“Det skal syde af fodbold i København. PARKEN skal være et eftertragtet mødested for københavnerne. Vi skal have lidt mere gang i den.” 

Sådan lød det fra Lars Seier for 3 år siden, umiddelbart efter pressemødet, hvor han fortalte, hvorfor han havde brugt 222 millioner og købt 22,5 procent af aktierne i PARKEN.

Citatet er 3 år gammelt og kommer som svar på spørgsmålet om, hvad han mente om FCKs gennemsnitlige antal af tilskuere til Superligakampene, der de seneste ti år før var faldet fra 18.000 til 15.700.

Den målsætning er indfriet. I påsken spiller F.C. København i et udsolgt PARKEN, og gennemsnittet for 21/22 sæsonen slutter tættere på 30.000 end 20.000. At give enkeltpersoner æren for den succes, ville være et stort selvmål. Men det handler om en retning. På trods af Lars Seiers manglende deltagelse i bestyrelsen, så er der næppe tvivl om, at Lars Seier godt tør melde ind med sine ambitioner, og ikke kun når han bliver spurgt. Ejerne og bestyrelsen virker mere afstemt med den nuværende direktion end den forrige. Det tæller for den “lykkedes mission”.

"....Klubben, byen og de mange fans kan deles om æren....."

Lars Seier

Men det har også klædt F.C. København at få en entreprenør ind i “fronten” med alt, hvad der dertil hører. En af de andre ejere af PARKEN, fynboen Erik Skjærbæk, beskrev Lars Seiers rolle ret præcist: “Lars kan sælge billetter. Han er jovial, kender mange mennesker, og så har han nogle talenter i at begå sig i medierne, som jeg ikke har, og som jeg aldrig nogensinde får.”

Det giver lidt skrammer på vejen, og mange mente/mener, at Lars Seier var/er for urealistisk, når han siger, at FCK selvfølgelig skal have ambitioner om, at komme på højde med FC Porto. Det er de ikke endnu, men hvis du ikke sigter…….En vigtig note til det er, at forretningsmanden Lars Seier har set vildere ting ske i hans karriere, så 😉 De udtalelser skal der være plads til.. især i hovedstaden.

Derfor er det også uforståeligt, at der løbende har været kritik af Lars Seier for at vise sig i omklædningsrummet i ny og næ, eller f.eks. dukke op på træningsanlægget efter Ståles fyring.
Selvfølgelig skal spillerne, som er nøglemedarbejdere i virksomheden, kende en af klubbens mest markante fra toppen, når han historisk har været så markant i pressen, på sociale medier og i øvrigt ganske tæt på flere grupperinger af FCK fans. I alle moderne virksomheder vil det være et absolut krav. 

Og så ender vi ved overskriften: “Lars Seiers mission er lykkedes”. For det er den.
Klubben, byen og de mange fans kan deles om æren. I selvopfattelsen mangler der selvfølgelig altid lidt. Men det har en pandemi og trænerskifte højst sandsynlig forsinket lidt. Så når F.C. København formentlig løfter pokalen d. 22 maj omkring kl. 19.00, så er meget glemt, og “verden” (i hvertfald Europa) vil stå åbent.

Du har netop læst formatet "dontt.dk mener."

 Formatet "dontt.dk mener" er udtryk for dette medies holdninger og deltagelse i vigtige samtaler. Det kan være om samfundet, dansk politik, økonomi/vækst, kultur og det liv, vi lever i 2022.


Vild med Bornholm?


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.