Samtale med Kasper Kriby i serien “Creators”. 

At skabe et dansk drikkevaremærke fra bunden kræver sin sag. Branchen er domineret af bryggerigiganter, og summerne er enorme. En af dem, der har taget kampen op, er “DANSK”. Som navnet antyder, er det danskproduceret og en sukker- og kalorielet alkoholdrik. Helt simpelt kan man sige, at det er danskvand med forskellige smage. DANSK findes i tre varianter. Virksomheden har været i gang siden startet af 2020, og på trods af en coronaudfordret verden, er man allerede tilstede i over 100 butikker.

Manden bag hedder Kasper Kriby og kommer fra Hørsholm. Han er drevet af mennesker, passion og tror grundlæggende på, at man kan komme langt med et godt produkt.

Vi tog til Bagsværd, hvor DANSK har lager, for at tale med og komme tættere på Kasper Kriby, som er ugens creator på dontt.dk

Hvad er DANSK?

Der findes 3 varianter af DANSK. Den simple forklaring er danskvand med alkohol i 3 forskellige smagsvariater. ( Hyben og Timian, Pære og Appelsinblomst samt Ribs og Ingefær. ) I USA er det allerede vældigt populært, og går under navnet "Hard Seltzer". DANSK er de første herhjemme, der har introduceret danskerne for dette univers.

Virksomheden er stiftet af Kasper Kriby, som han ejer sammen med sine 2 partnere.

Hvem er Kasper Kriby?

“Jamen, helt praktisk, så er jeg 31 år og bor på Østerbro sammen med min kæreste. Jeg har hverken den store uddannelse indenfor CBS eller sådan noget, men har en masse erfaring fra tidligere jobs i hotel- og restaurationsbranchen. Som 23-årig hører jeg gennem venner, at der er en person, der gerne vil åbne et cafekoncept i USA med fokus på økologi og supergoods. Det lød spændende, så jeg kontaktede dem – selvfølgelig også med min viden fra blandt andet Joe & Juice. Der var en masse operationel know-how, som jeg kunne byde ind med. Jeg fik jobbet i virksomheden, og tog til USA. Der var jeg så fra 2013 til slutningen af 2019. Jeg endte som partner i virksomheden (Dr Smood), og åbnede 14 caféer i New York og Miami. Min kæreste og jeg nød USA meget, men vi følte også, at tiden var inde til at komme hjem i midten af 2019.”

Hvad fik jer hjem til Danmark igen?
“Helt klart famile og venner. Der sker meget med en fra man er 23 til nu, hvor jeg er 31 år. Det er nogle andre ting, som trækker mere nu, så det gav god mening at vende hjemad. Når det så er sagt, så er USA et fantastisk land, og jeg har fået så mange ting med mig hjem. Der er ingen jantelov, og begrænsninger er ikke noget, man snakker om. Det er tiltrækkende, når man har et entreprenant tilgang til livet.”

Så du fik ideen til DANSK i USA?
Ja, det kan man godt sige. Det var der, at de første tanker blev gjort. Fra vi finder ud af, at vi gerne vil hjem, til vi rent faktisk kommer hjem, går der lidt tid. Der gør man sig nogle overvejelser: “Skulle man finde sig et job, eller var der mere “iværksætter i mavsen”. Det var så det sidste, der trak. Det har jeg ikke fortrudt.”

Men uddyb lige. Der er alligevel lidt langt fra at man gerne ville være iværksætter til at lave et nyt drikkevarebrand?
“Der er rigtig mange timer fra den ide, til det rent faktisk blev til noget”, lyder det med et stort smil fra Kasper, som fortsætter: “Jeg havde jo en god føling med, hvad der trender indenfor drikkevarer pga. mit arbejde i USA. Så jeg havde lavet en masse dataanalyse og begyndende produktudvikling allerede derovre. Men det er først efter, at vi kommer komme til Danmark, at vi går i gang med det reelle produkt. Det lyder som en iværksætterkliche, men vi stod bogstaveligt talt i køkkenet og udviklede det i starten. Det er vildt at tænke på nu.”

"Vi vil udfordre de helt store. Det er der ingen tvivl om."

Kasper Kriby

IMØDEKOMMENDE TILGANG

Bagrund: Det første DANSK produkt så dagens lys i starten af 2020, og er allerede at finde i blandt andet 7/11, Irma og Meny. De officelle salgstal vil Kasper ikke ud med, men det er flere hundrede tusinde dåser.

Hvorfor tror du, at DANSK er kommet så langt på så kort tid?
“Først og fremmest er vi kommet meget langt på hårdt arbejde med meget få midler. Det er egentligt på alle fronter, som f.eks. design, marketing og selvfølgelig hele produktet. Jeg har været i dialog med flere bryggerier, for at ramme den bedste løsning. Det er enormt omkostningstungt at få produceret vores produkter. Det har faktisk overrasket mig, hvor imødekommende folk er, dels i iværksættermiljøer, men også i “branchen”. Derfor stiller jeg også op, hver gang der er nogen, der har brug for min hjælp. Det giver en stærk energi.”

Hvad med salgsarbejdet? Har det været udfordret?
“Det har været opsøgende. Så simpelt kan det siges. Jeg har siddet i lang tid for at finde ud af, hvem man skal have møder med. Det er et enormt arbejde, men også mega tilfredstillende, når det lykkedes. Men der er virkelig ikke nogen let vej. Det er bare at opsøge, og blive ved. Når først folk har smagt/set vores produkt, så er processen meget lettere. Så for os handler det om kendskab.”

Hvad er din overordnede mission med DANSK?
“Første del af drømmen er blevet til virkelighed. Det var at skabe et renere alternativ på alkoholmarkedet i Danmark, så man ikke behøver fylde sig med unødvendigt sukker og kalorier. Jeg tror bestemt, at det er en af grundene til, at så mange har taget godt imod os.” 

Hvad er ambitionerne så?
“Vi vil udfordre de helt store. Det er der ingen tvivl om.”

NYSGERRIG

Hvordan ser din hverdag ud?
Min hverdag er utrolig varierende. Pt. arbejder jeg med vores salgsset-up, hvor vi skal have tilført flere ressourcer på “landevejen”. Tidligere var jeg utroligt meget på farten med salgsmøder, leveringer osv. 2020 har også været et svært år at planlægge med alle de aflysninger/restriktioner, som året har været præget af. Mine arbejdsdage er tit lange, selvom jeg prøver at balancere det lidt bedre nu. Men det er svært. Heldigvis er der så mange fantastiske opgaver og interessante mennesker på vejen.

Hvor får du din inspiration fra?
Helt klart igennem mennesker. Jeg møder så mange forskellige mennesker på min vej. Jeg bruger rigtigt meget af min tid i varevognen disse dage, og den tid forsøger jeg at bruge på telefonsamtaler med forskellige mennesker der ønsker at give deres besyv på hhv. Produktet, branchen eller mulige vækststrategier. Dertil bliver tiden i vognen også brugt på at gennemlytte diverse lydbøger. Det kan være alt fra ledelseserindringer, alternative markedsføringstekniker og biografier om erhvervsfolk, professionelle sportsudøvere o.lign.

Hvornår gør I jer allermest umage?
Vi har 2 ting, vi aldrig går på kompromis med. Det er helt naturligt vores produkt, men også vores design/visualisering af dåsen, som er en stor del af virksomhedens dna.

Hvor er DANSK om 5 år?
Vi har bygget et godt marked op overalt i verden! Forhåbentligt er det ikke kun danskerne, der drikker DANSK til den tid. 🙂
continued….

Du kan de næste uger læse mere om DANSK på dontt.dk
Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her. 

CREATORS