Det amerikanske marked skal spille en afgørende rolle for Joe & The Juices store ambitioner. I en ny 2025-plan vil man fordoble antallet af caféer fra 311 til 600. Fordoblingen af lokationer er en del af en ny vækstplan for juicekæden, der i det seneste regnskab for 2020 landede et underskud på 484,6 mio. kr. og gik 326 mio. kr. tilbage på omsætningen til 853 mio. kr.

150 af dem skal åbnes i USA. I dag har Joe & The Juice 227 caféer i Europa, 64 i Nordamerika og 20 i Asien.


Værdisætningen af Joe & the Juice kan ifølge Bloomberg lande på omkring 1,5 mia. dollar - svarende til små 10 mia. kr.


Joe & The Juices direktøren Thomas Nørøxe fortæller:

“Den store test er, om vi kan bryde igennem i USA. Der er så mange danske virksomheder, der forsøger, men aldrig kommer ind på markedet. Så det er også for vores egen stolthed, og fordi vi har en tro på, at vi virkelig kan. At vi har en ret til at være her.”

Til Børsen fortæller han videre:
“En del af vækstplanen skal finansieres af de 300 mio. kr., man sidste år rejste i frisk kapital, men det er den sidste private kapitalrunde. En vigtig del af de nye åbninger skal nemlig også finansieres af et solidt overskud fra eksisterende forretninger. Det er vigtigt, at vi beviser, at vi kan tjene penge, og at vi kan gøre det på egne ben.”

Dermed jagter den “lyserøde” juicekæde fortsat stifterens ambitiøse målsætning: “At udfordre Starbucks.” Da Seattle-kæden blev børsnoteret i 1992, havde den 165 caféer. I dag findes der 30.000 Starbucks.

Om det siger Thomas Nørøxe:
“Det er nok at sætte målet for højt, men vi kan også sagtens leve med at være 5000 enheder en dag.”

Joe & The Juice havde en omsætning på knap 1,2 mia. kr. i 2021. Det er svenske Valedo Partners, der har majoritetsandelen i Joe & the Juice. Den købte de tilbage i 2013. Værdisætningen af Joe & the Juice kan ifølge Bloomberg lande på omkring 1,5 mia. dollar – svarende til små 10 mia. kr.


Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.


Bornholm

Folkemødet på Bornholm er tilbage i topform!
Arrangørene melder om kæmpe interesse. Hotel Nordlandet melder om alt udsolgt. dontt.dk dækker alle dagene. Læs om det hele her. 


Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.