Mød Pia Tandrup, dansk landechef for Facebook

Efter et år med coronakrise, en intensiveret frygt for spredning af misinformation og senest nyhedsstriden i Australien har Facebooks stigende magt været til debat. Mens den danske regering har varslet tiltag mod techgiganterne, sætter Facebooks danske landechef, Pia Tandrup, nu ord på det sociale medies rolle i samfundet det seneste år.

Interviewet er bragt i samarbejde med Berlingske og skrevet af Sebastian Persson. Foto af Søren Bidstrup.

Du kan lidt længere nede i denne artikel få gratis adgang til berlingske.dk i en hel måned.

Om Pia Tandrup: 
Pia Tandrup er landechef for Facebook i Danmark.
Hun er 50 år gammel og bosat nord for København.
Hun har en master i økonomisk markedsføring fra CBS.
Hun har mere end 20 års erfaring fra reklamebranchen, senest som CEO for Ogilvy.

Hun er den danske chef for en af verdens mest indflydelsesrige og omdiskuterede virksomheder.

Siden sin tiltrædelse for halvandet år siden har Pia Tandrup, Facebooks danske landechef, ikke givet nogen større interview til danske dagblade.

Men coronakrisen, spredningen af misinformation og balancen mellem det danske demokrati og samfund over for en af verdens mest magtfulde techgiganter, som alene i Danmark har knap fire millioner brugere, har trukket overskrifter det seneste år.

Nu fortæller Pia Tandrup om sin egen og Facebooks rolle.

»Vi har en stor rolle i samfundet, det er der ingen tvivl om. Facebook bliver på mange måder et spejl af de konflikter, der ligger i et land, og hvis man så har et land som USA, hvor der har været store konflikter, så vil de selvfølgelig også udspille sig på vores platforme,« siger Pia Tandrup.

Det seneste år har flere af Facebooks funktioner oplevet markant vækst. Under coronakrisen er der sendt mange flere beskeder på Messenger, mens også antallet af videoopkald er eksploderet. Samtidig har spredningen af misinformation været et stort emne under både coronakrisen og den amerikanske valgkamp.

Er du bekymret for misinformation og fake news i Danmark?

»Ja, det er jeg da. Jeg synes, det er frygteligt, at der sidder nogle mennesker derude, som har lyst til at sprede misinformation, og også dem, som har lyst til at tale grimt til andre mennesker og virksomheder.«

Det medfører jo, at I skal træffe nogle valg for den offentlige samtale. Hvordan gør I det?

»Det er et evigt dilemma, for der findes så mange gråzoner. Vi har over tre milliarder brugere og er til stede i mange lande, hvor man kommunikerer forskelligt, og derfor er det svært at sætte grænser, alle er enige i. Men vi har klare politikker for, hvad vi ikke tillader, eksempelvis racistisk tale og den slags. Men med over 100 milliarder daglige beskeder er omfanget enormt, og det kræver, at teknologien hjælper os med at finde de her ting.«

Nøgenhed

Der har længe været kritik af, at selvom I gør en masse for, at information fra eksempelvis sundhedsmyndighederne fremgår tydeligt, så gør jeres algoritme, at hvis man melder sig ind i en gruppe, der er imod vacciner, så bliver man præsenteret for mere af det samme. Hvordan sikrer I den balance?

»Vi forsøger helt klart at begrænse den del, og det kan vi heldigvis også bruge teknologi til. Det arbejder vi benhårdt på, og vi er allerede meget bedre end for bare et år siden. Alene fra marts til oktober sidste år var vi inde og flagge (markere, red.) 167 millioner stykker content, som var misvisende på den eller anden måde i forhold til corona. Vi fjerner det fuldstændigt, hvis det er decideret sundhedsskadeligt, og så er der en masse andet omkring blandt andet konspirationsteorier, som generelt florerer på internettet, hvor vi flagger det og henviser til vores faktacenter, så folk kan finde den korrekte information,« siger Pia Tandrup.

Det er ikke kun misinformation, som kan få Facebook til at gribe ind. Der er også forskellige normer i en international virksomhed, som udspringer af USA, og så i det danske samfund. Et eksempel er forholdet til nøgenhed, som Facebook ikke accepterer, mens det i Danmark ikke er opsigtsvækkende at bade topløs på stranden.

Hvordan oplever du balancen mellem jeres reglement og så et samfund som det danske?

»Facebook er en global virksomhed, og dermed bliver de fleste danske brugere også globalt forbundet. Så hvis man lægger et billede af en nøgen krop op, gør man det i en global kontekst, og derfor kan nogle regler være lidt i konflikt med forventningerne på tværs af landene. Derfor synes jeg ikke, det er så relevant at tale om, hvad der er okay i en dansk kontekst, fordi vi er i en global kontekst og er nødt til at have globale retningslinjer.«

Foruden datacentret i Odense holder Facebook til i Carlsberg Byen i København, hvor omkring 20 ansatte beskæftiger sig med blandt andet danske annoncører, myndigheder og politikere. Pia Tandrup fortæller, at hendes primære ansvarsområde er at hjælpe danske annoncører med at få forretningen til at vokse.

Pia Tandrup

Lokalt kendskab

Pia Tandrup har en lang fortid i reklamebranchen, og før skiftet til Facebook var hun direktør i reklamebureauet Ogilvy. I oktober 2019 blev hun dansk landechef for Facebook.

Det er nærmest umuligt at sige Facebook uden også at sige Mark Zuckerberg. Manden, der i en ganske ung alder stiftede det sociale medie, er i dag både administrerende direktør, bestyrelsesformand og hovedaktionær i virksomheden.

Og han var hurtig til at reagere i coronakrisens begyndelse, lyder det fra den danske chef. I dag støder man på et »Covid-19 informationscenter«, så snart man logger på.

»Der blev meget hurtigt truffet en beslutning om proaktivt at rette henvendelser til sundhedsmyndigheder verden over, også Sundhedsstyrelsen i Danmark, for at tilbyde plads på vores platforme. Vi har en bred kanal til den danske befolkning, som vi ville sikre havde adgang til kvalificeret information,« siger hun.

Men hvem sidder så med ansvaret for konkrete sager, hvor misinformation eksempelvis spredes, eller konti bliver blokeret i Danmark?

Det europæiske hovedkontor i Dublin, lyder svaret:

»Men vi har som danskere mulighed for at give vores besyv med, hvis vi kan se særlige lokale udfordringer med en bestemt politik, og så tager teamet, der laver vores politikker, det med sammen med alle de andre input, de har fået fra både interne og eksterne kilder.

Lokalt kendskab er også ofte nødvendigt ved håndhævelsen af reglerne, da der kan være behov for en kontekst med kulturen og måden, man kommunikerer på, alt efter hvor man er i verden. Så vi har selvfølgelig typisk danskere inde over for at vurdere sager, hvor der for eksempel er brug for sprogkundskaber for at forstå og vurdere indholdet,« siger Pia Tandrup.

Nyhedsstriden i Australien

Den seneste måned har Facebook været genstand for ophedet diskussion verden over, efter at det sociale medie valgte at slukke for nyhedsstrømmen på sine kanaler i Australien som modsvar til det politiske ønske om at regulere globale techgiganter.

Et australsk lovforslag ville tvinge virksomheder som Facebook og Google til at betale for nyhedsmedier, når brugere skaber trafik og debat på platformene med link til deres nyhedsartikler. Striden kulminerede, da Mark Zuckerbergs virksomhed blokerede samtlige links til australske nyhedsmedier – og det hele endte foreløbigt med en række lempelser i lovforslaget.

Også herhjemme har diskussionen været oppe politisk. I begyndelsen af februar blæste udenrigsminister Jeppe Kofod (S) til værdikamp mod techgiganternes magt over den demokratiske samtale, mens kulturminister Joy Mogensen (S) i et interview til Finans 19. februar åbnede for tiltag i Danmark, som minder om de australske.

»Der er nogle fantastiske muligheder i, at den demokratiske samtale får lov til at udfolde sig på tværs af grænser og andre barrierer. Men vi har nok været for naive i vores tilgang til techgiganterne, for de udhuler jo grundlaget for journalistisk baserede medievirksomheder. Når det indhold ikke er til stede, er Facebook mest af alt et sted for konspirationsteorier og sølvpapirshatte,« sagde kulturministeren.

Konkret er Kulturministeriet i gang med at implementere et EU-direktiv, som kan tvinge de teknologiske platforme til at betale for publicistisk indhold, mens Joy Mogensen også varslede, at hun i marts vil præsentere et lovforslag, som netop åbner for, at danske nyhedsmedier kan indgå kollektive aftaler med eksempelvis Facebook og Google.

Indtil nu har Facebook i Danmark blandt andet svaret, at »danske medier får fuldstændigt svimlende mængder gratis trafik fra vores platform«, til kritikken.

Pia Tandrup, hvad siger du til regeringens kritik af, at Facebook har for meget magt, og at et lovforslag med tiltag, der minder om de australske, er på vej i Danmark?

»Jeg er salgsdirektør og er slet ikke tæt nok på den sag til at give en reel kommentar. Mit fokus er på annoncørerne, og det må være op til dem af mine kollegaer, der tager sig af dialogen med politikerne, at svare på de spørgsmål. Det ved jeg, de allerede har gjort ved flere lejligheder.«

Berlingske har spurgt Pia Tandrup, hvorvidt det er et realistisk scenario, at Facebook slukker for nyhedsstrømmen i Danmark, hvis regeringen præsenterer et forslag, som minder om det australske. Det vil hun ikke svare på, med henvisning til at det ikke er hendes fokusområde.

Coronakrisens konsekvenser

For Pia Tandrup har opgaven det seneste år i høj grad været at hjælpe de danske virksomheder, som annoncerer på Facebook, med at skrue op eller ned under krisen.

»Billedet har været broget, for virksomhederne er blevet ramt forskelligt. Dem med et stærkt digitalt setup har klaret det godt, mens andre industrier har været ekstremt hårdt ramt og har derfor heller ikke haft brug for at annoncere. Men overordnet har vi set en enorm digital udvikling for rigtig mange virksomheder på få måneder, som normalt ville tage flere år,« siger hun.

En udvikling, hun som Facebook-chef gerne vil understøtte.

»Vi har gjort rigtig meget ud af at uddanne især mindre virksomheder i, hvordan de kan bevare kontakten til deres kunder. For mindre virksomheder, som ikke havde en digital tilstedeværelse, er det en stor opgave, og derfor gik vi ret hurtigt ud og tilbød vores hjælp gennem kurser, information, og jeg har blandt andet også afholdt webinarer med Dansk Iværksætter Forening,« siger Pia Tandrup.

Blandt Facebooks tiltag er eksempelvis tip og vejledning til at forbedre arbejdsforholdene hjemmefra, information målrettet mod små og mellemstore virksomheder omkring strategien under coronakrisen samt madbestillingsmuligheder på Instagram.

»Den overordnede mission for Facebook er at forbinde både folk, virksomheder og også forbinde folk med virksomheder. Vi føler et ansvar for at bidrage med det, vi kan. Vi har en forholdsvis enestående position, fordi vi har kontakt med så mange danskere, så vi vil gerne både sikre, at folk får den rigtige information, og hjælpe små og mellemstore virksomheder i en krisesituation,« siger Pia Tandrup.