Har man den rette idé, de rigtige kompetencer og rigeligt med gåpåmod, kan man i dag relativt nemt etablere sit eget medie. Det har Bea Fagerholt og Liv Winther gjort med »To the Moon, Honey«. Temaet er graviditet og børn – drivkraften kommer indefra

I samarbejde med Berlingske bringer vi dette interview med Bea og Liv. Artikel er skrevet af Nikolai Steensgaard og billeder fra fotograf Niels Ahlmann Olesen. Du kan læse den i sin fulde længde her.

Du kan lidt længere nede i denne artikel få gratis adgang til berlingske.dk i en hel måned.

Der eksisterer i dag en sand skov af elektroniske nichemedier. Nogle står de traditionelle udgivere bag, andre er vokset op af en helt anden muld – blandt andet den, som de initiativrige iværksættere har rødder i.

Det er »To the Moon, Honey« et eksempel på. Det er en hjemmeside, der indeholder artikler og podcast, som tager udgangspunkt i og handler om graviditet, fødsler og spædbørn. Målgruppen er kvinder, tematikken er vidensdeling, og indpakningen er indbydende og lidt glitrende.

Konceptet har lidt over et år på bagen og udvikler sig med raketfart. Ophavskvinderne er Bea Fagerholt og Liv Winther, der begge har baggrund i modemagasinbranchen, men som nu har valgt at selv tage arbejdslivet i egne hænder. Der er flere årsager til, at denne type tilværelse har fristet de to kvinder.

»Vi kommer begge fra brancher, hvor vi er vant til at arbejde i højt tempo og med deadlines. Vi er vant til at lægge mange timer i arbejdet. Det er fint nok, men det kan også give lyst til at investere energien i noget, der er ens eget, i stedet for nogle andres,« siger Liv Winther.

»Når man er fastansat, brænder man mere for nogle opgaver end andre. Nu kan vi fokusere på de historier, vi synes er vigtige. Og der er masser af dem. Vi løber aldrig tør for spændende cases. Vi har hele tiden fuldt program på tavlen. Det er sindssygt motiverende,« supplerer Bea Fagerholt.

Flere facetter

To the Moon, Honeys ophavskvinder har begge fødderne solidt plantet i magasinbranchen. På den måde er medieverdenen dem ikke fremmed. Bea Fagerholt er 32 år, har en bachelor fra Copenhagen Business School og har arbejdet for Egmont og Børsen Pleasure. Liv Winther er 44 år og er oprindeligt uddannet som frisør og makeup-artist, men skiftede senere til at skrive i og fotografere for modemagasiner.

De har også det fællestræk, at de begge er mødre. Faktisk har de børn, som er født på eksakt samme dato.

Det var i tiden omkring, de begge skulle føde, at de udarbejdede ideen til at blive selvstændige og lancere deres eget medie. Formålet var at adressere nogle af de problemstillinger, de som gravide og mødre var stødt ind i – ikke mindst i en verden, hvor Instagram, Snapchat og Facebook er blevet en del af det billede, mange søger inspiration fra og spejler sig i.

»Er man nybagt mor, så er man meget modtagelig for alt på de sociale medier. De er fyldt med billeder af glade mødre, der drikker kaffe med en baby på armen. Har man allerede tre børn, så ved man godt, at sådan er verden ikke. Når man er førstegangsmor, så kræver det kritisk sans at navigere i de sociale medier,« siger Liv Winther, mens Bea Fagerholt tilføjer:

»Instagram fylder meget i dag. De kan levere flotte billeder, men de viser jo ikke altid sandheden. Vi vil gerne være med til at vise, at der er flere facetter til det at blive mor.«

Okay at være sårbar

Mediet var i luften ved årsskiftet til 2019, men i noget mere begrænset form end i dag. Indledende var det artikler, men efter et halvt års tid er der kommet podcast på programmet. Det er netop med hensyn til podcastene, at det nye medie har markeret sig. Det er blevet til over 260.000 downloads af To the Moon, Honeys podcast, og én af dem nåede endda ind på top-tre i månedens mest downloadede podcast i Danmark. Mads & Monopolet samt Mørkeland var de eneste, der kunne overtrumfe dem.

Podcastene tager specifikke emner op, der er relevante for gravide og nybagte mødre. Interviewpersonerne kan være alt fra mødre, der deler ud af erfaringer, til eksperter og kendte personer. Studiegæsterne kan være navne som psykologen Sarah Zobel, influenceren Laura Lawaetz eller radiovært og iværksætter Andrea Elisabeth Rudolph.

»Der er ekstremt mange spændende temaer at tage op. Det kan være fødselsdepression, det kan være kolikbørn, det kan være aborter eller problemer med at blive gravid. Vi har også podcasts, hvor vi sammen med en jordemoder og en case-person laver en efterfødselssamtaler. De er meget populære. De er meget lærerige,« siger Liv Winther.

»Vi har tydeligvis ramt et eller andet. Det er tydeligt, fordi udviklingen går stærkt lige nu med hensyn til lyttere og læsere. Jeg tror, vi har ramt en nerve. Jeg tror, vi har skabt et rum, hvor det er okay at være sårbar – og tale om de ting ved fødsler og børn, som er svære,« supplerer Bea Fagerholt.

"Vi har tydeligvis ramt et eller andet. Det er tydeligt!"

Bea Fagerholt

Vejen til vækst

Mediet har ramt noget rigtigt. Det afslører interessen. Læsere og lyttere er ikke bare blandt de cirka 60.000 kvinder, der årligt føder et barn i Danmark. Interessen kommer i høj grad også fra kvinder, der overvejer at få børn, fortæller ophavskvinderne.

Det hele er nok til, at de også er begyndt at tjene penge på konceptet. Omsætningen kommer primært fra de sponsorater, de har af deres podcast. Men det er ikke ensbetydende med, at konceptet er blevet en privatøkonomisk guldgrube for dem. I hvert fald ikke endnu.

»Vi vil hellere udvide end at stige i løn. Vi har en ambitiøs business case og en investor. Derudover har vi nu fået to yderligere partnere med, som kan være med til at producere indhold,« siger Liv Winther.

De nye partnere på mediet giver mulighed for at øge produktionen fra f.eks. seks til otte månedlige podcast og få yderligere kompetencer ind i mediet, så man også kan sprede sig til nye områder. Det inkluderer en forlagsaftale om en serie bøger om emnet.

»Vi har hele tiden haft vækst for øje – samtidig med at kvaliteten forbliver høj. Vi har f.eks. prioriteret at hyre en redaktør, som vi vidste netop var dygtig til podcast, blandt andet fordi det var et område, hvor vi indledende ikke havde så meget erfaring,« siger Bea Fagerholt.

Coronakrisen

Konceptet ruller stille og roligt i den rigtige retning. Men det er ikke ensbetydende med, at der ikke er bump på vejen. Når man er iværksætter, så støder man ind i udfordringer, som lønmodtagere ikke ser på samme direkte måde. Det gælder blandt andet coronakrisen. Konsekvenserne oplevede de på flere måder.

»Da coronakrisen kom, havde vi luret, hvor det bar henad. Vi havde fokus på, hvad vores brugere havde behov for at vide. Der var mange spørgsmål, der bekymrede gravide. De stod jo foran den måske største oplevelse i deres liv – og så vidste de ikke engang, om deres kæreste måtte komme med til fødslen. Derfor var der mange emner at tage op,« siger Bea Fagerholt.

Det var dog ikke kun på indholdssiden, at krisen havde konsekvenser. Deres forretningsmodel kom også under pres – i hvert fald indledende.

»En uge efter krisen brød ud, ringede vores podcastsponsor og sagde, at de blev nødt til at trække sig fra så meget som overhovedet juridisk muligt. Det var bekymrende. Heldigvis havde vi en anden sponsor, som gerne ville indover, og det fik de så muligheden for,« siger Liv Winther og tilføjer:

»Den oprindelige sponsor kom heldigvis tilbage et par uger senere og ville gerne være med igen. Så faktisk endte det hele godt. Det endte med, at vi kunne køre videre ikke bare med én – men med to sponsorer.«