Seksdagesreglen har redet hotelkæden Arp-Hansen som en mare. For at komme sig oven på et historisk svært 2020 er hotelbranchen i hovedstaden derfor nødt til at tænke alternativt for at få gæster ind i 2021. Og det er man klar til, siger Dorte Krak, direktør i Arp-Hansen Hotel Group.

Denne artikel er bragt i samarbejde med Berlingske og skrevet af Emil Bo Rask. Fotograf: Linda Kastrup.

Du kan lidt længere nede i denne artikel få gratis adgang til berlingske.dk i en hel måned.

Turismen i hovedstaden har været ekstremt hårdt ramt. Derfor har Københavns største hotelkæde omlagt sin marketingstrategi, så den bedre flugter med, hvad man håber er muligt for turismen i 2021, siger Dorte Krak, administrerende direktør i Arp-Hansen.

»Min forhåbning er, at Danmark får lov at åbne. Og jeg er ikke så naiv, at jeg tror, der kommer en masse turister fra udlandet. Men jeg håber, at vi kan få en masse danskere til at tænke, at det kunne være hyggeligt at tage til København,« siger Dorte Krak.

Nu håber hun på at kunne tiltrække flere turister i køreafstand fra hovedstaden.

»Altså jeg sidder jo ikke og laver annoncer til krydstogtskibe i USA, det ville være forholdsvis tumpet. Så er det klart, at København som turistby skal begynde at se efter nogle andre turister, end vi traditionelt har haft. Og det vil være danskere og forhåbentligt også folk i køreafstand: tyskere, svenskere og nordmænd,« siger hun og tilføjer:

»Rent markedsføringsmæssigt bliver man nødt til at rette sit fokus derhen, hvor man tror, man kan få nogle gæster.«

Den nye strategi er nødvendig for turistbranchen. Wonderful Copenhagen har netop fremlagt, hvor hårdt 2020 har været for den københavnske turistbranche. Ud af en tabt omsætning i forhold til 2019 på 31 milliarder kroner for den samlede danske turistbranche, stod hovedstadsområdet for 28 milliarder.

Gradvis åbning

Berlingske har tidligere beskrevet, hvordan den omstridte seksdagesregel har påvirket Arp-Hansen, der blandt andet driver Tivoli Hotel og Phoenix Copenhagen. Reglen betød, at turister skulle booke minimum seks overnatninger for at få lov til at komme til Danmark. En regel, der udelukkende var en politisk beslutning.

»Vi var godt klar over, at grænserne var lukket, og at vi ikke kunne få oversøiske gæster, men vi havde (inden seksdagesreglen, red.) et håb om, at der kunne komme danske turister,« siger Dorte Krak.

»Der var også en mental begrænsning, da det jo var italesat fra regeringen og myndighederne, at man burde holde sig væk fra storbyerne og København. Derfor fik vi også en masse annulleringer.«

Men Dorte Krak håber nu forsigtigt på, at man til foråret begynder at få bedre styr på smitten og udrulningen af vacciner, og at det vil betyde, at man kan fokusere på den danske gruppe af turister uden for hovedstadsområdet.

»Jeg følger ligesom alle andre med i udrulningen af vacciner, og jeg er ikke mere jubeloptimist, end at jeg da godt er klar over, at vi nok ikke får åbnet vores verdenssamfund, men jeg håber, at når påsken oprinder, så kan vi få lov til at drive vores forretning igen. Jeg håber, man kan få åbnet detailhandlen og restauranterne.«

Grunden til, at detailhandlen og restauranterne i byen er vigtige for hotelbranchen, er, at det er de brancher, der i høj grad er med til at få turisterne til at tage på storbyferie.

Ingen yderligere fyringer

Da Berlingske i september 2020 talte med Dorte Krak, havde hun netop afskediget 15 procent af sine ansatte – hele 100 medarbejdere.

»Det er virkelig smerteligt at sende 100 mennesker ud i arbejdsløshed, som hotelmarkedet er lige nu,« sagde hun dengang.

Den hårde nedlukning i december 2020 har dog ikke resulteret i yderligere fyringer.

»Jeg har ikke afskediget flere. Og det lyder måske lidt helligt, men det er også fordi, at jeg prøver at leve op til det, jeg bliver bedt om af myndighederne. Vi prøver at holde hånden under medarbejderne og holde hovedet højt,« siger Dorte Krak.