold til forretningsstrategien, mens jeg står for fodboldstrategien i del to. Broen i mellem de to dele er vores egne erfaringer fra tiden hos henholdsvis FC København og Shanghai SIPG. Men selvfølgelig har vi før og under haft mange diskussioner og hele tiden sørget for, at den anden part trods alt kan stå inde for begge dele.”

Hvordan er bogen blevet modtaget?
“Forlaget er meget tilfredse, og vi sælger mere og hurtigere end først antaget, da det jo er en form for nichebog, mens vi også hører om interesse fra både det engelsksprogede og kinesiske publikum. Den her type bog er aldrig skrevet før – ikke i denne detaljegrad og ikke af folk indefra med årtiers brancheerfaring, så vi mener selv, at vi har en unik bog at dele med fodboldverdenen.”

I et stort interview siger Rasmus Ankersen, at det ikke er “så stor en intellektuel udfordring at drive en fodboldklub, det er mere en emotionel udfordring”. Er du enig i det?
“Jeg kender Rasmus igennem snart mange år, og vi diskuterer ofte fodbold og strategi, så jeg ved godt, hvad han hentyder til, og vi kommer også ind på i bogen, at nogle gange gælder det reelt om bare ikke at kortslutte for hurtigt for en ejer/bestyrelse og fyre træneren i en dårlig periode, men at lade ham være og lade tiden arbejde. Det er dog vores påstand, at det er yderst vanskeligt at drive en fodboldklub.”

"FC Nordsjælland er en præmiecase, og klart den klub i Danmark, der er længst og mest stringent, når det kommer til at have en vision, en forretnings- og fodboldstrategi.  

Rasmus Ankersen nævner også at “ro” er altafgørende. Han siger: “Uden ro i systemet opstår der situationer, hvor der træffes uhensigtsmæssige beslutninger. Fodboldledelse kan skæres ind til at skabe ro på de indre linjer i en verden af uro.”Er det virkelig så let?
“Det er som nævnt svært at drive en fodboldklub, men tid er nok den værste fjende og skaber man ro, så vinder man tid, og så er man faktisk kommet langt, men det bliver aldrig bæredygtigt og kontinuerligt godt uden en klar vision, en forretnings- og en fodboldstrategi. Det er den plan koblet til knowhow og daglig udvikling, der over tid vil løfte din performance, og det vil skabe ro.”

Hvis vi zoomer ind på jeres kapitel; “Opbygningen af en fodboldstrategi”. Her er I egentlig ret konkrete om rigtigt og forkert ift. til hvilken vej, man skal gå som klub. Hvilken dansk klub er mest tro med en bæredygtig strategi?
“Vi nævner flere gange i bogen FC Nordsjælland som en præmiecase, så de er klart den klub i Danmark, der er længst og mere stringente, når det kommer til at have en vision, en forretnings- og fodboldstrategi, der er sammenhængende, giver mening internt og eksternt og aldrig ændres uagtet resultaterne. Jeg har personligt været priviligeret gennem mit arbejde at rejse meget rundt de sidste godt 10 år og har besøgt mange og de bedste, største klubben i verden, og selv i den benchmark står FCN utrolig stærkt, så de er virkelig unikke.”

Vi skal heller ikke snydes for at høre lidt fra din “hverdag”.
Nu er du direktør i Al Jazira Club, Forenede Arabiske Emirater. Hvordan kom det i stand?
“Jeg blev headhuntet igennem et rekrutteringsbureau, en lang proces over et år, da jeg egentlig først ikke ville, men til sidst blev drevet af en interessant vision og muligheden for at opbygge en bæredygtig fodboldklub i Mellemøsten. En stor opgave, men dybt fascinerende i en anderledes kultur og måde at operere og arbejde på. Vores ejerkreds er den samme, som ejer Manchester City og deres globale projekt, så det er også et interessant netværk at komme ind i.”

Hvad er din overordnede målsætning nu?
“Jeg arbejder mere med, hvad jeg kalder meningsfyldte ‘targets’, hvor at få løftet fodbolddebatten og forståelsen af spillet gennem vores bog fyldte meget i 2020, men derudover driver jeg også et akademi i Kina og har nogle rådgiveropgaver for spændende projekter. Jeg kan godt lide at være involveret på tværs af nogle felter og blive stimuleret og inspireret den vej rundt.”

Hvor stor er fodbolden, hvor du er nu?
“Mellemøsten elsker generelt fodbold, men selvfølgelig i første omgang mere de store ligaer som Premier League og La Liga, som de følger tæt, men alle lokale kampe herude sendes live og promoveres på de sociale medier, så fodbold er en stor del af samfundet.” slutter Mads Davidsen.


Besøg vores POP-UP, som  er dontt.dks butik, hvor vi omhyggeligt laver og håndplukker produkter til den moderne creator.