Opdateret 27 juni: I første udgave af denne artikel fremgik denne passage: ”Happenings er godkendt fra Børne- og Undervisningsministeriet, hvor målet er at få alle gymnasier og elever til at bruge det digitale værktøj i indeværende år.” Børne- og Undervisningsministeriet har sidenhen gjort os opmærksom på, at det ikke er korrekt, at Børne- og Undervisningsministeriet har godkendt Happenings.


“Vi skal være det foretrukne digitale værktøj for landets gymnasier, når det kommer til sociale aktiviteter.”

Så præcist lyder det fra Rasmus Jensing, der er co-founder af Happenings. Og det ser ud til, at der i den grad er vægt bag de ambitiøse ord. I dag bruger over 16.000 gymnasieelever allerede Happenings, og 30+ gymnasier er fra officielt hold begyndt at integrere værktøjet.

"Vi tror på at vi kan gøre en forskel for mere end 100.000 elever i hele Danmark".

studenterne

Festkulturen og sociale arrangementer har altid været en fast del af det at gå i gymnasiet. Dog er der også mange udfordringer, når det kommer til alle de forskellige sociale aktiviteter: Hvem er inviteret, hvor mange øl er der egentlig givet ud, og hvordan holder vi styr på de penge, som er kommet ind.

“Alkohol og fest fylder meget på gymnasierne. Der er stor forskel på de enkelte elever, og selvom der altid er fokus på de positive oplevelser ved festerne, så kan der også opstå uhensigtsmæssige udfordringer grundet alkohol. Det tror jeg, de fleste kan huske, når de ser tilbage på deres gymnasietid,” fortæller Rasmus Jensing og fortsætter.

“ Netop derfor har vi lavet en ny løsning i Happenings, der giver gymnasierne mulighed for at regulere deres alkoholpolitik. Vi vil ikke diktere, hvordan det enkelte gymnasium skal føre deres alkoholpolitik, men derimod tilbyde et håndgribeligt værktøj, som hjælper med at understøtte skolens politik. Helt konkret fungerer det sådan, at eleverne køber en øl gennem Happenings og derefter går op i baren og får indløst kuponen. Derved kan skolerne skabe lukkede og sikre fester for eleverne, hvor der er begrænsninger for, hvor meget hver enkelt kan købe,“ fortæller Rasmus Jensing.

Rasmus Jensing

Rasmus Jensing, co-founder af Happenings


Kontrol over Alkohol

Festkulturen og sociale arrangementer har altid været en fast del af det at gå i gymnasiet. Dog er der også mange udfordringer, når det kommer til alle de forskellige sociale aktiviteter: Hvem er inviteret, hvor mange øl er der egentlig givet ud og hvordan holder vi styr på de penge, som er kommet ind.

“ Alkohol og fest fylder meget på gymnasierne. Der er stor forskel på de enkelte elever, og selvom der altid er fokus på de positive oplevelser ved festerne, så kan der også opstå uhensigtsmæssige udfordringer grundet alkohol. Det tror jeg, de fleste kan huske, når de ser tilbage på deres gymnasietid,” fortæller Rasmus Jensing og fortsætter.

“ Netop derfor har vi lavet en ny løsning i Happenings, der giver gymnasierne mulighed for at regulere deres alkoholpolitik. Vi vil ikke diktere hvordan det enkelte gymnasium skal føre deres alkoholpolitik, men derimod tilbyde et håndgribeligt værktøj, som hjælper med at understøtte skolens politik. Helt konkret fungerer det sådan, at eleverne køber en øl gennem Happenings og derefter går op i baren og får indløst kuponen. Derved kan skolerne skabe lukkede og sikre fester for eleverne, hvor der er begrænsninger for, hvor meget hver enkelt kan købe,“ fortæller Rasmus Jensing.


Vi har aftalt et større interview med Rasmus, hvor vi kommer endnu tættere på Happenings.
Det kan du læse på dontt.dk i slutningen af juni måned.


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.