Interview med Julius Langkilde, CEO hos Christopher Cloos.

Det var været et begivenhedsrigt år for brillevirksomheden Christopher Cloos. 2021 har været et år med enorm vækst, samarbejde med NFL stjernen Tom Brady, men også udfordringer med f.eks. den store globale fragtkrise. Vi tog en snak med Julius Langkilde om udviklingen i virksomheden, de største udfordringer og hvordan han ser ind i 2022.

Hvordan har 2021 været for jer? 

Det har været vildt! Det er svært for mig at sætte få ord på. Men hvis jeg skal, vil jeg både beskrive det som fantastisk og udfordrende. De første 6 måneder var rekord på rekord på vores salg. Men vi havde som selskab svært ved at følge med. Vi fik udfordringer med både produktionen og fragt, som jo har været et internationalt problem, men særligt leverancer fra producenten udeblev i en kort periode over sommeren.

Men det har vi fået styr på og tilegnet os uvurderlige learnings, som gør, at vi er langt bedre klædt på til at skalere, uden at vi får de problemer igen.

Hvilken udvikling i virksomheden er du mest tilfreds med?

Jeg bliver nødt til at nævne to ting.

Vores brand er meget skarpt. Jeg tror, at når man er et ungt selskab, så er fint nok at prøve sig lidt frem. Det kan være nødvendigt at skyde lidt løs i sin markedsføring. Men ammunition koster altså penge. Så det har været vigtigt, at vi har fundet os selv og nu ved, hvad der virker. Den retning kom især med vores partnerskab med Tom Brady. Det har defineret mange ting for os, og været en fantastisk professionel samarbejdspartner.

Det andet er vores omsætning. Vi har nået vores mål og lidt til. Q4 bliver det første profitable kvartal for Christopher Cloos Det er vigtigt at vise, mest for os selv, at selskabet er i stand til at være en god bæredygtig forretning allerede nu.

Hvad har været den største udfordring? 

Den største udfordring for mange unge selskaber vil nok være finansiering. Sådan har det også været for os i år. Det har været hårdt arbejde, men vi har styr på fremtiden. Det kommer vi til at fortælle mere om i nær fremtid. 

Hvad er det vigtigste, du har lært i år? 

At bevare troen og roen. Der har været mange tidspunkter, hvor man har siddet og været bekymret. Man finder altid en vej, men det kræver mange menneskelige ressourcer for en selv og sine omgivelser. Men når man er virksomhedsejer, kommer virksomheden nogen gange til at styre ens liv. 

Hvem har inspireret dig allermest i år? 

Det har Tom Brady. Det er fantastisk at samarbejde med ham. Det er motiverende at se, hvordan en mand, der har opnået alt, stadig finder lysten og motivationen til at blive ved og blive endnu bedre. Hans mind-set er for vildt. Han kunne være stoppet for længst og alligevel have været den største nogensinde.

Vi skal fordoble omsætningen næste år

Hvad er ambitionen for 2022? 

Christopher Cloos skal som minimum fordoble omsætningen og have et profitabelt regnskabsår.

Det er den helt klare ambition for 2022. Det kommer også til at ske.

Hvordan ser din egen hverdag ud?

(Sagt med stort smil…) Altså lige nu er jeg i San Fransisco, hvor du tager en god soltime fra mig.

Jeg arbejder stadig solen sort og altid i weekenderne.. Pt. er jeg som sagt i USA, hvor vi er i gang med at lave aftale med nogle store stormagasiner. Det er svært at sige, hvordan min hverdag ser ud. De er helt naturligt meget forskellige.

Hvad vil du gerne have mere tid til i 2022? 

Der har ikke været meget tid til at holde fri, siden vi startede Cloos. Så mit håb er en forlænget weekend eller 2 i løbet af året, slutter Julius Langkilde med endnu et smil.


En ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.