Danmarks største energi- og telekoncern Norlys blev en realitet for godt et år siden, efter Finanstilsynet godkendte fusionen mellem Eniig og Se. Nu er de så klar med deres første store kampagne.

På trods af de danske rødder, så står det svenske reklamebureau Forsman & Bodenfors bag kampagnen. Det kommer vi tilbage til.

Kampagnefilmen fortæller historien om en familie, hvor søsteren har en hytte i en trætop. Søsteren kan ikke dele sine oplevelser med sin elskede lillebror, fordi han sidder i rullestol. Men hun giver ikke så let op, hun finder derimod en fix og kreativ måde, så hendes bror kan få oplevelsen med hende. Teknologien bringer dem sammen, og deres relation styrkes, som Anna Falkenberg, corporate brand manager hos Norlys siger.

”Vi vil tale om den gode og menneskelige side af teknologi; at den bygger relationer og stimulerer kreativitet. Og at Norlys samler det digitale liv.” Ambitionen er at skabe et enklere digitalt liv, hvor flere løsninger og services samles ét sted, og som samtidig driver den grønne udvikling.”

Marianne Skaaning, CMO hos Norlys fortæller:

”Vi er en energi- og telekoncern, men også en infrastrukturaktør, som investerer millioner på et grønnere og mere digitalt Danmark. Vi har allerede investeret i vindkraft og fiber, og de kommende år vil vi investere yderligere.”

SE HELE REKLAMEN HER:

Svenskere står bag!

”Vi fandt ikke et dansk bureau, der kunne løfte denne her opgave”. Så kontant lyder det fra Anna Harboe Falkenberg, Corporate Brand Manager, Norlys i et interview med markedsforing.dk.

Hun fortæller videre i interviewet med Susanne Ingemann Terney;

 “Der var tale om en meget kompliceret opgave, hvor vi skulle opbygge og skabe et nyt brand med flere forskellige fagligheder i spil – vi var ude i både ny identitet, ny brandstrategi, krav om højt kreativt niveau – og tilhørende kommunikation.”

Men danske bureauer løfter vel også komplicerede opgaver?

“Selvfølgelig, det ved både du, jeg og andre udmærket godt. I Norlys arbejder vi også med andre bureauer løbende. Men det var bare vigtigt for mig at få en ”clean slate” på denne her lanceringsopgave og at ramme et højt niveau, både på strategi og kreativitet. At begynde forfra med barren højt, om du vil”, siger Anna Harboe Falkenberg.

Kunne du ikke det med et dansk bureau?

“Måske nok, men for mig er det som om, mange danske bureauer arbejder med en slags ”skabelon”, og som kunde kan man nemt komme til at føle, at man bliver puttet ned i en boks, siger Anna Harboe Falkenberg og tilføjer:

Nogle steder er det de store følelser og klaver, andre steder sjovt, og andre steder igen skjult kamera. Jeg har det lidt sådan, at hvis jeg går til et bureau, så får jeg A, og hvis jeg går en andet, så får jeg B. Det var det, jeg gerne ville ud over.

Faktisk var pitchen allerede i gang, da jeg blev ansat, men dels ville jeg gerne selv sætte mit præg på processen, og dels var der sket nogle ting, som gjorde, at det gav god mening at udvide og ændre lidt på pitchen, fortæller Anna Harboe Falkenberg.”

Man kan tolke noget af det, du siger – og valget af Forsman & Bodenfors – som en hård kritik af den danske bureaubranche?

“Ja, det forstår jeg godt, du siger, men det er ikke ment som hård kritik, for jeg er helt på det rene med, at masser af danske bureauer laver fantastisk fint arbejde. Jeg ville bare gerne viske tavlen ren for det her helt nye brand, så at sige, og derfor gav valget mening for os.”

Dog er der også danske kræfter omkring kampagnen. Der er valgt et dansk mediebureau til blandt andet at indkøbe medie/annonceplads.

"Der var tale om en meget kompliceret opgave, hvor vi skulle opbygge og skabe et nyt brand..”

Anna Harboe Falkenberg, Corporate Brand Manager, Norlys.