Flere end en halv million følger på daglig basis med i Mette Okkels strikkeeventyr på Instagram. Et eventyr, der har udviklet sig til en voksende forretning. Hun ser dog ikke sig selv som influencer.

Denne artikel er bragt i samarbejde med Berlingske og skrevet af Vibeke Lyngklip Svansø. Billederne er taget af Bo Amstrup.

Du kan lidt længere nede i denne artikel få gratis adgang til berlingske.dk i en hel måned.

Af en verdensstjerne at være er Mette Wendelboe Okkels forbavsende nede på jorden.

Gravid med barn nummer fem tager hun imod i sandaler, overalls og egendesignet strik på det kombinerede kontor og lager i Risskov ved Aarhus.

»Her er lidt kreativ rod,« undskylder Mette Okkels, idet hun viser rundt i de nye lokaler, som hendes virksomhed, PetiteKnit, flyttede ind i efter påske i år.

Reolerne er fyldt med printede opskrifter, kasser med læderremme, syet fór til de striktasker, hun har designet, og lynlåse til hendes populære sweatre og punge. På bordet lange strimler med adresselabels, for de ansatte er travlt beskæftiget med at pakke ordrer i noget, der ligner organiseret kaos.

»Vi har haft ekstremt travlt her efter ferien. Der er nok at lave til hverdag, og når jeg er på ferie, får jeg enormt mange ideer. Så sætter jeg gang i alt muligt, og nu vælter det altså lidt,« forklarer Mette Okkels.

Iværksætter fremfor influencer

Som Berlingske kunne fortælle søndag er den 32-årige iværksætter er Danmarks – og formentlig verdens – mest populære strikdesigner på Instagram. Med sine 530.000 følgere er hun tæt på at overhale Det Danske Kongehus, når det gælder interesse.

At 50 procent flere, end der er indbyggere i Aarhus, dagligt følger med i livet som strikdesigner, kan være svært at forholde sig til, og spørger man Mette Okkels, opfatter hun i højere grad sig selv som en klassisk iværksætter end som en influencer på Instagram.

»At så mange følger med, og at mine opskrifter bliver delt over hele verden, er helt vildt og virkelig fedt. Det med følgerne er meget håndgribeligt, men for mig har de vigtigste udviklingstrin, som min virksomhed og jeg har været igennem, ikke haft noget med følgere at gøre. Det har været klassiske iværksætterskridt,« siger Mette Okkels.

Mette Okkels har altid strikket og været kreativ – også da hun begyndte at læse medicin i Aarhus, blev gift og fik børn.

Til gengæld havde hun, da hun var yngre, svoret, at hun aldrig skulle være selvstændig. Som datter af to selvstændige var det ikke en vej, hun havde lyst til at begive sig ud på.

Faren er bager og har haft en bagerforretning i Saksild syd for Aarhus i 45 år, mens moren drev tøjforretning i Sverige frem til sin død for fem år siden.

Det med det selvstændige ændrede sig undervejs i hendes studietid.

»Allerede i 2014 og 2015 var Instagram begyndt at være et godt medie for kreativitet. Samtidig opdagede jeg, at det her med at lave opskrifter var en spændende formidlingsopgave, og jeg følte, at jeg kunne bruge meget af det, jeg lærte på mit studie om at formidle forskningsresultater,« siger Mette Okkels.

I første omgang solgte hun sine opskrifter direkte til dem, der fulgte hende på Instagram, og modtog derefter betaling via MobilePay.

Herefter gik det hurtigt. I 2016 havde Mette Okkels 10.000 følgere på Instragram og efterspørgslen efter hendes opskrifter var så stor, at hun fik CVR-nummer, etablerede sin virksomhed i kælderen hjemme i villaen i Risskov og fik sin første ansatte hurtigt derefter.

Farvel til lægestudiet

To år senere valgte hun at stoppe på sit studie.

»Da jeg var på barsel med nummer tre i 2018, besluttede jeg mig for ikke at vende tilbage til studiet, selvom jeg kun manglede to semestre for at være læge,« siger Mette Okkels.

»Det var en svær beslutning, men da den var truffet, følte jeg, at det var det rigtige. Jeg var jo allerede gået all in og havde en ansat.«

Netop det at få den første ansatte er et af de skridt, som Mette Okkels betegner som de vildeste i hendes tid som iværksætter.

»Det betød, at nu skulle jeg til at tjene nogle penge på det, fordi det ikke længere kun var mig selv, der var afhængig af virksomheden. Samtidig kunne jeg give slip på nogle opgaver og skulle ikke hele tiden være inde over alt,« siger Mette Okkels.

Derudover fremhæver hun den dag, hun rykkede ud af kælderen derhjemme og flyttede ind i et lokale i et gammel industriområde, og det at få sin første forhandler af opskrifter som to milepæle.

Mette Okkels driver sin virksomhed som et personligt ejet selskab og har ingen professionel bestyrelse endsige eksterne investorer.

Hun vil ikke oplyse om salgstal eller antallet af ansatte. Hun har en revisor, som holder styr på regnskaberne og fortæller hende, hvad der står på kontoen. Og det er det.

»Jeg er meget privat om min økonomi,« siger hun.

Værdiansættelse og andre smarte udtryk fra det populære DR-iværksætterprogram »Løvens Hule« er heller ikke noget, der bliver nævnt, når man sidder over for Mette Okkels.

»Mit fokus er ikke på at tjene penge, men at kunne leve af det, jeg gør. Det er det, der gør mig lykkelig,« forklarer Mette Okkels og fortsætter:

»Det er selvfølgelig dejligt, at det er en sund virksomhed, og at det går godt. Men målet er ikke det der årsregnskab. Hvis jeg skal bevare kreativitet og lyst, skal jeg holde fokus på at strikke og designe.«

Derfor taler hun heller ikke om femårsstrategier og vækstplaner. For hende er det vigtigere, at virksomheden og teamet bag fungerer, for det giver hende ro til at få nye ideer og designe de opskrifter, hendes 530.000 følgere venter på. Sådan helt bogstaveligt.

Overvældet af begejstringen

Lancering af nye strikkeopskrifter eller et nyt produkt fra en kendt strikdesigner som Mette Okkels er en event i sig selv. Og er nærmest en del af markedsføringskonceptet.

Mette Okkels har for eksempel netop lanceret en nydesignet taske. Her har flere end en halv million følgere over hele verden kunnet følge udviklingen, fra hun fik ideen på en sommerferie i Nordjylland, til hun sendte opskriften og medfølgende garn ud til teststrikkere rundt om i verden.

Teststrikkere efterprøver, om opskriften er i orden, men samtidig deler de deres strikkeoplevelse og det færdige resultat på Instagram og fungerer på den måde som ambassadører for den nye opskrift og er med til at opbygge en spænding.

Tirsdag i sidste uge blev opskriften så sendt ud – i første omgang på dansk og norsk – til stor jubel for de mange, der havde ventet på den.

Nogle gange bliver Mette Okkels overvældet af begejstringen. For nylig fik hun en ny landing af en populær bomuldstaske, hun har designet til strikkeudstyr, hjem. Hun annoncerede, at tasken ville blive sat til salg klokken 20.

Hvad, hun ikke havde forestillet sig, var, at tusindvis af følgere sad parate ved computeren for at få fat i tasken, og da klokken var 20.01 var tasken udsolgt. Flere havde oplevet at få en taske i indkøbskurven, men nåede ikke at taste kontonummeret ind, før tasken var solgt til en køber, der var hurtigere på fingrene.

Episoden fik et kort øjeblik den eller gode tone i strikkemiljøet på Instagram til at fordufte, og flere strikkere gav udtryk for deres frustration over ikke at have fået fat i en PetiteKnit-taske.

»Det kom virkelig bag på mig. Det er jo bare en taske. Men det handler nok om, at det ikke helt er gået op for mig, hvor stor interessen for mine design og mine produkter er derude. Det har jeg lært noget af, så næste gang, tør jeg godt bestille et større lager hjem,« siger Mette Okkels.

Man kan bruge 500.000 følgere til meget, men ..

Mette Okkels har valgt at bruge sine børn som modeller, hvilket har givet anledning til løftede øjenbryn, og hun deler også gerne små episoder fra sit eget liv med sine følgere. Som når hun for får filtret den nydesignede trøje, hun lige har strikket til barn nummer fem, i familiens gamle vaskemaskine.

»Det var helt forfærdeligt – og en god historie.«

»Jeg skelner meget mellem det private og mit strikkeeventyr. Jeg bruger mine børn som fotomodeller, men jeg udstiller dem ikke. Det er meget opstillede billeder, og jeg viser dem aldrig, når de er kede af det, eller fortæller om, at de har haft en hård indkøring i vuggestuen eller ikke kan lide maden ved aftensbordet,« siger Mette Okkels.

Samtidig er hun meget bevidst om, at hendes Instagramprofil er en strikkeprofil og ikke alt muligt andet.

»Flere end 500.000 følgere kan man bruge til meget, og man kan også bruge dem til meget forkert. Jeg siger intet politisk eller kontroversielt. Jeg ytrer mig heller ikke om børneopdragelse, for det handler om strik. Og det kan godt være, at man føler, at det handler om meget andet, fordi man får indblik i nogle ting, men for mig vil det altid bare være en strikkeprofil,« siger Mette Okkels.

Ikke desto mindre vil 530.000 følge spændt med, når terminen for barn nummer fem melder sig i løbet af få måneder. De skal dog ikke frygte radiotavshed fra Mette Okkels. Hvis alt går vel, forventer hun at pakke barnevognen og tage den lille ny med ind på kontoret, så snart det kan lade sig gøre. Lange barsler er ikke hende.

Fakta

Mette Okkels er 32 år og næsten færdig uddannet læge.

I 2016 stiftede hun virksomheden PetiteKnit, efter at efterspørgslen efter hendes strikkeopskrifter blandt hendes dengang cirka 10.000 følgere på Instagram var vokset kraftigt.

I 2018 droppede hun lægestudiet et år før, hun var færdig, og fik sin første ansatte.

I dag har hun 530.000 følgere på Instagram. Hun ønsker hverken at oplyse regnskabstal eller antal ansatte i sit personligt ejede selskab.

Privat er hun gift med Niels Okkels, der er uddannet læge og neurolog og i øjeblikket skriver en ph.d.-afhandling. Han har sin egen instagramprofil, som hedder @farlaversovsen.

Sammen har de fire børn på et, tre, fem og syv samt endnu én på vej.