Samtale med Kasper Mikkelsen og Mathias Grubak, Copenhagen Sales.

At være sælger er ikke nær så fint som at være ansvarlig for produktet eller f.eks. være marketingchef. Sælgertitlen bliver tit “skjult” i smarte udtryk som “Business Development “Manager” eller det der er værre…
Men hvorfor egentligt? Salg er så afgørende for både muligheder med produkt og markedsføring. Det er de færreste produkter, der sælger sig selv, uden at have styr på alle 3 led (produkt, markedsføring og godt salgsarbejde.)

Det tog vi en snak om med folkene bag Copenhagen Sales. De har arbejdet med telemarketing, mødebooking og salg siden 2014, men har gjort det meget anderledes end de traditionelle callcentre.

I dag kan du komme tættere på Kasper Mikkelsen og Mathias Grubak, founders af Copenhagen Sales.

OM COPENHAGEN SALES:

Copenhagen Sales har siden 2014 hjulpet vores kunder med salg, mødebooking og kundeservice over telefonen. De har hovedkontor i København og er ejet af Kasper Mikkelsen og Mathias Grubak. De har altid haft en meget struktureret tilgang til salg, og arbejder meget med træning. Som en "side" mission vil de gerne gøre op med "sælgeres brogede ry."

Hvem er Copenhagen Sales?
Mathias: “Kort fortalt, så er vi et callcenter, hvor vi hjælper virksomheder med salg, leads, mødebooking og kundeservice via vores trænede personale. Vores arbejder sker fra vores hovedkontor på Nørrebro, hvor vi har knap 50 ansatte.”

Kasper: “Copenhagen Sales vil gerne gøre tingene anderledes. Salg er ikke en medført evne. Det er noget, du skal lære. Måske kan man sige, “at det er noget, du skal lære at gøre”. Vi brænder for selve salget, og har altid gjort. Det skinner igennem i vores organisation. Vores virksomhed har lige rundet 7 år. Det lyder måske ikke af meget, men i vores branche er det faktisk sjældent, at nogen holder så længe.

Vi omsætter nu for et to-cifret millionbeløb, og har et pænt overskud. Det giver vores kunder en sikkerhed, ligesom vi både har tid og ressourcer til at blive endnu dygtigere.”

Kasper Mikkelsen, Copenhagen Sales

Kan I nævne nogle konkrete tiltag, hvor I skiller jer ud?
Mathias: “Hvis jeg skal fremhæve en ting, så er det vores fokus på et dygtigt lederniveau i mellem os og vores salgskonsulenter. Det sikrer stort fokus og hjælp til de enkelte sælgere, plus det udfordrer os i ledelsen.”

Kasper: “Det sikrer også vores niveau. Vi skal helst være lidt bedre hver eneste gang. Tidligere har callcenterbranchen haft et skidt ry. Det har helt sikkert været fortjent i nogle tilfælde. Men det er for guds skyld ikke noget, der skal hænge over os.”

Hvad er det, I er gode til så?
Mathias: “Det vigtigste for os er at komme med noget viden, som virksomheden ikke har inhouse. For mange er “salg” en by i Rusland. Virksomheder har bygget deres organisation op omkring produktet, marketing osv. og tror måske det vil sælge af sig selv. Det er her vi har hele pakken. Vi har de rigtige systemer, manpower og ressourcerne til at blive ved, til man når sine salgs KPIer.”

Kasper: “Jeg synes også, at vi er blevet gode til at identificere problemer ved vores kunders salgstragt. Nogengange er virksomheder ikke bevidste om, hvor de fejler, hvis de ikke sælger til deres potentiale.”

"Jeg tror faktisk, at det er nogle helt banale ting. Man skal lære sig selv at være både ihærdig og flittig. Du skal ikke overtænke dine problemstillinger"

Kasper Mikkelsen

I snakker også meget om jeres team. Hvordan har I bygget jeres egen organisation op? 
Kasper: “Vi har teams af 5-10 medarbejdere med en leder i spidsen. At vi arbejder i mindre teams i forhold til andre callcentre sikrer, at vi altid har et højt niveau. Lederen har hele tiden overblikket over salget, humøret og energien i deres team. Vores vækst skyldes helt klart, at vi har et stærkt lederteam. Det sikrer, at vi aldrig mister fokus og at mageligheden melder sig. Det er giftigt for alle virksomheder.”

Hvis vi skal flyve lidt op i helikopteren. Hvad er det så der kendetegner en god sælger?

Mathias: “For mig er det sulten. At man er ambitiøst og man kan se formålet med at sælge. En lyst og vilje til altid at ville det bedste for sine kunder. Du skal finde dit eget drive.”

Kasper: “Jeg tror faktisk det er nogle helt banale ting. Man skal lære sig selv at være både ihærdig og flittig. Du skal ikke overtænke dine problemstillinger, men du skal
Vi kender alle sammen spørgsmålene i hovedet: “Kan jeg tillade mig at ringe nu? Må jeg rykke for svar? Har de overhovedet brug for produktet, selvom de har sagt ja til et møde osv. osv.
Du skal turde ringe 2 gange. Man må ikke lave hæmmende overbevisninger for sig selv. 90% af alle  hæmmende overbevisninger bliver aldrig til noget. Vi hører igen og igen, at man ikke kan sælge i juli. Selvfølgelig kan man det! Vi sælger ligeså meget i de måneder. Der er måske et lille drop i kontaktraten, men sælger vi mindre… Næææ. Der er da masser der holder ferie i august, så de har måske mere tid til at tale i august. Folk nuller sig i søvn med dårlige undskyldninger.”

Foto: Mathias Grubak, Copenhagen Sales

Vi er røvsyge

Men hvordan ser man overordnet på “salg” i Danmark? Kan man sige noget om det?
Kasper: Jeg vil hellere vende den om. Vi vil gerne gøre “salg” sexet. Det starter ved sælgeren selv, der skal sætte en ære i sit arbejde. Det behøver ikke være med en fordummende tilgang overfor sig selv. Vi skal blive bedre til at uddanne vores folk. Vi skal have flere intelligente salg. Vi har alle prøvet at blive ringet op af en sælger, som på ingen måde har sat sig ind i ens problemstillinger.

Hvem bliver I selv inspireret af?
Kasper: “Vi er røvsyge. Vi er jo altid på kontoret. Så jeg tror vi bliver meget inspireret af hinanden, og de ting vi hver især kommer med. Du ser os ikke rende til netværksmøder eller andet.” 

Mathias: “Kasper kan godt lige sportseksempler.”

Kasper: “Sport er salg”. Du vinder og taber hver eneste dag. Man kan også godt finde inspiration i forhold til, hvordan man bygger sit team op. Alle kan ikke være angribere, der skal også være nogen, der laver afleveringerne. Men det er også, hvordan du sørger for at holde dine stjerner skarpe, og samtidig give til andre på holdet.”

Hvordan ser hverdagen ud?
Kasper: Vi har ledermøde hver eneste morgen kl. 8.45. Når man arbejder med salg, så er struktur afgørende. Det er pga. vores struktur, at vi kan skalere.

Mathias: Hver dag ligner sig selv i princippet. Det tror jeg er vigtigt, når du arbejder med ting der skal gå hurtigt og du skal nå nogle resultater. 8.45 ledermøde, briefing kl. 9. osv. osv.

Kasper: Det er ligesom med fodboldspillerne i FCK. De har en masse rammer omkring sig, hvor de ikke skal tænke på andet end at præstere på banen. De har også en mødetid, faste skema og struktur i den måde de lever på. Tilgengæld skal de peake på banen.”

Hvad er ambitionerne for Copenhagen Sales?

Kasper: Vi vil forbedre os hele tiden. Vi har ikke travlt. Hvis vi bliver ved med at træffe de rigtige beslutninger i det rigtige tempo, så bliver vi også bedre – og dermed større. Vi tænker langsigtet, og vil blive ved med at udvikle de dygtigste sælgere.

Continued….
Det her bliver ikke det sidste du har læst til Kasper, Mathias og Copenhagen Sales på dontt.dk

I næste afsnit går vi endnu tættere på salgsteknikker og Copenhagen Sales tilgang til “salgs” position i virksomhederne”

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her. 

Creators