Der var fart på i slutningen af 2020 for smykkevirksomheden Cuff Copenhagen, der oplevede omtale og en stor vækst i omsætningen. Der var både kendisser med de håndlavede smykker og de første fysiske butikker var blevet landet af Jonas Munch Schmidt-Andersen & Gustav Dalsgaard Jeppesen, som er “drengene” bag den unge virksomhed.

Alt det blev skabt, mens de studerede, men den hårde hverdag ramte efter jul. Men iværksætterlivet er sjældent lutter succes. Der er omveje, og udfordringer for at nå sine mål. De efterfølgende statsninger slog fejl og resultatet var klart: Der manglede penge på kontoen. I dagens dontt fortæller Co-founder Gustav Dalsgaard om “rutchebaneturen” 

Jonas Munch Schmidt-Andersen (tv.) & Gustav Dalsgaard Jeppesen. (th.)

Gustav:

På den anden side af julen stod vi tilbage og havde brugt for mange penge på markedsføring, givet for store rabatter på vores varer, og vi var tvunget til at bruge unødvendige penge på diverse ting. Med andre ord var vi altså ikke dygtige nok til at tjene penge. Vi manglede likviditet til at sætte nye projekter i gang, købe nye varer ind og markedsføre vores brand. Vi havde en mindre gæld til både bank og vores guldsmed, og det var ikke bare en løsning at hæve kassekreditten. I en situation som denne er det meget rart at være to om at drive virksomheden. Vi gik helt i stå og manglede drivkraften for at finde på nye tiltag. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at det er hårdt at knokle med at sælge rigtig mange smykker, se omsætningen stige, men i sidste ende ikke tjene nogle penge.”

 

Vis dette opslag på Instagram

 

Gustav fortæller videre:

“Men ok, som iværksætter i en lille startup kan man ikke forvente at få det hele på én gang. De her små nederlag og refleksioner er jo præcis dem, som er med til at danne på virksomheden og vores egen identitet. Selvom det ikke er sjovt, er det virkelig vigtigt at falde ned i de her huller, hvor man næsten ikke kan komme op igen. Vi kiggede hinanden dybt i øjnene og snakkede om, hvilke muligheder vi havde og, hvilken retning vi skulle gå. Vi fik en masse gode snakke om fremtiden, og hvad vi hver især gerne ville. I sådanne situationer finder man hurtigt ud af, hvordan et partnerskab fungerer, og om det er det rigtige. Det er det i den grad. Vi var ærlige over for hinanden og respekterede, at én af os hurtigt ville videre på det “rigtige” arbejdsmarked i en større virksomhed og tjene penge. Samtidig forsvandt drømmen om at skabe en stor smykkeforretning ikke, men vi anerkendte også, at der var lang vej endnu, før vi var tilfredse. Vi gav hinanden tid og plads til at tænke os ordentligt om, tog den lidt med ro for at finde ud af, hvad der skulle ske på det personlige plan, før vi kastede os ud i at videreudvikle på Cuff Copenhagen.”

“Der gik et par uger, og vi besluttede os for at finde en ny partner, som kunne være med til at rydde op i tingene og få sat struktur på en masse processer. Vi ledte i lang tid, og det var ikke nemt at finde den rette, der havde samme vision og mål som os. Vi har hele tiden sagt, at vi skal være det foretrukne smykkebrand i 2025 i Skandinavien. Det er en stor ære, at vi kan præsentere Mathias Mildahl som Partner og ny Administrerende Direktør i Cuff Copenhagen. Helt kort betyder det, at der virkelig kommer fart på nu. Vi kommer til både at have fokus på at øge salget gennem vores egen webshop direkte til vores målgruppe, men Mathias vil især bidrage med erfaringer indenfor B2B-salg. Mathias ved gennem sin tid som Sales Manager i D.A.CH regionen for NORR11, hvordan vi kan få vores smykker ud til landets mange forhandlere. Det er samtidigt et område, som vi ikke før har fået ordentligt i gang, da vi udelukkende har fokuseret på online-delen.”

Det nye set-up

Om det nye set-up fortæller Gustav Dalsgaard:

“Vi kan nu fokusere på de ting, som vi er gode til. Nemlig den kreative del af virksomheden. Vi har stadigvæk et stort ansvar for at forretningen vokser, og det er selvfølgelig et klart mål, at vi en dag skal tilbage på fuld tid.

Nogle gange er det frusterende, at det går langsomt. Men vi ser det her projekt som en lang rejse. Der er ingen genveje til den succes, som vi gerne vil opnå, og det handler om at tage en dag ad gangen, konstant optimere og gøre tingene bedre dag for dag. Der er stadigvæk mange, der ikke har kendskab til Cuff Copenhagen – både i Danmark men især i udlandet. Der er store ting i vente, og vi glæder os inderligt til at vise, hvad vi arbejder på for tiden. Strategien er lagt, motivationen er tilbage på højt niveau, og nu skal der eksekveres.”


Creators

Få en ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.  Tilmed gratis her!