Både popularitet og omsætning bliver ved med at stige og stige for det danske modebrand Ganni. Omsætningen er nu godt på vej mod milliarden.

En af mange ting, som Ganni er dygtige til, er deres partnerskaber/collabs med store brands fra hele verden. Alene i år har Ganni samarbejdet med New Balance, Barbour og Ace & Tate. På fredag (d. 1 dec.) er de så klar til næste afsnit af eventyret.

"Everyday rebellion” med “everyday cool"


Ganni

Det drejer sig om Dr. Martens, som er kendt for sine Ikonisk chunky sko og støvler i mange farver og mønstre. Dr. Martens blev skabt af (dengang) 25-årige Dr. Klaus Maertens, da han i efterkrigstidens München prøvede at komme sig fra en brækket fod.
For at hjælpe sin fod med helingsprocessen opfinder han en luftpudset sål fremfor den traditionelle hårde lædersål, som var langt den mest udbredte på det tidspunkt. For at gøre en lang historie kort, for denne artikel skal jo handle om Ganni, så viser han den innovative sål til en gammel universitetskammerat. De beslutter sig for at producere den sammen og nogle år efter sælger de den til den engelske familieejede støvleproducent “The Griggs Company”, som køber rettighederne til at bruge den tyske doktors nytænkende sål i deres støvler. Som en del af handelsaftalen foretager Griggs-familien en række ændringer til sålen, heriblandt de meget genkendelige gule syninger. De nye støvler bliver brandet som “Air Wair”, og den 1. april 1960 kommer de første Dr. Martens støvler på markedet.

Op gennem 70’erne, 80’erne og 90’erne voksede brandet sammen med ungdomskulturen til det modeikon, vi kender det for i dag.

Det nye collab mellem Dr. Martens og danske Ganni går ud på, at danske Ganni har givet den ikoniske støvle en opdatering. Med deres egne ord kalder de det en “everyday rebellion” med “everyday cool”.

Vi bliver ofte spurgt om, hvad, vi tror, hemmeligheden bag GANNI er.

Ganni

 Ditte Reffstrup, co-founder & kreativ direktør


Fashion Forum spurgte Ditte Reffstrup, co-founder & kreativ direktør om, hvorfor Ganni i hendes optik er blevet så attraktiv en samarbejdspartner for ikoniske brands:

“Det er et godt, men svært spørgsmål. Vi bliver ofte spurgt om, hvad, vi tror, hemmeligheden bag GANNI er. Jeg tror ikke, jeg kender den endegyldige sandhed, for vi er hele tiden i bevægelse, men jeg tror, at brands som Dr. Martens og New Balance, som vi har samarbejdet med i år, oplever os som meget tro mod os selv, vores måde at gøre tingene på og, at vi er så inspireret af at tale i øjenhøjde med vores community. Så håber jeg også, at de vælger os på grund af det arbejde, vi hver dag lægger i at opføre os ansvarligt og træffe de bedste beslutninger, selvom det ofte betyder kompromis med noget andet.”

Om samarbejdet med Ganni fortæller Darren Mckoy, kreativ direktør i Dr. Martens:

“Vi elsker, at Gannis modige, progressive stemning passer perfekt til vores humør hos Dr. Martens – og det er det, der gør produktdesign og samarbejdet sjovt: når to parters synergier kan integreres sømløst. Sammen har vi skabt et produkt, som repræsenterer begge brands – en fusion af Ganni og Dr. Martens’ DNA, som vi håber, kan afslutte 2023 på toppen.”

Om selve samarbejdet fortæller Ditte Reffstrup:

“Meget af det sker utroligt organisk. Med Dr. Martens har der været en gensidig interesse i at lave noget sammen, og vi startede samtalen for snart 3 år siden. De er utroligt kompromisløse i deres tilgang til produktudvikling, og det samme er vi. Så det har taget tid og meget arbejde at skabe dette samarbejde, men jeg er superglad for resultatet, fordi jeg synes, det er et flydende møde mellem begge brands. Derudover har vi et mantra om kun at ville arbejde med brands, som er indstillet på at ville lave projekter ansvarligt og gerne vil skubbe til grænserne for, hvad der tidligere har været muligt. Som et led i at vi ved årsskiftet udfaser konventionelt læder i alle vores produkter, er jeg glad for, at Dr. Martens var med på at lancere denne støvle i genanvendte materialer.”

Ganni

Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.