Yvon Chouinard, manden bag frilufts – og modebrandet Patagonia, har besluttet at give virksomheden væk.

I et et stort ekslusivt interview med The New York Times, lidt ud af det blå, afslører Yvon Chouinard, manden bag frilufts- og senere modebrandet Patagonia, at han giver sin virksomhed væk.

I stedet for at sælge Patagonia, har han i fuld enighed med hans kone og to børn valgt at overføre hele deres ejerskab af virksomheden til en nonprofitorganisation (rent teknisk er det en fond), som kommer til at hedde Patagonia Purpose Trust.

Det samlede ejerskab har en værdi på over 22 millarder danske kroner.

Det sikrer familien, at virksomheden bevarer virksomhedens uafhængighed og dermed også overskuddet. Det skal bruges på at sikre og bekæmpe klimaændringer og beskytte ubebygget jord rundt om i verden.

Overskuddet er på omkring 100 millioner dollar om året.

"Vi vil give det fulde beløb væk til folk, der aktivt arbejder for at redde planeten"

Overskuddet er på omkring 100 millioner dollar om året.

Yvon Chouinard fortæller:

“Forhåbentlig vil dette påvirke en ny form for kapitalisme, der ikke ender med nogle få rige mennesker og en hel masse fattige mennesker. Vi vil give det fulde beløb væk til folk, der aktivt arbejder for at redde planeten.”

Du kan læse hele interviewet på The New York Times her.

Med valget om at donere samtlige aktier til fonden har familien betalt omkring 17,5 millioner dollar, mere end 130 millioner danske kroner, i skat.


Creators

En ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.
Tilmeld gratis her.