Det danske brand Les Deux er klar til det næste niveau. I forbindelse med modeugen mødtes vi med Kreativ direktør Mathias Jensen, som har været med fra start. Det blev til en snak om den kommende kollektion med udgangspunkt i det debutshow som venter på tirsdag under Copenhagen Fashion Week.

Mathias, I laver for første gang nogensinde show på dansk grund. Hvorfor lige i år?
Vi har aldrig været mere sikre på, hvem vi er, men forvirringen har nok heller ikke været større.

Der er en meget forskellig opfattelse af, hvad Les Deux er på tværs af vores markeder.

Jeg tror aldrig, at der har været så forskellige opfattelse af, hvad Les Deux er på tværs af vores markeder. Det skal vi have på plads.

Jeg tror ikke, at vi får en bedre scene herhjemme end denne. Vi har lavet en masse nye tiltag som Les Deux Paper (Les Deux´ egen avis), nye formater på magasiner/lookbooks og vores shop in shops niveau er styrket helt vildt. Men det er meget “slow” kommunikation. Med det her show får vi på 10 minutter slået fast, hvem vi er.

"Med det her show får vi på 10 minutter slået fast, hvem vi er."

Mathias Jensen, Creative Director

Hvad kan folk glæde sig til?
De, som stadig tror, vi er et kasket og t-shirt brand, får sig en kæmpe overraskelse. Folk kan glæde sig til et gennemarbejdet show, som der er arbejdet hårdt på. Jeg glæder mig til at vise en fuld Les Deux styling.

Selve showet tager udgangspunkt i det nedbrudte. Du skal forestille dig Berlin i 1989. Øst og vest mødes, og drømmen om at rejse sig igen lever. Ud af det totale kaos begynder der at vokse siv, blomster og andre planter frem. Vi vil vise, at ligegyldigt hvor slemt det kan gå, så vil der altid opstå muligheder.

Beskriv jeres AW19? kollektionen? (Den som skal på scenen)
Det overordnede hovedfokus er på overtøj og strik. Vi har løftet vores kvaliteter og design enormt. Alle vores valg har været kompromisløse. Det kommer man også til at se til showet. Hvor forskellig en Les Deux mand kan se ud.

Hvordan har forberedelsen til showet været?
Hvis man tror, det er en lukket og egoistisk branche, så tager man fejl. Det har i hvertfald ikke været min oplevelse. De folk, jeg har henvendt mig til, har alle villet hjælpe.

Det har været en interessant proces at bygge showet op. Vi tager stilling til Les Deux på en helt ny måde. Normalt slipper jeg en kollektion tidligere, men her har showet været en ekstra faktor i min hverdag.

Hvordan ser din egen modeuge ud?
Min modeuge starter på søndag, hvor vi er ude på vores showlocation. Det hele skal bygges op, og vi gør det hele selv. Så der skal slæbes en masse murbrokker.
Om mandagen (i dag) kører jeg min familie op til min svigerfamilie, så jeg kan have fuld fokus. Derefter er det en tur på Grøntorvet, hvor jeg sammen med Andreas (von der Heide) skal købe planter til både showet, men også vores store messestand på CIFF, hvor vores salgsteam er hele ugen.

Min modeuge starter søndag, hvor vi er ude på vores location.


Vi bygger messestanden op på samme måde som vores showroom, men også med detaljer fra showet. Resten af dagen er på kontoret, hvor vi har boksetræning, spiser sammen og får pakket alt tøj til showet tirsdag.

Tirsdag starter tidligt. Jeg er ude på vores location ved 5-tiden om morgenen, og skal egentlig bare i gang med at bygge den endelige scene op. Vi har gangprøver kl. 12.15 og ca. kl. 15.30 er showet færdigt, og det hele skal pakkes ned igen. Så ved en 19-tiden er jeg både træt og forhåbentligt meget glad.

Om onsdagen har jeg møde med vores kommende store co-lab. Det er et amerikansk skomærke, men mere om det senere. Resten af ugen står faktisk mest på arbejde. Der er jo en SS 20 kollektion, der skal laves 🙂

Modeugen på Dontt.dk er præsenteret i samarbejde med Mond of Copenhagen