Orkla, som er en af Norges største virksomheder, har købt en stor ejerandel i det danske iværksætterselskab Eace Gum. Virksomheden med det unge makkerpar i front Asbjørn Dencker og Ziggi Harttung laver tyggegummi med vitaminer. De var de første i Danmark, og er allerede nået langt. Allerede nu er Eace i 800 butikker i Danmark og i 100 i Dubai.

Nu skal Orklas medejerskab i start up-virksomheden være med til at sætte fart under Eace’s drømme om at blive en væsentlig spiller på markedet for tyggegummi, der kan andet og mere end “bare” at smage godt og give frisk ånde.

Investeringen sker et år efter, at de fik et nej i Løvens Hule. De fik ros for deres forretningsidé, men fik besked på “de kunne komme tilbage, når virksomheden var mere moden”.

Det siger parterne: 

”Vi var så sikre på vores forretningsidé, at et nej fra Løverne blot var startskuddet til at finde den helt rigtige medejer. Det har vi fundet i Orkla. Det er en drøm at have Orkla med i ejerkredsen, fordi virksomheden har været i business i 350 år og besidder en stor viden om Fast-moving-consumer-goods, kosttilskud, detailhandlen og en stribe andre vigtige områder, som er helt essentielle for, at Eace kan vokse stort,” siger Asbjørn Dencker, CEO og stifter af Eace.

Alene i Danmark bliver der hver dag købt 100.000 pakker tyggegummi, og interessen for tyggegummi med nye funktioner er stor blandt forbrugerne (10 mia. dollars globalt i 2024). I Danmark viser en analyse, at 70 pct. af danskerne ønsker tyggegummi tilsat vitaminer.

Forfriskende nyt til de unge
Med hensyn til, hvorfor Orkla nu investerer i Eace, siger Ingri Wangen Ohlsen, CEO for Orkla Care Danmark:

”Eace kommer med fornyelse – et nyt og spændende produkt til de unge. Forbrugerne kender os for en lang række kosttilskud, fx UniKalk og Livol. Vi ønsker hele tiden at ligge i front på markedet. Derfor tænker vi innovation på mange måder. Medejerskab af en opstartsvirksomhed som Eace er oplagt. Asbjørn Dencker og Ziggi Harttung er selv unge, og de rammer med deres anderledes produkt og design andre unge, som er åbne overfor nye måder at tage kosttilskud på. Det er virkelig interessant,” siger Ingri Wangen Ohlsen, CEO for Orkla Care Danmark.

Ambitionerne i Eace er store. Målet er alene i år at være ude i mindst 1500 butikker. Internationalt er målet at tælle langt flere butikker, nye markeder og nye produkter. Virksomheden ser mod Tyskland og Norden som de næste oplagte markeder.

Om parterne bag

En god idé skal prøves af. Sådan har Asbjørn Dencker og Ziggi Harttung det. De to forretningspartnere på 26 år står bag Eace, som blev stiftet i 2019. De mødte hinanden gennem en fælles bekendt og kunne med det samme se, at de ville supplere hinanden godt. Asbjørn Dencker har været iværksætter siden han var 17 og har en baggrund fra CBS – en bachelor i International Business & Politics. Ziggi Harttung har en bachelor i grafisk design fra Danmarks Medie og Journalisthøjskole.

Orkla Care har stor viden og erfaring (ledende position) inden for helsekost, sportsernæring, mundpleje og sårpleje, og er kendt for varemærker som UniKalk,  LivolPikasolFuturaLongo VitalMøllersMaximGerimaxJordanSalvequick og Vivag.

Eace forbliver med at være et selvstændigt selskab, hvor Orkla ejer 30 pct.

Du kan snart læse et stort interview med drengene på dontt.dk
Dontt.dk var faktisk det første medie der skrev om Eace. Det kan du læse her. 


Creators

Få en ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.  Tilmed gratis her!