I forbindelse med E-handelsdagen talte vi med Mikkel Dissing, som sammen med sin tvillingebror, Kasper Dissing, har virksomheden Ditur. I både 2020 og 2021 havde virksomheden store to-cifret millionoverskud, men på trods af en øget omsætning, kom man “kun” ud med et overskud på 2 mio. sidste år.

Efter Mikkel havde været på scenen på konferencen, spurgte vi ind til, hvordan det går i onlinevirksomheden, som sender over 300.000 pakker ud om året.


Mikkel, hvordan går det i Ditur?

“Jo da. Man kan sige, at 2023 generelt har været et nervøst år i stort set alle markeder. Det er vist tydeligt for alle. Det har måske også præget vores budget, og den måde vi lavede planer for. Vi lavede i hvertfald et meget realistisk budget, og var måske lidt forsigtige i starten af året. Så vi er faktisk langt foran budgettet, især på toplinjen.”

Ditur

Mikkel Dissing, co-founder af Ditur


"Vi er foran"

Hvad er årsagen til, at I er foran budgettet så?

 “Som vi talte om tidligere, så er det faktisk ikke Danmark. Her ligger vi godt til i indeks 100, men det er faktisk vores nye markeder som Sverige, Norge og Tyskland, som trækker væksten. Det har virkelig givet os blod på tanden. Nogle gange ville jeg ønske, at vi havde åbnet flere nye markeder. Tænk sig, hvis vi langt tidligere havde fået et marked op på samme niveau som i Danmark?”

Det er jo ret interessant. For flere og flere snakker om at koncentrere sig om få markeder, men de rigtige markeder i den her foranderlige tid?

 “Som du ved, har vi en overordnet strategi, hvor vi i 2026 skal nå et omsætningsmål på 600 millioner. Det er et realistisk mål, men vi tror ikke kun, at det kan gøres så hurtigt ved at koncentrere os om få markeder. Vi tror på, at vi skal åbne flere markeder. Derfor åbner vi også i løbet af de næste uger op for Polen og Frankrig. Både i forhold til befolkningstal og vores markedsanalyser er der et marked for os der også. Vi er ikke i tvivl om, at nye markeder er nøglen for os til at nå vores målsætning.”

Det er ellers sjældent, at jeg støder på DTC-brands fra Danmark, der nævner Polen og Frankrig?

“Vi er efterhånden blevet et stort onlinesupermarked, så vi har et godt overblik over, hvad der performer. Et af de første punkter, vi kigger på, er, hvordan vores produktmix i de respektive lande fungerer. Er der nogen, der sidder med nogle gode leverandøraftaler, eller er der nogen, der sidder tungt på markedet? I Frankrig ligger markedet lige til højrebenet i forhold til vores produkter og en række andre parametre. I Polen er vurderingen derimod, at det er interessant for os at finde markeder, hvor der er et tydeligt blue ocean for os. Vi ser nogle store muligheder på nogle specifikke kanaler for push-markedsføring i Polen, hvor konkurrencen ikke er specielt stor. Det bliver ret spændende.”

"AI bliver selvfølgelig en del af Diturs fremtid"

Nu sidder vi jo her på E-handelsdagen, hvor mange emner bliver vendt. Et af dem er, at det bliver sværere at være performance-brand. Jeg tænker især på, at det bliver sværere og sværere at tracke sine brugere og dermed finde nye. Hvor er du i den snak?

“Når alt kommer til alt, så tror jeg, at vi føler, at vores branche er fri. Vi har ikke ret mange begrænsninger i forhold til andre. Vi bruger langt mere tid på at orientere os i markedsføringsloven og alle de lokale regler, der er i vores markeder. I Frankrig skal man f.eks. overholde en pap-ordning for bare at nævne et par ting. Så det er ikke noget, vi bekymrer os særligt meget om. Vi skal sørge for at holde os relevante i vores markedsføring, være på de rigtige kanaler og selvfølgelig have de rette produkter. Vi har brugt os selv i markedsføringen herhjemme i Danmark, hvilket vi har haft stor succes med. I Sverige har vi endelig knækket koden med en person, som gør det fantastisk. Det mangler vi stadig på de andre markeder, så hvis vi kan finde en “Mikkel 2.0” på et par andre sprog, er vi lykkedes et godt stykke. Måske vi skal i gang med noget kunstig intelligens?”

Nu nævner du det selv, så er det jo oplagt at spørge. Hvor meget arbejder i med AI?

“Jeg er i tvivl om, hvor langt vi kommer med det i år og starten af næste år. Men det er noget, vi bruger en del tid på. Det skal gøres rigtigt. Hvem skal træne vores AI? Vi ved jo alle sammen godt, at den skal trænes. Hvis det skal bruges i kundeservice, som andre gør, skal den altså have den rigtige “Ditur-jargon” og ikke bare en eller anden standard. Men der er ingen tvivl om, at det bliver en stor del af Ditur ud i fremtiden.”


 Vi glæder os til at følge Kasper, Mikkel og Diturs videre færd på dontt.dk


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.