Samtale med Ditte Julie Jensen, stifter af By Ditte Julie.

Hele Danmark lærte Ditte Julie Jensen at kende tilbage i 2015 i TV-programmet “Den Store Bagedyst”. Det var starten på det, som er blevet et sandt iværksættereventyr med både op- og nedture. Siden 2015 har Ditte Julie designet og udviklet “Bageserien by Ditte Julie”, som Imerco har købt rettighederne til. Hun har lavet sin egen virksomhed, skabt sine egne mediekanaler, holdt foredrag og i dag kan du møde hende på dontt.dk i årets første creator-samtale.

Hele Danmark lærte dig at kende fra TV-programmet “Den Store Bagedyst” tilbage i 2015. Men det er jo snart en del år siden. Hvem er Ditte i dag?

“Jeg er 35 år gammel og mor til 2. Så driver jeg “By Ditte Julie”, som er en bage- og stelserie, som jeg designer, men som Imerco ejer og forhandler. I dagligdagen driver jeg vores online abonnementsforretning og bagefælleskabet Klub Ditte Julie. Det er et fællesskab med godt humør, opskrifter, bagekurser og how to-videoer. Jeg har udgivet 14 kogebøger og 6 e-bøger siden 2016 hos både Gyldendal og i mit eget forlag.”

"Det er også med det afsæt, at jeg har undervist et par toppolitikere.."

Men det handler ikke “kun” om kager og bageopskrifter mere?

“Det er rigtigt. Jeg sidder i bestyrelsen for Danmarks største pensionsmæglerselskab, som hedder Pensionsselskabet, hvor man kan sige, at mit ansvarsområde er indenfor branding. Det er også med det afsæt, at jeg har undervist et par toppolitikere om sociale medier og storytelling. Derudover sidder jeg i VL gruppe 64. Her er jeg faktisk det yngste medlem, som er optaget, hvilket jeg er super stolt over.”

Ditte Julie

Ditte Julie Jensen.

Hvad er dit “why” I alt det, du laver?

“Jeg elsker at formidle og være en dygtig inspirator. Det optager mig enormt meget og sætter høje krav til mig selv. Jeg vil hele tiden forbedre mig. Pt. er jeg i gang med at uddanne mig som metakognitiv coach for at blive en bedre leder, en bedre person og en bedre mor. Men også for at kunne være en god mentor for iværksættere fremadrettet. Det vil jeg rigtig gerne gøre mig mere i. Der er enormt mange mennesker, der brænder inde med en god ide eller en lyst til at definere sit eget liv, men som aldrig kommer “ud over rampen” eller også tør de ikke handle på det. Det vil jeg gerne hjælpe med”

Hvad tror du, der holder folk tilbage?

“Det er vaner og negativ tankegang. Dem skal vi bryde med. Det er svært, men det er nøglen, og alle kan.”

Har det altid “stået” i stjernerne, at du skulle være iværksætter?

“Slet ikke. Hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg aldrig, at jeg har følt, at jeg havde en retning i livet. Da jeg var helt ung, så var jeg “hestepigen”. Jeg red, til jeg var 18 år gammel. Når jeg ikke red, så elskede jeg at være kreativ med alle mulige DIY projekter. Det var ikke så populært, som det er nu. Men det stoppede da fyre, fester og teenageårene generelt tog interessen. Så var drømmen mere at blive frisør eller blomsterdekoratør. Jeg endte med at få et job i Bahne, hvor jeg troede, at jeg skulle være vildt kreativ og indrette butikkerne. Men det skulle jeg overhovedet ikke. Det føltes mere som at skulle ordne deres bøjler. Så der stoppede jeg hurtigt.

Og så blev du advokatsekretær i stedet? Det lå da ikke til højrebenet, når du var interesseret i de kreative fag.

“Nej, det var lidt tilfældigt. Jeg søgte en elevplads hos et advokatselskab og et job som blomsterdekoratør. Jeg blev så tilbudt førstnævnte og havde 4 gode år der. Det gik ret godt, og jeg var efterfølgende hos Poul Schmith hos Kammeradvokaterne i 5,5 år. For lige at afslutte min CV-oplæsning her, så er det faktisk af nogle kollegaer hos Kammeradvokaterne, at jeg bliver opfordret til at søge ind til Den Store Bagedyst. Så man kan sige, at mit atypiske valg førte til, den virksomhed jeg har i dag.”

"Jeg har “popcorn-hjerne”, så jeg har brug for fokus og få skrevet i min drejebog. Det er også her, jeg mærker efter, hvordan jeg har det."

Hvis vi så spoler frem til i dag. Hvordan ser din hverdag ud helt lavpraktisk?

“Den er hektisk. Men overordnet kan man sige, at jeg har to forskellige uger. En uge med børn og en uge uden børn. Ugen uden børn står jeg op mellem 5 og 6 og starter dagen med en times træning, hvorefter jeg har en halv time, hvor jeg “tuner” ind på min dag og kalender. Hvad skal jeg nå og hvilke udfordringer er der. Jeg har “popcorn-hjerne”, så jeg har brug for fokus og få skrevet i min drejebog. Det er også her, jeg mærker efter, hvordan jeg har det. Det, tror jeg, er vigtigt for alle. Her starter jeg på kontoret fra kl. 8, hvor jeg typisk starter med at gå nøgletal igennem. Derfra kan dagene variere. Nogengange står jeg i køkkenet hele dagen og laver content, og andre dage er jeg rundt til møder, fordyber mig i tekster/planlægning og sidder ved computeren som så mange andre. Den største forskel på ugen med og uden børn er, at jeg ikke har en bagkant. Det benytter jeg mig meget af på hver sin måde. Jeg bruger en del tid på at dyrke mit netværk. Det, tror jeg, er mega vigtigt, selvom jeg nogengange føler, at jeg “burde” stå i køkkenet.

Hvem eller hvad bliver du inspireret af?

“De mennesker der tør at være sårbare. Jeg er draget af de mennesker, der tør vise de forskellige facetter af iværksætteri. Jeg forstår godt, at man deler sine succeser. Det gør jeg jo også. Men det er inspirerende at få det fulde billede. Hvis jeg skal nævne en person, så er jeg vildt inspireret af Margrethe Lehrmann”

Du nævner ikke andre i “kagebranchen”?

“Jeg tror, at det er vigtigt at holde fast i sig selv og i min stil. Det gør jeg bedst ved at finde inspiration i andre brancher og tage det med mig ind i “min verden”.

Hvordan ser dit medieforbrug ud?

“Hvis vi skærer de sociale medier fra, så er mit største forbrug på telefonen Bookbeat, Mofibo og Podimo. Jeg hører nogle få podcast, men jeg lytter til 2-3 bøger om ugen. Det gør jeg til og fra arbejde og møder. Det giver mig tid til fordybelse, og så slapper jeg af til det.”


Ditte Julie interview

Ditte Julie Jensen under en live-bagning.


Continued….

Det her bliver ikke det sidste du har læst om Ditte Julie på dontt.dk

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her. 

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.

Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.