Kommentar Af Christina Schärfe Lambach, Managing Partner, Essencius A/S:

Fraskilte diamantdarling og influencer Elvira Pitzner er i disse dage på alles læber og i manges tanker. Hun er bl.a. kendt fra TV-serierne ’Diamantfamilien’ og Good Luck Guys’ og har næsten 400.000 følgere på Instagram. Elvira er p.t. tilbageholdt af myndighederne i Dubai, hvor hendes derboende eksmand har anklaget hende for utroskab, efter Elvira for små to uger siden rejste på ferie til Dubai. Med sin nye kæreste.

Med et islamisk ægteskab underlægger man sig sharialoven. Det betyder, at man kan anklages og dømmes for utroskab. Og det er problematisk for Elvira og Dubai. Måske er det også starten på en karrieredrejning for Elvira.


Elvira Pitzner

Værdikriger-potentiale

Forleden talte jeg med Se og Hør, der var interesseret i, hvordan Elviras Instagramprofil og image påvirkes af sagen. Hun poster nemlig ikke i disse dage. Overordnet set, sker der to ting.

Elvira er ’hot stuff’ på mediefladen, og hendes følgere finder alternative kanaler til at forsøge at følge med i, hvad der sker med hende. Bl.a. i de traditionelle nyheder. Samtidig straffer Metas algoritme en profil, der ikke poster, ved at placere profilens indhold længere nede i følgernes feed.  Jeg tror dog ikke, det har nogen varig negativ effekt på Elviras synlighed på Instagram.

Meget mere interessant er det, om Elvira med den her sag, lægger kimen til en helt ny side af sin letbenede luxury lifestyle-profil. Hun kan, hvis hun vil, blive et værdifuldt talerør for sin generations værdikamp omkring diversitet, lige rettigheder og lige værd på tværs af kulturer.

Jeg hører ikke selv til dem, der konsumerer Elviras indhold, men det er der +400.000, der elsker at gøre. De tilhører Gen Z og Millenials, der i høj grad lader værdier, purpose og holdning afgøre deres forbrug.

Afhængig af kilde, land og dataset køber godt 50% af Gen Z via sociale medier – og over 90% får deres shoppinginspiration på sociale medier. Dét er interessant for brands, der derfor investerer stort i sociale medier og i influencere. Millenials og GenZ ønsker autencitet og klare værdier og er det til stede hos et brand og dets ambassadører, betaler målgrupperne gerne mere for varen.

Og netop dét perspektiv er tankevækkende i den igangværende sag om Elvira Pitzner. Kan og vil Elvira bruge den dyrekøbte erfaring, hun nu høster, til at tage stilling til en religiøst baseret lovgivning, lige rettigheder mv? Vil hun aktivere sin stillingtagen i sit liv generelt og på sin Instagramprofil?

Hvis hun vil – og hun evner at forvalte sin stillingtagen konsekvent – kan hun blive et purposedrevet livsstilsbrands potentielle kronjuvel. Det skal være et både modigt og rummeligt brand, med stor appeal til Millenials og GenZ. Og brandet skal være stærkt nok til at løfte Elviras mange års reality-status.

Dubai - dejlig eller dubiøs

Dubai er sol, strand og vand. Dubai er en pulserende storby med imponerende luksushoteller. Dubai er også et af de sikreste steder at besøge for kvinder. Det mener i hvert fald Visit Dubai, der bramfrit fremfører: ”En rapport fra 2022 fra InsureMyTrip placerede Dubai som verdens tredje sikreste by at besøge for kvinder, der rejser alene.” Der refereres også til ”en omfattende undersøgelse fra Georgetown University i 2021” der rangerer ”De Forenede Arabiske Emirater på en 1. plads for kvinders opfattelse af sikkerhed.”

Det skriger næsten til himlen, at det ikke er trygt for alle kvinder at rejse til Dubai. Fx ikke kvinder, der er eller har været gift med en person fra Emiraterne. Par, der viser overdreven kærlighed, er det heller ikke sikkert for. Ifølge sharialoven er dette nemlig ulovligt.

Mere end 60.000 danskere tager hvert år på ferie i Dubai, og det er nok de færreste, der tænker på, hvad det er for et retssystem, de vælger at ligge deres penge i.  Og arrangørerne af de hundredvis MICE-events med godt 135.000 deltagere, der i 2022 valgte at placere deres events i netop Dubai, tænker nok heller ikke over det.

Mon en sag som denne, hvor en ung dansk kvinde tilbageholdes jf. landets sharialov kan få betydning for ørkenstatens popularitet?

Hos GenX og Boomers næppe – men måske hos GenZ og Millenials? Det bliver spændende at se. Hvis jeg sad i Visit Dubai, ville jeg da overveje, om døgnfluen Elvira med hendes diamantbelagte fingre, kan ridse i grundlaget for ørkenstatens popularitet som både ferie- og konferencedestination.

Christina Schärfe Lambach

Christina Schärfe Lambach, Managing Partner, Essencius A/S

Essencius A/S blev grundlagt i 2007 og er et dansk kommunikationsbureau.
De har hovedsæde på Dronningens Tværgade 7 i det indre København, samt lokale kontorer i Stockholm og Oslo.


Bliv klogere på kun 10 sekunder!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.