Jasmin Lind har bygget sin forretning op på at være til stede alle vegne. På YouTube, på Instagram – og nu på TikTok. Det sociale medie er nu et sted, det ikke var for bare et år siden, mener influenceren.

Interviewet er bragt i samarbejde med Berlingske og skrevet af Alberte Bay Sandager. Billederne er taget af Asger Ladefoged.

Du kan lidt længere nede i denne artikel få gratis adgang til berlingske.dk i en hel måned.

Ved første øjekast ligner Jasmins Linds hjem lidt uden for København et ganske almindeligt hjem.

En cirkelformet lampe, en såkaldt ringlight, der skal sætte det perfekte lys, bryder dog illusionen. For Jasmins hjem er ikke bare et hjem – det er også en arbejdsplads.

Det er her, hun producerer videoer og opslag til sine sociale kanaler, hvilket arbejdsværelset og soveværelset med tøj og kasser med pakker fra samarbejdspartnere da også afslører.

Hver dag når Jasmin Lind ud til sine 136.000 følgere på Instagram, de 110.000 på YouTube samt de 211.000 følgere på TikTok – og hun »lever godt« af det.

Nok er sociale medier ikke nye fænomener, men de bliver ved med at vokse. Så meget, at TikTok for kun få måneder siden rundede en milliard månedlige brugere – mere end hver syvende på Jorden.

»TikTok er i gang med at eksplodere,« mener Jasmin Lind.

Hun er 21 år og var allerede kendt som youtuber og influencer på Instagram, da hun første gang præsenterede en video i 2018 på TikTok. Dengang var TikTok kendt som Muscially og var en app, hvor man mest af alt producerede videoer, hvor man talte over et kendt lydklip – man lipsyncede. Siden er det blevet en platform med videoer, der højst varer 59 sekunder, og som oftest består af dans, trends og lipsyncs.

Selvom mediet ikke kan slå Facebook, YouTube og Instagram på antallet af brugere, har det sociale medie gjort kometkarriere i at være the place for unge.

Med den voksende hast spås TikTok at være kommet for at blive. Og selvom Jasmin Linds primære fokus er og bliver YouTube, giver det mening at bruge mere energi på TikTok, fortæller hun.

»TikTok vokser og begynder at give rigtig godt. Det ligger på niveau med Instagram, og det var det ikke for bare et år siden,« forklarer hun.

TikTok er også den platform, Jasmin Lind har allerflest følgere på.

Danmark er stadig langt bagefter lande som USA. Her har amerikaneren @charlidamelio, der er den bruger på TikTok med flest følgere globalt, 131 millioner følgere.

Selvom hun ikke er blandt de største, har Jasmin Lind med over 210.000 følgere langt flere end på sine andre sociale medier. En succes, hun har opbygget ved at arbejde med det fuldtid i mere end to år efter først at producere indhold på YouTube på hobbyplan – for eksempel med videoer, hvor hun viste tøj, hun selv betalte. I dag er det stadig tøj og makeup, hun fortrinsvis reklamerer for.

I den overfladiske ende

En hurtig søgning viser, at Jasmin Lind, der arbejder meget sammen med sin mand, Mika, der også er youtuber og influencer, havde en fortjeneste på godt to millioner alene de første ni måneder af 2021 på tværs af sociale kanaler og tøjbrand.

Er man ikke en af de godt hver syvende mennesker i verden, der bruger appen, kan det virke som lidt af et mysterium, hvad der kan være så dragende ved sociale medier. For TikTok ligger svaret i høj grad i algoritmen:

»TikTok skal være meget underholdende på meget kort tid. Det er ikke ligeså personligt som de andre medier – det er hurtig underholdning. Algoritmen gør, at man meget hurtigt kan gå viralt og nå ud til mange.«

Den hurtige underholdning er på Jasmins TikTok-profil oftest, hvor hun alene eller sammen med Mika afprøver en dansechallenge – altså hvor de filmer, mens de afprøver en dans, der er gået viralt på TikTok. Om det er derhjemme, i lufthavnen eller i Spanien, er der challenges på TikTok, som de er med på.

På YouTube, TikTok og Instagram tjenes pengene på, at man reklamerer for et produkt eller en service. Der kan være tale om et længere samarbejde med et firma, som det Jasmin Lind har med tøjbrandet NA-KD, hvor hun reklamerer for firmaets tøj på tværs af sociale kanaler. Der kan være tale om måneder eller år.

Eller man kan producere enkelte reklamer for produkter – enten på flere kanaler eller kun på YouTube, kun på Instagram, kun på TikTok, hvor man aftaler med virksomheden, hvor mange opslag eller videoer, man skal lave, og hvornår. Den enkelte influencer skal forhandle pris, og hvad indholdet skal være. TikTok er i den overfladiske ende, fortæller Jasmin Lind.

»Det er ikke ligeså dybdegående samarbejder som på de andre sociale medier, for man taler ikke om det. Man når lige akkurat at vise et produkt, eller hvordan man bruger produktet, før man hurtigt er videre.«

Sociale medier kan noget hver især, siger Jasmin Lind. YouTube tager længst tid at producere indhold til, men man når at komme i dybden og tale om produktet i måske tre minutter, og det er mere troværdigt, når man kommer hele vejen rundt, forklarer hun.

På Instagram kan man præsentere de smukke billeder med en tilhørende tekst og reklamere på stories, der kører hele dagen.

»YouTube er stadig det sociale medie, vi tjener flest penge på, som det ser ud nu. Det er der, jeg primært lægger min energi, men TikTok har potentiale til at blive meget større. Man når ikke at blive træt af det, som man bliver mættet af YouTube. Det er også på TikTok, jeg har flest følgere, så jeg burde måske bruge mere energi der.«

A big girl in a big world

Selvom der er de mange pakker og dyrt udstyr, er hjemmet på mange punkter som andres. Det bugner ikke af designerkøb, når det kommer til tasker, møbler og alt det, der normalt kendetegner, at business is good.

»Inden for lidt mere end det seneste år er vi begyndt at tale om det, jeg vil betegne som »gode penge«. Men vi sparer en masse penge, og jeg synes, at vi lever rimelig ydmygt – det er jeg vokset op med. Vi bruger få penge i forhold til, hvor meget vi tjener,« siger Jasmin Lind og peger på spisebordet.

Spisebordet med de fire stole er fra Jysk og kostede 5.000 kroner. Et køb, de ikke havde råd til, da flyttede ind i 2019, fortæller hun.

I dag er det svært at komme udenom, at business is good. Men pengene skal ikke »gå til frås«, siger Jasmin, og derfor forbliver langt størstedelen af pengene i firmaet. For pengene skal sikre, at parret kan flytte i hus og investere i nye virksomheder, som det tøjbrand Jasmin netop har stiftet.

Som influencer bliver man målt på følgere, ja, men mest af alt på interaktion, likes, visninger. Og nok skal man være 13 år for at oprette en profil på sociale medier, men dem, der genkender Jasmin og Mika på gaden og beder om et billede, er ikke mere end ni eller ti  år, fortæller hun.

TikTok er ikke kun underholdning – det er også trends som »Hot Girl Summer«, der af eksperter kaldes farlige, videoer, der viser Christian Eriksen blive genoplivet, og en del af den række af sociale medier, der ifølge eksperter er svære for børn og unge at navigere i. Læg oveni dette, at det sociale medier bugner af reklamer, der rammer alle aldre.

Som sociale medier eskalerer i antallet af brugere og indflydelse, og brugerne er børn, er der så et skærpet ansvar for dem, der deler indhold – selv hvis man ikke er del af den ende, hvor det er »farligt«?

»Helt klart. Generelt er jeg begyndt at tænke mere over, hvad jeg vil reklamere for. På TikTok ville jeg aldrig reklamere for at få lavet bryster – det ville jeg dog heller ikke på mine andre kanaler, og det er heller ikke noget, jeg har planer om at få lavet. Men jeg synes ikke, at den form for reklame passer til TikTok, hvor så mange unge bruger sin tid, for det kan være med til at forvrænge deres kropsbillede.«

Ansvaret

TikToks algoritme er ifølge Jasmin Lind så god, at selskabet ved, hvad det skal vise brugerne. Når man åbner TikTok, havner man automatisk på siden For you, som viser videoer fra hele verden baseret på, hvad man tidligere har set på og er blevet på. Vil man kun se indhold fra dem, man følger, skal man trykke på Following.

Når man ved, at man skal blive ved med at fange andres opmærksomhed – endda børns – kan man så blive ved at være sig selv?

»Jeg føler, at jeg er, som jeg er – men med ekstra gas på. Når kameraet tænder, bliver jeg automatisk mere energisk, fordi følgerne gerne vil have det. Men det er altid noget, som vi synes er sjovt,« siger hun.

»Jeg har også delt, at jeg har haft akne, at jeg har haft en spiseforstyrrelse, at jeg er vokset op i plejefamilie, at jeg er troende. Jeg vil ikke malke det, men er åben for at tale om det. Jeg laver indhold til sociale medier hver dag, og mine følgere er ikke så kritiske – de vil bare gerne se det, jeg laver – hvad mine tanker er. De følger mit liv, og mit og Mikas liv, for good vibes

Men så handler det vel om at være kritisk på deres vegne. De er jo kun ni år nogle af dem …

»Det indhold, jeg laver til TikTok er mere tilfældigt. Det er ikke en personlig platform, men jeg føler samme ansvar som for reklamer. Min profil er mere tænkt som underholdning end som at påvirke folk.«

Men du påvirker jo, og brugere ned til ni år kan blive påvirket?

»Det er min intention at inspirere, og det tror jeg også, at jeg ville blive. Jeg forstår godt, at der er en diskussion om det, men jeg prøver at være mig selv, og jeg føler ikke rigtig, at jeg kan gøre så meget andet end at italesætte det – tænke over, hvilke reklamer jeg viser, og vise mig selv på dårlige dage.«

»Selv det er TikTok en svær platform til, så det gør jeg mere på Instagram og YouTube. Jeg har svært ved at finde ud af den, måske er det også derfor, jeg ikke bruger mere tid på det. Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg tænker om den.«

TikTok er kommet for at blive, Instagram er nu over ti år gammelt, og du er kommet langt på kort tid. Er du også kommet for at blive?

»Jeg forestiller mig, at sociale medier bliver ved med at vokse, men alligevel er der også folk, for hvem det pludselig går den helt anden vej. Jeg håber, at mange vil synes, at det, jeg laver, er interessant i lang tid.«

Men Jasmin Lind vil på et tidspunkt gerne videre med andre virksomheder. Hun kalder sig egentlig ikke influencer, men selvstændig, der producerer indhold til sociale medier, og det kan være på hobbyplan, som da hun begyndte, eller som et sidejob i fremtiden.

»Så ja, jeg vil gerne blive. Men ikke på fuld tid.«