Samtale med Lucas Rantzau.

Lucas lever sin drøm med Stori, som han stiftede i 2017. Han vil skabe verdens bedste boligunivers og gøre skandinavisk design lettilgængeligt i hele verden.

Det har den kun 25-årige Lucas Rantzau allerede god succes med. Stori er blandt de største multi-brand møbel og interiør platforme herhjemme, men vejen har hverken været let eller direkte. Men en ting er sikkert. Lucas har altid haft en iværksætter i maven.

Vi mødtes med Stori-founder Lucas Rantzau på hans kontor hos Blazer Capital, som er en af hans investorer, til en samtale på dontt.dk. Her talte vi om “altid at ville skabe”, inspirationen og ambitionerne med Stori.

Lucas Rantzau
Founder & CEO i Stori
Lucas blev født i Spanien, hvor han boede på Mallorca til han var 7 år.
I Danmark er han vokset op i Hornbæk.

Hvem er Lucas?

“Uden at det skal være alt for dybt, så har jeg aldrig været den mest skolemindet person. Det skal ikke misforstås med at være doven og ugidelig. Men der har altid været andre ting, der har interesseret mig mere. Jeg har altid haft gang i mange projekter, og i gymnasietiden tog det mere og mere fart.”

Har det altid “stået” i stjernerne, at du skulle være iværksætter? 

“Det er jeg nok af natur, ja. For mig er at skabe noget det fedeste i verden. Det giver mig et drive til både at kunne løbe stærkt, men også at kunne håndtere de svære perioder. For det er ikke altid en dans på roser, at have en “født iværksætter” i maven. Men omvendt er det hele min motivation. Jeg kommer fra en familie, der alle er selvstændige eller entreprenante på den ene eller anden måde. Så på den måde har det også været naturligt. Jeg har været meget heldig at have nogle forældre, der altid har bakket op. Det, tror jeg, er ret afgørende. Jeg har virkelig lavet mange fejl på min vej, men altid blevet bakket op.“

Hvornår vidste du, at Stori var en god ide?

“Det fandt jeg ud af på et tidspunkt efter gymnasiet. På det tidspunkt havde jeg et lille webbureau, hvor jeg lavede webudvikling og digital markedsføring for nogle mindre virksomheder. Det opdagede jeg, at jeg godt kunne finde ud af, og det satte nogle tanker i gang. Hvis jeg selv kunne bygge en platform, og hvis jeg selv kunne markedsføre den? Hvorfor så ikke gå efter ens drøm? Det valgte jeg at gå med.”

Her ses den populære “Ballerina” vase, som Lucas selv har designet.

"Jeg går med en vision om at gøre dansk og skandinavisk design lettilgængeligt i hele verden"

Hvilket fundament er Stori bygget på? Hvad er jeres mission? 

“Da jeg startede Stori, havde jeg nogle begrænsninger. Jeg havde et par tusinde kroner på lommen og intet fancy lager. Derfor kunne jeg heller ikke starte med at sælge møbler og andre designvarer, som jo var min drøm. Så jeg startede faktisk med at sælge velværeprodukter, køkkensalte, olier og den slags. Altså små ting, som ikke kostede ret meget og heller ikke fyldte noget på mit lille værelse. Der gik faktisk over et år, før jeg fik de første boligprodukter på platformen. Men jeg vidste hele tiden godt, hvor jeg ville hen. Jeg var god til at sætte delmål, lykkes med dem og så forfra igen. Det, tror jeg, er vigtigt for at iværksættere at huske på.”

Om få uger lancerer i jeres egen designserie. Hvad giver det til virksomheden?

“Det er et stort skridt for os. Du er typisk enten et brand eller en multi-brand platform.Nu gør vi begge ting. Det er vores måde at differentiere os signifikant fra konkurrencen på markedet og tilbyde noget unikt på samme tid. Det er den kommercielle grund. Men endnu vigtigere er jo det, som vi talte om tidligere. At jeg er drevet af at skabe. Det ligger i Storis DNA. Vi har tidligere lanceret “Ballerina-vasen”, men aldrig en hel designserie som den vi har nu.” (Du kan læse mere om serien på dontt.dk, så snart den er lanceret. Her fortæller Lucas om alle produkterne i denne.)

Hvad er ambitionen med virksomheden? Hvor store skal I være? 

“Jeg går med en vision om at gøre dansk og skandinavisk design tilgængeligt i hele verden. For os er det super tilgængeligt, men sådan er det ikke alle steder. Skandinavisk design har et rigtig godt ry i verden. Så ambitionen er, at vi skal være den største og bedste platform ift. til at få leveret skandinavisk design overalt i verden.”

Hvor store er I nu?

Vi har rykket os enormt. Vi har igen i år fordoblet vores omsætning, og er vel blandt de største danske online multi-brand interiør butikker i Danmark. Vi har planer om at udvide til andre markeder, og det kommer også til at ske inden længe.”

"Jeg har altid været inspireret af min mor. Hun har altid været selvstændig, klaret sig godt og samtidig opfostret mine 2 søskende og jeg som enlig mor."

Hvor er I henne om 3 år? 

“Jeg er jo langt mere eksekverende og har den store masterplan i hovedet. Det er ikke fordi, jeg behøver at skrive alt ned til punkt og prikke. Vi ved godt, hvad vi skal gøre, og hvordan vi kommer derhen. Vi har en masse delmål. Men I forhold til en 3-års plan, så handler det jo meget om, hvordan vi lykkes udenfor Danmark. Vi er kun lige startet!”

Hvordan ser din hverdag ud? 

“Jeg er på kontoret omkring kl. 9, hvor jeg gennemgår dagen med mine medarbejdere. Jeg arbejder til ret sent. Det afhænger lidt af, om der er mad i køleskabet herude. Hvis der er det, så arbejder jeg til 20-22 tiden. Så det er her på Blazer kontoret, jeg bruger størstedelen af tiden. Jeg bruger mest tid foran computeren, hvor jeg har flest opgaver. Ellers er det møder, ture på lageret som vi netop har outsourcet eller telefonopkald. I weekenderne er jeg blevet meget bedre til at prioritere venner og trække stikket. Det har jeg ikke været god til tidligere. Det, tror jeg, er vigtigt.”

Hvem/hvad bliver du inspireret af?

“Jeg har altid været inspireret af min mor. Hun har altid været selvstændig, klaret sig godt og samtidig opfostret mine 2 søskende og jeg som enlig mor. Hun vil altid stå som et forbillede for mig. Derudover er jeg så heldig at være en del af et kontormiljø, hvor der virkelig er mange dygtige mennesker. Så jeg bliver dagligt inspireret af medarbejdere og folk fra de andre virksomheder.”

Hvordan ser dit medieforbrug ud?

Jeg er relativt dårligt til at holde mig opdateret med hvad der sker i verden dag for dag, da Stori har mit fulde fokus. Når jeg laver monotone arbejdsopgaver lytter jeg ofte til podcasts og lydbøger samtidigt. Det er altid fagligt indhold for at holde mig opdateret og dygtiggøre mig. Jeg bruger også Youtube til at lytte til CEO-interviews og andre dygtige folk. Til sidst bruger jeg LinkedIn til erhvervsmæssige nyheder.”


Creators

Continued….

Det her bliver ikke det sidste du har læst til Stori og Lucas på dontt.dk

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her.