Samtale med Maria Høgh i serien “Creators”.

I dag kan du komme tættere på kvinden, som normalt er i baggrunden. Hun står bag prominente navne som landsholdspillerne Mathias Zanka Jørgensen og Jannik Vestergaard, men også skuespillere og influenter indenfor mode og medier.

Men hvad betyder det at være agent? Hvordan ser hendes hverdag ud? Det kan du blive klogere på her.

Maria Høgh fra Flame Management er ugens creator på dontt.dk

Web: flame-management.com

Flame Management talents:

  • Mathias Zanka Jørgensen (Professionel fodboldspiller)
  • Mads Emil Møller (Modeformidler og creative director)
  • Andreas Jessen (Skuespiller)
  • Rasmus Brohave (YouTuber og tv-vært)
  • Jonathan Harboe (Skuespiller)
  • Jannik Vestergaard (Professionel fodboldspiller)
  • Nick Jacobsen (Professionel kitesurfer)
  • Pierre Bengtsson (Professionel fodboldspiller)

Hvem er Maria?

Jeg er 30 år, født på Christianshavn og opvokset på Østerbro i København. Jeg har en kandidatgrad i kulturformidling fra Københavns Universitet og arbejdsmæssig erfaring med PR og kommunikation, indtil jeg i 2018 gik selvstændig med Flame Management. Nu nyder jeg at bo i Københavns indre by med min kæreste og drømmer om at få en hund.

.. og hvis du kort skal beskrive, hvad Flame Management er?

I Flame Management betragter vi os som et boutique talent agency for mandlige profiler. Blandt de repræsenterede talenter finder man mennesker, der appellerer til og inspirerer et bredt publikum – enten via deres primære erhverv som f.eks. fodboldspiller eller skuespiller eller ved deres direkte arbejde med og på de sociale medier.

I samarbejdet med profilerne arbejder vi med en langsigtet strategi for deres engagementer, der har deres personlige og professionelle mål for øje og munder ud i alt fra tv-programmer, brandpartnerskaber, samfundsnyttige eller velgørende foretagender til kampagner på sociale medier og podcasts.

Hvordan opstod ideen til Flame? 

Gennem mit netværk og kendskab til den danske fodboldverden opstod en interesse for, hvordan fodboldspillere arbejder med opbygning af et personligt brand, der siger noget om, hvem de er som mennesker – og som rollemodeller udenfor banen. Opmærksomheden fra fans og omverdenen var tilstede, men sammenlignet med udlandet er fodboldspillernes mere personlige sider og holdninger ikke udtrykt eller prioriteret i samme grad herhjemme.

Kort inde i Flame Managements levetid oplevede jeg en efterspørgsel fra andre mandlige profiler, der søgte en personlig agent og fra en branche, der endnu ikke havde satset stort på, at mænd også kunne fungere i eksempelvis influencer marketing.

Det gav mening fra et forretningsmæssigt perspektiv at sammensætte en talentportefølje af bl.a. skuespillere, modeprofiler og atleter, der alle havde en interesse i at arbejde i hver deres retning med forskellige projekter. Mennesker, der samlet set havde god synergi, og delte Flame Managements ambition om at skabe en ekstra dimension til deres arbejdsprofil.

Jeg vurderede, at der var et uudnyttet potentiale, som var spændende at arbejde med, og derfor repræsenterer Flame Management i dag udelukkende mandlige profiler, som udover deres professionelle kerneaktivitet har et ønske eller ambition om at engagere sig yderligere.

Hvor ser du din vigtigste rolle for dine “clients” ? 

Min fornemmeste opgave som agent og manager er at agere sparringspartner og yde rådgivning til mine klienter i de forskellige projekter, vi fælles arbejder på.

Der ligger en vigtig opgave i at kuratere de kampagner, man som offentlig person indgår i eller bliver tilbudt, og vælge de rigtige samarbejdspartnere ud fra en langsigtetstrategi om, hvor den enkelte vil bevæge sig hen, således at det supporterer deres primære erhverv, men også kan give mulighed for at udvide dette med nye aspekter og måske en videre karriere.

Hvis du spørger dem, vil de nok tilføje, at en vigtig rolle også er at lave det opsøgende arbejde med salg, koordinere og udvikle kampagner samt forhandle deres aftaler.

DET GODE SAMARBEJDE

Hvad er et godt samarbejde ml. en af dine og et brand? 

Det bedste samarbejde er et længerevarende partnerskab, hvor samspillet mellem brand og profil kan få lov at udvikle sig over tid, og begge parter kan bidrage til den kreative proces. Særligt i vores samarbejder med brands i modebranchen har der været mulighed for kreativ frihed, der gør, at profilen kan tage ejerskab i udviklingen af indhold, da det ofte er dem, der kender deres målgruppe bedst.

Et eksempel kan være, når Mads Emil Møller (modeformidler og creative director mm.) og et af hans foretrukne tøjmærker arbejder sammen om en kampagne eller kollektion. De giver os nogle overordnede rammer og målsætninger, som vi kan udarbejde et kampagneoplæg ud fra og sikre, at det passer ind i hans egne formater og kommunikationsform.

Det samme har vi gjort med Jannik Vestergaard (professionel fodboldspiller), der var et godt match til et andet tøjmærke i deres lancering af en jakkesætskollektion i mere bevægelige materialer. De besøgte ham i England for at skyde kampagnemateriale, der fremhævede dette og lavede et interview med ham, der bidrog til kampagnens storytelling.

Dertil er vi også rigtig glade for de samarbejder, hvor eksempelvis en skuespiller kan bruge sin stemme til at italesætte svære emner til de yngre målgrupper. Det kan give dem noget at spejle sig i, hvad enten det drejer sig om ensomhed, forventningspres eller venskaber og familierelationer. Det har vi haft flere gode samarbejder med  bl.a. Sundhedsstyrelsen og Børns Vilkår omkring.

Hvor er Flame om 3 år? 

Flame Management vil forblive et mindre agency, der vægter den personlige relation og dét at arbejde i dybden med at udfolde det potentiale, hver af vores profiler har, og jeg vil derfor heller ikke komme til at repræsentere mere end omkring 10 profiler.

Det giver, i mit tilfælde, den bedste mulighed for at kunne stå til rådighed for personlig sparring og udvikling. Vi arbejder med at kunne tilbyde flere services, og har etableret nogle gode samarbejder i forhold til produktion bl.a. af film og foto. Det går godt i tråd med, at mange af vores profiler har dygtiggjort sig på områder som creative direction, design, produktion, styling, kampagneudvikling og kun bliver dygtigere til at skabe indhold. Derfor kunne det også godt blive en realitet at skulle styrke agentfunktionen med ekstra hænder fremadrettet.

"Der ligger en vigtig opgave i at kuratere de kampagner, man som offentlig person indgår i/får tilbudt og vælge de rigtige samarbejdspartnere ud fra en langsigtet strategi om, hvor den enkelte vil bevæge sig hen."

Maria Høgh

FOKUS

Hvordan ser din hverdag ud? 

I disse tider har jeg, som så mange andre, skruet ned for fysiske møder og skruet op for min fokustid hjemme istedet. Dette gav mig en mulighed for at bruge tid på “dét, man aldrig har tid til” og derved fordybe mig mere i den kreative udvikling og få sat nye målsætninger for Flame Management.

Under normale omstændigheder er min hverdag langt fra så ensformig, som den er for tiden. Den ville normalt bestå af flere kundemøder, netværksmøder, fotoskydninger samt interne workshops.

En stor del af min arbejdsdag foregår pt. foran computeren og i telefonmøder, hvor både kampagneudvikling, dialog med talenter, forhandling og koordinering sker i øjeblikket.

Var 2020 udfordret for Flame ift. til Corona? 

Som rigtig mange andre virksomheder var Flame også påvirket af Corona og fik øjeblikkeligt ryddet kalenderen for alle møder og planlagte projekter. Det krævede en omstillingsparathed og en gentænkning af, hvordan man bedst muligt bruger sit talerør på en relevant og værdiskabende måde, som var passende i en krisetid.

I takt med en generel stigning i brugen af sociale medier blev det endnu mere relevant for mange brands, virksomheder og offentlige instanser at være tilstede på de forskellige platforme. Det blev eksempelvis relevant for både Politiet, Statsministeriet og Sundhedsstyrelsen at udbrede deres vigtige budskaber til målgrupper, de ikke når ud til i samme grad gennem mere traditionelle kanaler. I forhold til sådanne offentlige instanser har vi formidlet en hel del opgaver her under sundhedskrisen.

Heldigvis gik der ikke mange måneder, før der igen kom aktivitet, og vi har lært at arbejde på nye, og måske endda mere effektive, måder.

Hvad glæder du dig allermest til i 2021? 

I år har min portefølje af talenter iværksat enormt mange spændende projekter, som trækker i nye retninger, som vi ikke før har arbejdet med. Det inkluderer alt fra at slå en verdensrekord, udvikle en fiktionsfilm, Kitesurfe på Antarktis, indgå i designprocesser, udvikle nye underholdningskoncepter og en række spændende samarbejder, som vi ser frem til at udfolde i løbet af året.

Derudover har vi for nyligt budt Rasmus Brohave (Youtuber-og tv-vært) velkommen til holdet. Han bevæger sig på andre platforme, end vi tidligere har beskæftiget os med, og han henvender sig til en ny målgruppe, som bliver spændende at arbejde med.

INGEN NÆVNT, INGEN GLEMT

Hvor får du din inspiration fra?

Inspirationen til kampagneudvikling og lignende projekter tager ofte afsæt i et kendskab til den enkelte persons livsbegivenheder eller samfunds- og foretningsmæssige interesser, som han har lyst til at sætte fokus på.

Hvad der sker i deres liv og professionelle karriere, hvilke sager der ligger deres hjerte nær, og hvordan de kan lide at udtrykke sig. Derfra opstår ofte ideer til mulige samarbejdspartnere og nye projekter.

Jeg henter inspiration til mit arbejde fra mange forskellige steder, og har altid følehornene ude og bruger både podcast, webinars, danske og internationale medier samt mit netværk til at holde mig orienteret. Dertil gør jeg stor brug af mit netværk både i egen og andre brancher til både sparring og samarbejde på kryds og tværs.

Har du et forbillede? 

Jeg plukker inspiration fra flere forskellige brancher og personer, da arbejdet i Flame er enormt alsidigt og bevæger sig i mange retninger. I min omgangskreds har jeg flere forbilleder og inspirationskilder, der bevæger sig i de mere kreative brancher og inden for iværksætteri. Ingen nævnt, ingen glemt.

CREATORS