Hvorfor skal 404-sider være så kedelige?

Alle har prøvet det! At ramme ind i en fejlside (404-side) eller websider der ikke længere eksisterer. Brugeren får en dårlig oplevelse, webshoppen får måske en kunde mindre og websitet mister trafik. Det vil aldrig kunne undgås helt. Derfor kan man også godt undre sig over, hvor få brands/virksomheder, som gør noget ud af sin fejlside.

Som udgangspunkt skal du hjælpe brugeren videre på din side. Det må være det altoverskyggende mål. Vi har kigget på nogle 404-fejlsider, der gør det lidt sjovere og mere informativt end det kedelige gennemsnit.

Her kommer der 6 gode eksempler, som vi er faldet over.


Bonzo

Et tomt glas til en tom side. Super eksempel på en overskuelig fejlside, hvor det er let at komme videre …. med et lille smil.

Du kan se siden “live” her.


Aarstiderne

Bevar roen. Aarstiderne viser til UG, hvordan en fejlside bør være. Den er sjov, har en hurtig vej til kontakt og et par forslag til hvilke måltidskasser, du ellers kan købe.

Du kan se siden “live” her.


Shaping New Tomorrow

De blev kendt på landsdækkende tv, som drengene med de perfekte bukser. På deres fejlside bliver de dog blottet.
God (jysk) humor fra de talentfulde drenge fra Aalborg. De linker i stedet ind til “The perfect pants.”

Du kan se siden “live” her.


LEGO

“Alt er stadig super duper”, lyder det fra LEGO. Så simpelt kan det faktisk gøres.
Lego skifter tit deres billeder, og sørger for at have nye relevante links, så man kan komme videre. Der er både link til butikken og til kontakt. I perioder har LEGO også brugt en video, hvor en legofigur har problemer med at få strøm til siden.

Du kan se siden “live” her.


Kino

2020 har været et rædselsår for hele biografbranchen, og rædsel bliver du også mødt af på Kino.dks fejlside. “You shall not pass”.
Udover at skræmme, så er den informativ med med hurtig adgang til forsiden, og en liste over de mest ventede film.

Du kan se siden “live” her.


Mashable

Multiplatformen og mediet Mashable har taget en udelukkende humoristisk tilgang. “The bad news” og “The good news” … og en hullet strømpe + et søgefelt.

Det skal nok gå alt sammen.

Du kan se siden “live” her.


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.