I 2012 skrev Johan Bülow historiens kun 3. indlæg på Dontt.dk. Årene er fløjet afsted, og resultaterne taler for sig selv.

Lakrids By Bülow har i dag 25 butikker verden over, herunder i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Tyskland og Dubai, og sælger desuden lakrids online til hele verden. Prikken over det berømte “i” blev sat, da Johan for to og et halvt år siden, solgte 75% af virksomheden for knap 500 mio kr. til den svenske kapitalfond Valedo Partners.

I dag er blikket rettet mod udlandet. I sidste regnskabsår kom halvdelen af indtjeningen fra udlandet, og til næste år er målet at 75% af salget skal komme fra udlandet. I denne proces er man kommet frem til, at der skal en mindre navneændring til, men også et nyt design til de berømte lakridsdåser. Det nye navn er uden”Johan” og altså nu Lakrids by Bülow.

Til Berlingske fortæller Johan:

»Den gamle dåse stammer fra, at jeg havde en tom hårvoksdåse stående på toilettet, som jeg syntes var fin. Vi besluttede os for at hælde lakridser i den med det udgangspunkt, at det er lakrids, som man kan have stående og tage låget af og på. Det var det her med at spise mindre, men spise bedre,« forklarer han.

Den oprindelige dåse var en standarddåse og kunne derfor benyttes af alle andre. Han vurderer selv, at han er stødt på op mod 50 slik- og lakridsprodukter, der ligner ret meget det, som han fandt på for 11 år siden i et køkken i Svaneke på Bornholm.

Nu har han designet sig egen dåse. Med særlige mål, indgravering af logo, mere bløde former og 100 procent genbrugt plast er dåsen patenteret.

»Umiddelbart kan vi nu være ret alene med den emballage. Det er kæmpestort, når man har været så kopieret, som vi har,« siger han.

Foto: Anne Bæk