🇪🇺 For our global audience, here’s the English version of this interview. Click here.
Udover at være verdens førende producent af pumper, spiller danske Grundfos en vigtig rolle i løsningen af globale vand- og klimaudfordringer. Det afspejles tydeligt i virksomhedens nye hovedkontor, som netop er under opførelse i Bjerringbro.
I sidste uge blev projektet markeret under overskriften “Nyt Grundfos HQ”. Vand er kernen i Grundfos – og derfor også en central del af det nye hovedkontor. Her får du et unikt indblik i planerne bag det ambitiøse byggeri.
Det er den danske arkitektvirksomhed AART, som står bag projektet. AART har kontorer i hele Skandinavien, beskæftiger over 250 medarbejdere og har tidligere stået bag projekter som Postbyen i København og Stavanger Universitetssygehus.
“Designet til at knytte os tættere sammen”


Grundfos er født i Bjerringbro – og det glemmer de ikke, selvom de opererer globalt.

Kjeld Schmidt Christensen, Head of Facility hos Grundfos, fortæller om visionerne for det nye globale hovedkontor, der fortsat har adresse i Bjerringbro:
“Lige fra de første spæde tanker om at opføre et nyt hovedkontor har vi haft fokus på, at det selvfølgelig skal leve op til højeste standarder inden for bæredygtighed og arbejdsmiljø. Med hjælp fra de dygtige arkitekter hos AART, ingeniører fra NIRAS og vores entreprenør, MT Højgaard, kan vi se frem til et hovedkontor, der udover at være designet til at knytte os tættere sammen, og til at inspirere til samarbejde, også er state-of-the-art, når det kommer til bygningens vand- og energiforbrug.”
Grundfos er født i Bjerringbro – og det glemmer de ikke, selvom de opererer globalt. Derfor bliver hovedkontoret i byen, men med et nyt afsæt: Projektet tilføjer rekreative elementer, som både forbedrer lokal natur og biodiversitet og styrker medarbejdernes trivsel.
Som Grundfos selv formulerer det:
“Midt i det smukke landskab vil en ikonisk, rund træbygning rejse sig – et nyt vartegn for Grundfos, og en fysisk manifestation af virksomhedens værdier og ambitioner; forankret i Bjerringbro og Grundfos’ historie og fremadskuende i sin arkitektoniske, landskabelige og bæredygtige strategi.”
Et vartegn med formål
Anders Tyrrestrup, arkitekt og stiftende partner i AART, uddyber:
“Grundfos Global Headquarters bliver et fantastisk eksempel på, hvordan arkitekturen kan bruges aktivt som katalysator til at skabe positiv forandring. Her bruger vi målrettet arkitekturen til at understøtte Grundfos’ udvikling og forretningsstrategi. Vores mangeårige og tætte dialog med Grundfos har givet os en dyb indsigt i deres virke og visioner; en indsigt, som har givet os det bedste udgangspunkt for at skabe de bedst tænkelige fysiske rammer for Grundfos’ ledelse i deres arbejde med at skabe løsninger på verdens vand- og klimaudfordringer.”
Vand er tænkt ind som en del af både bygning og landskab. En avanceret vandstrategi sikrer, at regnvand opsamles, recirkuleres og genanvendes.
Om det fortæller Tyrrestrup:
“Grundfos Global Headquarters er et projekt, hvor vi i et langsigtet og helhedsorienteret perspektiv har arbejdet med at balancere aftryk og bidrag. Eksempelvis ved at bygge i træ, arbejde med skovrejsning og naturgenopretning, vandhåndtering og energiforbrug og ikke mindst arbejdsmiljø, mennesker og adfærd, hvor vi har indarbejdet den nyeste forskning om social commissioning, aktivitetsbaseret arbejde og arkitekturens effekt på menneskers trivsel, produktivitet og kreativitet.”

Poul Due Jensen, CEO i Grundfos og familiemedlem, planter som længst til højre det første træ sammen med øvrige repræsentanter for koncernen og fonden. Foto: Rasmus Reimer Larsen

4000 nye træer ved Grundfos’ hovedkontor
Natur og bæredygtighed er tænkt ind som en central del af det nye Grundfos Global Headquarters. Omkring 4000 træer bliver plantet som led i en omfattende skovrejsning, der skal forbedre biodiversiteten og skabe en rekreativ ramme omkring hovedkontoret.
Samtidig arbejder projektet med genopretning af historiske vandforløb og ’rewilding’ for at styrke det lokale økosystem. Ifølge AART kan disse tiltag reducere klimaaftrykket markant – og samtidig skabe et mere inspirerende arbejdsmiljø tæt på naturen.
WEEKLY BRIEF
Kultur, business & inspiration – direkte fra København til din inbox. Allerede 55.500+ på listen.
Vi sender ud 1 gang om ugen!