I denne uge går 5 Media i luften. I den forbindelse tog dygtige Birgitte Borup en snak med mediets chefredaktør, som er noget af en personlighed i den danske mediebranche.
Navnet er ingen ringere end Karen Bro, tidligere chefredaktør på Ekstra Bladet. Hun har en ambition om at flytte dem modne kvinde ind på verdenscenen
I samarbejde med Berlingske bringer vi her interviewet med Karen Bro. Hun fortæller hvorfor kvinder skal spille deres eget spil, ikke mændenes – og hvordan hun vil overleve på et presset mediemarked.
Du kan læse artikel i den fulde længde her.
Du kan lidt længere nede i denne artikel få gratis adgang til alt indhold på berlingske.dk i en hel måned.
Jeg kan ikke sætte beløb på Hun har lyst til at finansiere projektet, fordi hun synes, det er vigtigt!
Karen Bro, Chefredaktør på 5 Media
Hvad er det, du vil opnå med 5 Media?
»Vi vil ikke beskæftige os synderligt med, hvordan kvinder kommer til at se yngre ud, og hvad de skal have på. Vi vil dyrke kvinders tanker og ideer frem for deres udseende«.
Din investor er hemmelig. Hvorfor?
»Det kan jeg godt forstå, at du spørger om, men hun ønsker altså ikke at få sin identitet frem. Jeg kan sige så meget, at du med garanti ikke kender hende. En fælles ven præsenterede mig for et års tid siden for en fantastisk kvinde, som havde en vision om at skabe et nyt medie og midlerne til at gøre det. Folk har gættet på, at det var alle fra Helle Thorning-Schmidt til Arianna Huffington, men hun er helt ukendt, og hun har ikke lyst til at være i rampelyset. Det respekterer jeg selvfølgelig. Men hun er amerikaner, bosat i Europa og er 55 år, ligesom jeg selv«.
Hvor mange penge har hun kastet ind i projektet?
»Jeg kan ikke sætte beløb på. Hun har lyst til at finansiere projektet, fordi hun synes, det er vigtigt. Hun hører selv til de mange kvinder, der pludselig følte sig usynlig på verdensscenen, da hun kom i 50erne – samtidig med, at hun følte sig stærk og kapabel. Sådan er der mange kvinder, der har det, og dem henvender vi os til«.
Hvad er det for et behov, du ser, som de eksisterende medier ikke dækker?
»Der er et behov for at vinkle skarpere på kvinder. Medierne har generelt vinklet på mænd i mange år, og der er så mange fantastiske kvinder, der gør vilde ting. Dem vil jeg gerne høre om og skrive om og have frem på scenen. Jeg bliver selv konstant inspireret af andre kvinder.
Foto: Niels Ahlmann Olesen.
Der har jo været gjort mange brave forsøg på at skabe nye medier, der adskiller sig fra de klassiske kvindemagasiner, men de er lukkede på stribe. Hvad vil 5 Media gøre anderledes?
»Jeg føler i høj grad, at der er et åbent vindue lige nu. Alle vinde blæser i den retning. Der er en bevægelse i gang, hvor kvinder over hele verden rejser sig. Vi udkommer på engelsk og går efter at skabe et globalt fællesskab, så det er de udenlandske magasiner, vi sammenligner os med, og så tilfører vi flere platforme. Vi er godt i gang med nyhedsbreve og podcasts, og vi følger op med magasiner og samtale-events, som er vor tids vinyl. Det er vildt at være 55 år og pludselig være start up’er, men jeg kan kan mærke dybt nede, at det rigtige er at starte med visionen og bevæge sig op derfra«.
OM 5 MEDIA:
5 Media er et nyt, engelsksproget medie, der skabes fra redaktionen i Kødbyen i København.
Chefredaktør er 55-årige Karen Bro, der i august sagde op efter otte år som chefredaktør på Ekstra Bladet. Tidligere har hun bl.a. været redaktør på Berlingske.
5 Media henvender sig især til modne kvinder og mænd, der hylder feminine værdier, og navnet dækker over de fem platforme, mediet udkommer på: Nyhedsbrev, digitalt magasin, printmagasin, events og podcast.
5 Medias første podcast udkommer onsdag, mens det første magasin udkommer i løbet af næste år.
5 Media er finansieret af en ukendt, udenlandsk kvindelig velgører og er konstrueret som en fond. Et overskud vil gå til pigers og kvinders uddannelse.