På næste søndag (D. 3. feb) finder en af verdens største sportsbegivenheder sted. Der vil millioner af mennesker i hele verden sidde klar, når Super Bowl LIII sparkes i gang på Mercedes-Benz Stadium i Atlanta.
Det er ikke kun det sportslige som skaber opmærksomhed. Hvert eneste år bliver valg af kunstnere, show og fyrværkeri vendt og analyseret. I det show spiller reklamerne en stor rolle. Der findes ikke nogen anden begivenhed, hvor der bliver gjort mere ud af reklamer.
I år spiller en flok danskere en stor rolle i det. Det danske bureau Mano er nemlig involveret i Procter & Gamble-brandet Olay’s første Super Bowl-reklame nogensinde.
I følge Adweek er prisen for de 30-sekunders spot på 33 millioner kr.
Det danske bureau Mano blev stiftet i 2017 af Jakob Stiger og Thor Otar, der begge forlod mediegiganten AOL skal bistå med indsigtsunderstøttelse og orkestrering af Super Bowl-kampagnen.
Jakob Stiger fortæller til markedsforing.dk:
– Vi har været en del af Olay’s brand-transformation de sidste 12 mdr., hvor projekter som Face Anything-kampagnen har givet Olay en helt ny stemme overfor den yngre målgruppe. Så det er enormt spændende nu at deltage i planlægningen af kronen på værket. Det giver os selv sagt kæmpemæssig indsigt i, hvad det kræver at indgå i Super Bowl-kampagner.
Markedsforing.dk skriver, at Manohar kunder på tre kontinenter, heriblandt IKEA, Pampers, SK-II, Olay og Uber samt bureau-samarbejder med Forsman & Bodenfors, Marcel, Saatchi & Saatchi og Badger og Winters, rummer i dag 13 medarbejdere, er naturligvis stolte over at være involveret i Olay’s Super Bowl projekt.
Jakob Stigler fortæller videre, at der er ”enormt meget på spil” i sådan et Super Bowl-projekt.
– Derfor er der stort behov for en partner der kan være med til at risiko-styre og maximere potentialet i projektet. Vores rolle består i at hjælpe Olay med at vende alle sten før strategiske beslutninger tages og samtidig sikre at overblikket fastholdes på tværs af bureauer i takt med at intensiteten stiger, siger Jakob Stigler.
Medstifter af Mano, Thor Otar, tilføjer, at Olay er i en proces henimod at fortælle en helt ny historie om sig selv: “En kæmpe transformation fra irrelevant mor-creme for 12 måneder siden, til at få reel taletid overfor en ny ung målgruppe gennem Face Anything-kampagnen, til nu at stå på tærsklen til et gennembrud på verdens største scene for reklamer.”
–
Vi følger op med et længere interview, hvor de to Mano stiftere også har lovet, at vise os lidt mere ……!
Her kan du se de 5 bedste Super Bowl reklamer fra sidste år.