De to danske brands Copenhagen Cartel og DAY ET har brugt noget af den seneste tid på at definere et samarbejde, som kunne bakke en fælles mission op. Nu er de 2 brands færdige ved tegnebrættet og på torsdag (d. 2. marts) lancerer de en kollektion, som består af 11 tasker skabt af 100% genanvendte materialer.
Budskabet er klart: ”Der skal mere fokus på udfordringerne med plastikforurening i havet – og vi kan alle sammen være med til at gøre en forskel.”
Katrine Lee Larsen, founder af Copenhagen Cartell fortæller:
“Havet dækker over 70 procent af kloden, og vi er allesammen afhængige af, at det er sundt og trives, men med den massive plastikforurening, der foregår, er det desværre langt fra tilfældet. Udfordringerne kan virke så uoverskuelige, at man nærmest bliver handlingslammet, og ja, derfor tror vi hos Copenhagen Cartel på, at vejen frem er kollektiv handling. Sammen kan vi skabe den forandring, der er behov for.”
Katrine Lee Larsen.
Kollektiv indsats
Netop den kollektive indsats er omdrejningspunktet for Copenhagen Cartels samarbejde med det danske taskebrand DAY ET, som i forvejen arbejder målrettet med ansvarlighed og producerer 60 procent af sine kollektioner i certificeret genanvendte materialer, som bl.a. kommer fra plastikaffald fra havene.
Nini Skræddergaard, Head of Brand & Marketing hos DAY ET siger:
”Vi er stolte over at lancere vores collab med Copenhagen Cartel. Udover at det er baseret på et unikt samarbejde og en visionær vidensdeling, forener det samtidig det bedste fra begge brands. Vigtigst af alt, er taskerne fra ’Seas the Day’ kollektionen en påmindelse om, at selv i en travl hverdag, kan man som forbruger træffe bevidste og ansvarlige valg, der tilsammen tæller i det store klimaregnskab.”
Kollektionen lanceres i begrænset oplag den 2. marts 2023.
Udsnit af kollektionen
Det særlige ved kollektionen er, at stoffet, der er brugt til at lave taskerne, er skabt af 100% genanvendte materialer, og heraf er 40% det såkaldte SEAQUAL®-garn.
SEAQUAL INITIATIVE er et globalt fællesskab af NGOer, fiskere, forskere, myndigheder og private interessenter, der alle gør en indsats for at rense verdenshave, floder, strande og kyster. Sammen indsamler de affald, som sorteres i forskellige materialetyper, og herfra renses og omdannes plastdelen til SEAQUAL® MARINE PLASTIC på SEAQUAL INITIATIVEs godkendte faciliteter i Europa.
Selve havplastikken er blevet opsamlet ved havrensninger i Europa, Middelhavet og Afrikas vestkyst.
Facts
Om Copenhagen Cartel
Copenhagen Cartels kernemission er at udfordre de traditionelle produktions- og forbrugsmønstre, ved at give rest- og spildmaterialer, der normalt anses som værdiløse, nyt liv. Gennem et bredspektret produktsortimentet, der rummer alt lige fra badetøj til ure, såvel som clean-up events, partnerskaber og donationer, er målet at skabe opmærksomhed og aktivt handle på udfordringerne med plastikforurening i havet.
- Copenhagen Cartel er stiftet i 2020 af Katrine Lee Larsen
- Deltog i 2021 i sjette sæson af DRs TV-program Løvens Hule og fik investor Christian Arnstedt med ombord
- Har efterfølgende fået flere investorer, blandt andet Direktør i Magasin, Peter Fabricius
- Har i dag to flagship-butikker på hhv. Nikolaj Plads 26 i København og i Københavns Lufthavn
- Copenhagen Cartels produkter findes derudover hos mange forhandlere i Danmark, blandt andet Illum, Magasin og Salling
Om DAY ET
DAY ET skaber ’long lasting essentials for every destination in life’ og tager ansvar for den verden, vi lever i. Make tomorrow matter er en af vores kerneværdier, og vi bestræber os hele tiden på, at være den bedste udgave af os selv og skabe et brand og virksomhed med fokus på ansvarlighed og bæredygtighed.
Med rødder i dansk design, kombinerer DAY ET funktionalitet og minimalisme i et tidløst design med lang holdbarhed. En taske fra DAY ET er skabt til et liv på farten; hverdagstasker, kufferter, rejsetasker, pusletasker, smykkeskrin og accessories.
- DAY ET blev lanceret i 2014 af det danske modehus Day Birger et Mikkelsen
- I 2018 blev DAY ET et selvstændigt brand og virksomhed med kontor og showroom i København
- DAY ET er i dag et af Skandinaviens største accessories brand og forhandles i mere end 400 butikker verden over
- Mere end 60% af DAY ET’s produkter er i dag produceret med certificeret genanvendt materiale
Tilmeld gratis
Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.
Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”
Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.