Det er ofte Coca-Cola, der får æren for Julemanden. Men hvordan er det nu lige det er?

Det er rigtigt nok Coca-Cola, som for første gang præsenterer, Julemanden som vi kender ham i dag. En lettere buttet mand i rødt/hvidt og med stort hvidt skæg. Det kommer vi tilbage til. Men vi skal helt tilbage til før 1700 tallet. “Legenden” fortæller at Julemanden er delvist baseret på Sankt Nikolaus, som var en biskop. Selve “karakteren” bliver tegnet første gang i 1862. Det var karikaturtegneren Thomas Nast, der tegnede ham for amerikanske Harper’s Weekly. Julemanden var en lille alfeagtig figur, der bar en barkfarvet jakke. I Danmark møder vi julemanden første gang i bogen “Peters Jul” fra 1866. Her kommer han dog ikke med gaver, men den søde julestemning har han med sig. Den julemand kommer nemlig først senere. På mange måder en fascinerende historie ,om hvad marketing og reklame (også) kan……

Sammen med Coca-Cola fortæller vi her historien, beskrevet af Coca-Cola Journey USA.

Julemanden kom til Coca-Cola universet i 1920erne.

Julemanden

The Coca-Cola Company begyndte med deres julereklamer i 1920’erne i indkøbsrelaterede annoncer i tidsskrifter. I de første julemandsannoncer så man en strengt uudseende julemand.

I 1930 tegnede kunstneren Fred Mizen en julemand i et stormagasin, der drak en Coca-Cola. Reklamen viste verdens største isbar og blev brugt til trykte annoncer i den julesæson.

Coca-Cola var med til at skabe julemandens billede

I 1931 begyndte Coca-Cola at placere annoncer i populære tidsskrifter. Archie Lee, som var ledende med-arbejder hos D’Arcy Advertising Agency, der arbejdede sammen med the Coca-Cola Company, efterlyste en rund og solid julemand, som var både realistisk og symbolsk. Derfor gav Coca-Cola den svensk-amerikanske illustrator, Haddon Sundblom , til opgave at udvikle en række reklametegninger med jule-manden — de skulle vise julemanden selv, ikke en mand forklædt som julemand.

Sundblom fandt inspiration i Clement Clark Moore’s digt fra 1822: “Et besøg af Sankt Nicholaus” (populært kaldet “Det var natten før jul”). Moore’s beskrivelse af Sankt Nicholaus førte til billedet af en varm, venlig og hyggeligt buttet og menneskelig julemand. Og selvom det ofte siges, at julemanden bærer en rød jakke, fordi rød er Coca-Colas farve, så havde julemanden altså optrådt i rødt, før Sundblom malede ham.

Fra 1931 til 1964 viste Coca-Cola-reklamer julemanden, mens han afleverer legetøj, han tager en pause for at læse et brev og nyder en Cola, besøger børnene, som er længe oppe for at tage imod ham, og rib-ber køleskabet i flere hjem.

Den "nye Julemand" blev baseret på en sælger

I starten tegnede Sundblom julemandens billede over en levende model – hans ven Lou Prentiss, som var en pensioneret sælger. Da Prentiss gik bort, brugte Sundblom sig selv som model og tegnede, mens han så sig selv i spejlet. Til sidst begyndte han at benytte fotografier for at skabe Sankt Nikolaus’ billede.

Folk elskede Coca-Cola’s julemandsbilleder og holdt så godt øje med dem, at hvis noget blev ændret, sendte de klager til The Coca-Cola Company. Et år vendte julemandens bælte den anden vej (måske fordi Sundblom tegnede ved hjælp af et spejl). Et andet år havde julemanden ikke nogen vielsesring på, og det fik fans til at spørge, hvad der var blevet af fru julemanden.

Børnene, som ses med julemanden på Sundbloms billeder, var baseret på Sundbloms naboer – to små piger. Så han lavede den ene om til en dreng på sine billeder.

Hunden på Sundbloms billede af julemanden fra 1964 var faktisk en grå puddel, der tilhørte blomster-handleren inde ved siden af. Men Sundblom ville have hunden til at skille sig ud på julebilledet, så han tegnede den med sort pels.

En ny ven i 1942

I 1942 introducerede Coca-Cola ” Sprite Boy,”, som var en figur, der sås sammen med julemanden i Coca-Cola-reklamer igennem 1940’erne og 1950’erne. Sprite Boy, som også blev skabt af Sundblom, fik sit navn, fordi han var en ‘sprite’, eller en alf. Det skal altså ikke forveksles den populære drik Sprite, som Coca-Cola først introducerede i 60’erne.

Santa blev levende i 2001

I 2001 dannede Sundbloms kunstværk fra 1962 grundlag for en animeret tv-reklame med Coca-Colas ju-lemand. Reklamen blev lavet af Oscarvinderen og animatoren Alexandre Petro.


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.