Det digitale performance bureau Obsidian er blevet solgt. I sidste uge kom det frem, at kapitalfonden Capidea har købt 51%, af den kun 5 år unge virksomhed. Obsidian har givet overskud hvert eneste år, men ambitioner er endnu større.

Vi tog en snak med Halfdan Timm, en af de 4 partnere i Obsidian om planerne.

Virksomheden Obsidian hjælper E-commerce, B2B og offentlige institutioner med strategi og eksekvering gennem marketingkanaler som Google, Facebook, LinkedIn, Amazon, E-mail og Lean Marketing Automation. Med baggrund i 10 års erfaring fra kundesiden, har Obsidian valgt at specialisere sig i performance marketing og som de selv udtrykker det: "Skabe et bureau, som vi selv ville have valgt."

Virksomheden er stiftet af: Emil Ignatzi Reinholdt, Jacob Mohr Eldon, Sasa Kovacevic og Halfdan Timm.

Hvorfor har I valgt at sælge 51% af virksomheden? 

Vi har over de sidste 5 år lavet en vindende platform med Obsidian. Men vi er også opmærksomme på, at de næste 5 bliver anderledes og kræver noget andet – særligt i forhold til finansielle muskler til opkøb.

Hvis vi ville vækste hurtigere, skulle vi have hjælp af enten en strateg eller et investeringsselskab. Vi ønsker ikke at tilpasse os andre virksomheder og tror på, at vi har den rigtige opskrift, så et investeringsselskab var den rigtige løsning.

Med Capidea i ryggen har vi både en partner, der lever af at tage virksomheder og vækste dem 2-3-4x og har prøvet det før, ligesom vi nu har en helt anden mulighed for at opnå finansiering til fremtidige investering, herunder særligt opkøb af andre virksomheder. Vi har ikke haft midler til at gennemføre alle muligheder tidligere. Det tror jeg, at vi har nu.

Hvorfor valgte I Capidea?

Der var flere gode muligheder i spil, men Capidea udmærkede sig ved at købe ind på vores måde at køre forretningen på og en stærk forståelse for markedet. Det var vigtigt for os, at vi kunne blive ved med at køre i det spor, vi har valgt, og det har vi været enige om fra starten af.

Var der andre mulige købere? 

Der har været god interesse i flere år, men vi har ikke vurderet, at timing indtil nu har været den rette. Da vi startede processen oplevede vi væsentlig interesse fra flere investeringsselskaber, men Capidea kom meget hurtigt i toppen af feltet og blev der.

DYGTIGERE TIL NICHE

Hvad kommer det til at betyde for nuværende kunder? 

På den korte bane er der ingen kunder, der mærker noget til det.

På den lidt længere bane, så håber jeg, at det betyder to ting: Det ene er, at vi er endnu bedre stillet til at fastholde vores dygtigste medarbejdere, da vi kan fortsætte med at give dem noget, de ikke kan få andre steder. Det andet er, at vi gerne vil opkøbe andre virksomheder, og at deres kompetencer kan komme vores kunder til gode.

Ultimativt skal det her betyde et endnu bedre produkt til vores kunder. Det skal alle vores beslutninger i Obsidian. Ellers er det den forkerte beslutning.

Hvad er ambitionerne for de næste par år? 

Jeg tror på, at vi er i det rigtige marked med performance marketing. Jeg tror også på, at vores model, hvor vi tager dygtige og ambitiøse personer ind og selv lærer op, er den rigtige. Det skal vi fortsætte med.

Vi vil gerne udvide vores palette og blive endnu bedre særligt på det kreative. Vi kommer fra en teknisk og performance-tung baggrund, men har i dag 6 personer, der arbejder udelukkende med grafisk materiale, videooptagelse- og redigering m.v. Vi er meget dygtige til at skabe omkostningseffektivt materiale til fx annoncering på sociale medier, men jeg tror også på, at der er efterspørgsel efter et andet og mere omfattende produkt. Vi er de bedste til at distribuere materialet, men vi vil gerne til at lave endnu mere af det til at starte med.

Derudover er danske virksomheder, der sælger primært i udlandet, en meget stor kundegruppe for os. Vi vil derfor også gerne blive endnu dygtigere til niche-kanaler, der ikke nødvendigvis er store i Danmark, men kan skabe stor værdi for vores kunder i Frankrig, USA eller Singapore.

Det tog os 5 år at komme hertil. Jeg håber, at vi kan gøre det samme på 3 år nu.

Hvor meget fylder udlandet i jeres planer? 

Vi har næsten kun danske virksomheder som kunder, men vi arbejder allerede mere med marketing uden for Danmark end i Danmark. Sidst jeg gjorde det op, brugte vi ca. 60 % af vores samlede spend på Facebook Ads uden for Danmark, og jeg er sikker på, at det tal er steget siden da.

I 2020 var det planen at etablere Obsidian Digital i Oslo, men corona kom og stak en kæp i hjulpet mindre end to uger før at vi skulle have interviewet mulige landedirektører. Dén kommer vi til at tage op igen på et tidspunkt.

Samtidigt er det danske marked så stort, fordi der er så mange eksportvirksomheder, at det ikke haster for mig. En dansk kunde der gerne vil sælge i Tyskland er nemmere for os end en tysk kunde, der gerne vil sælge i Tyskland.

Billedet taget umildbart efter underskriften var skrevet! 
Fra venstre: Emil Reinholdt, Halfdan Timm, Jacob Mohr, Henrik Normann Karlsen (Capidea), Sasa Kovacevic, Emil Sørensen og Anders Kiehn (Capidea).

"Vi vil derfor også gerne blive endnu dygtigere til niche-kanaler, der ikke nødvendigvis er store i Danmark, men kan skabe stor værdi for vores kunder i Frankrig, USA eller Singapore."

HALFDAN TIMM

Halfdan Timm