Da F.C. København i sidste uge fremlagde en historisk ambitiøst strategiplan, nævnte Allan Agerholm, bestyrelsesformand for selskabet, at man stadig afsøger mulighederne for at sælge selskabs ejendomsportefølje fra. Det består blandt andet af fire kontortårne, Lalandias vandland i Rødby og Billund samt fodboldnationalarenaen, Parken.
Allan Agerholm er forsat meget optimistisk, men han fortæller her om, hvorfor processen trækker ud.:
“Som børsnoteret virksomhed er vi nødt til at melde ud, når vi har taget beslutningen om at afsøge markedet for salg. I januar havde vi ikke fuld klarhed over forløbet. Vi vidste f.eks. ikke, at kommunen skulle sende arkitektopgaver på projektet i udbud, og det tog nogle ekstra måneder.”
Det er ligeledes vigtigt for Agerholm at understrege, at man ikke har travlt med et muligt salg.
Det uddyber direktør og partner i rådgiverfirmaet Colliers, Peter Winther, som er sat i spidsen for at hjælpen PARKEN (PS&E) med salget til Børsen:
Peter Winther forventer, at stadionhandlen inklusive de fire kontortårne og renoveringsomkostninger bliver handlet for “langt over” 2 mia. kr.
Han fortæller til Børsen:
“Udsigterne til et hammerslag er dog fortsat lange. For de seneste måneder har uroen bredt sig i markedet. Rekordhøj inflation og hastigt stigende renteniveauer har fået investorer til at holde pengene tættere til kroppen. I januar havde jeg en klar forventning om, at vi ville have en handel på plads på nuværende tidspunkt. Parken er en meget stor og ganske kompleks ejendom. Jeg må indrømme, at jeg nok havde undervurderet, hvad det betyder for investorernes beslutningskraft i et marked med vanskeligere rammebetingelser.”
Peter Winther forventer, at stadionhandlen inklusive de fire kontortårne og renoveringsomkostninger bliver handlet for “langt over” 2 mia. kr.
Hvornår kan vi så forvente salget?
“Jeg tror ikke, vi skal regne med at have fundet en ny ejer af Parken i år, men jeg håber på, at vi kan afslutte den i 2023. Lalandia kan være en nemmere tilgængelig case for nogle specialiserede investorer, så der tror jeg på en hurtigere afklaring,” slutter Peter Winther.
Salg eller ej, så står strategien “Vi er København” stensikkert. Her vil man i Champions League minimum hvert andet år. Læs alt om strategien her.
FOTO: FREDERIK VALENTIN FOR DONTT.DK
Tilmeld gratis
Continued….
Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her.
En ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration.