Udviklingen har kun gået i en retning, og nu er det længe forudsete skifte så sket; Mobilen har slået computeren af tronen som danskernes foretrukne købsredskab.
Det er en af konklusionerne fra Dansk Erhvervs E-handelsanalyse for 1. halvår 2023. Men som grafen nedenfor her viser, er udviklingen ikke kommet “over natten”. Ifølge Dansk Erhverv, er det langt fra alle virksomheder, som er klar til dette. Her peger analysen utroligt nok på, at flere virksomheder stadig ikke har webshops, der fungerer tilfredsstillende på smartphone. Men det er generelt en anden adfærd, som forbrugeren har på mobilen.
Carsten Rose Lundberg, som er fagchef for Digital Handel i Dansk Erhverv udtaler:
”Forbrugerne er formentlig mindre fokuserede, når de bruger telefonen. Først og fremmest handler det om at acceptere den ændrede adfærd og ikke gå i panik over, at ens konverteringsrate falder. Dernæst gælder det om at acceptere, at brugerne både har mindre tid og mindre plads på skærmen. Lidt populært sagt, er det en cut the crap øvelse, hvor man skal tage udgangspunkt i det allermest relevante indhold ift. at træffe og færdiggøre et køb.”
Men omsætningen er faldet ..
Helt overordnet fortæller analysen, at danskerne handlede online for 90,4 mia. kr. i første halvår af 2023. Det er et fald på 2 % i forhold til samme periode af 2022. I konkrete tal betyder det, at antallet af handler er faldet med godt 3 millioner og lander på 133 millioner.
Omsætningen faldt en smule i dansk e-handel i første halvår 2023 og landede på 90,4 mia. kr. Faldet er skuffende, lyder det fra Dansk Erhvervs e-handelsdirektør, Niels Ralund. Han understreger dog, at omsætningsdykket skyldes det generelle pres på forbrugernes økonomi – ikke at forbrugerne fravælger netbutikkerne.
Dansk Erhvervs e-handelsdirektør, Niels Ralund fortæller:
”Det gør ondt i hjertet, for jeg ved jo, at der bag tallene er en masse hårdtarbejdende e-handlere, der kigger nervøst på bundlinjen.”
De nervøse blik på bundlinjen skyldes også, at virksomhedernes udgifter på samme tid er steget markant:
”Det gælder på stort set alle parametre, og det betyder, at virksomhederne virkelig skal kæmpe for at lande sorte tal. Det står i skærende kontrast til både tiden før, men især under coronakrisen, hvor e-handlen jo eksploderede,” siger Niels Ralund.
.. væksten under corona var unaturlig
”Vi sammenligner jo stadig i en vis grad med den unaturligt høje omsætning og de vilde vækstrater, vi så under coronakrisen, og det kan godt mudre billedet en smule. Hvis vi sammenligner med 2019, så er omsætningen vokset med svimlende 27 procent. Det er altså ret imponerende.”
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.
Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”
Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.