Den amerikanske tradition, Black Friday er netop overstået. Danskerne har igen i år handlet for over 2 milliarder kroner på en dag. (!!) Årets suverænt største handelsdag!

Det er størstedelen af landets butikker, der følger trop og tilbyder deres varer billigere. Men nogen vælger (af yderst sympatiske grunde), at droppe salget og ikke bidrage til vores “køb mere, køb nyt” samfund. En af dem, der har råbt allerhøjest, er det legendariske tøjmærke Mads Nørgaard. Mens mange af “branche”kollegaerne, som ligeledes har kvittet Black Friday, men blot ladet som ingenting, så har Mads Nørgaard haft en stor trang til at “råbe højt” om beslutningen.

( Eks: Deres “kollegaer” fra Soulland nævnte ikke med et ord, at de ikke holdte Black Friday, men sendte i stedet et nyhedsbrev ud om deres nye kollektion som har fokus på bæredygtighed. )

Sådan så det ud, når man gik ind på Mads Nørgaards webshop i fredags: 

Men det er her, at logikken “forsvinder” for Mads Nørgaard. Om det er hans PR afdeling, der har fejlet big time, eller Mads Nørgaard selv er usagt.
Men blandt de fremtrædende tøjmærker herhjemme, er Mads Nørgaard måske det brand, som holder flest lagersalg, udsalg, midseason sale, VIP udsalg etc.

– Mest kendt er nok de kæmpe lagersalg, som holdes flere gange årligt. Her bliver Nørrebrohallen lejet i flere dage i træk.
– De deltager i noget så “fint” som midseason sale på 20-50%. ( Hvilket var de procenter, som de fleste havde til Black Friday)

Og …. Hvad med de MANGE store shops, som sælger Mads Nørgaard? Der har de formentligt solgt rigtig godt, og vil på mandag / tirsdag bestille nye suppleringer? Det er ikke et uvæsentligt beløb.

Så med Mads Nørgaards egne ord, så vil de den vej igennem tjene mange penge på disrespekt for kunder, varer og naturen!

Det er ikke svært, at finde holdninger om Black Friday, og her på redaktionen respekterer vi dem alle. Der skal bare være noget bag de ord, som man vælger i sin kommunikation.
I det her tilfælde virker det mere som en tam reklamekampagne, end en filosofi og ambition. 

Politiker: Det er jo ikke andet end et skingert PR-stunt i et opskruet toneleje. 

Alex Vanopslagh (Liberal Alliance ) er ikke i tvivl:
»Det er jo dybt hyklerisk, når det er okay alle andre dage. Men der må tydeligvis være nogen, der falder for det, siden de gør det hver gang«.

Så hold dog lukket alle 365 dage om året, hvis det er så forfærdeligt for kloden at drive forretning.

Det kan jo ikke passe, at Mads Nørgaard ‘elsker at sælge varer og holde udsalg’, men når andre forretninger gør det på Black Friday, så er det ‘disrespektfuld overfor kunderne, varerne og naturen’.

Det er jo ikke andet end et skingert PR-stunt i et opskruet toneleje lyder det fra den unge fremadtrædende politiker.

Kommentar fra Mads Nørgaard? 

Svar fra Mads Nørgaard!

Vi modtog mail fra Mads i dag. ( 26. nov. )
Du kan læse hans svar her.