Som optakt til VM i Qatar var den rigtige VM-pokal til offentligt skue i går (Torsdag d. 29 sept.) i Parken i København. Det er VM-sponsoren Coca Cola, som står for initiativet. De havde taget den tidligere franske VM-vinder Frank Leboeuf med sammen med repræsentanter fra både Fifa og Coca Cola.

I den forbindelse fik vi en snak med Annette Spanggaard, som er ansvarlig for Coca-Cola Danmark på områderne Public Affairs, Communications & CSR.

Annette, i går havde danskerne mulighed for at komme helt tæt på den ikoniske VM-pokal! Hvordan er pokalen overhovedet havnet i Danmark?

“Det er, fordi Coca-Cola i hele 46 år har støttet fodbolden og verdensmesterskaberne. Det gør vi, fordi fodbold er det største globale sociale fænomen, hvor vi har brugt platformen til at drive samtaler om diversitet, inklusion og ikke mindst menneskerettigheder.”


".. Vi mente, at vi kunne gøre mere inde end ude. Det har vist sig at være rigtigt."

Coca-Cola

7.000 mødte op!

Hvordan gik arrangementet? Der var vel nogle store forventningsfulde øjne blandt især børn? 

“Det gik over al forventning. Der var 7.000 deltagere, og jeg fik selv kuldegysninger over de øjne fra specielt børn og unge, når de gik igennem spillertunnellen, så Parkens grønsvær, og ikke mindst, da de blev fotograferet med trofæet. Det tændte håb, udviklede drømme og udløste magi.”

Hvordan forholder I jer hos Coca-Cola til den massive kritik ift. til valget af Qatar? 

“Vi anerkender fuldt ud, at der er store udfordringer med menneskerettigheder i Qatar. Vi har i år valgt ikke at løbe fra den strategi, og det ansvar vi tog i 1976. Vi mente, at vi kunne gøre mere inde end ude. Det har vist sig at være rigtigt. Vi har klaret at få FN´s menneskerettighedskonvention ind i fremtidige værtslandekontrakter, så Qatar ikke bør kunne gentage sig.  Vi har også etableret Centre of Sports and Human Rights, der fremadrettet går alle internationale sportsevents i sømmene – inkl. De Olympiske Lege. Vi har også fået internationale fagforbund til Qatar, så vi nu har indført ikke-diskriminerende mindsteløn for migrantarbejdere. Og vi stopper ikke her!”

Så I gerne, at FIFA havde valgt et andet sted?

“Ja, så absolut. Vi har ikke valgt Qatar og har bestemt ønsket et andet land.”

Hvorfor er det vigtigt for Coca-Cola at være sponsor til VM?

“Den store globale sociale platform, som VM udgør, er vigtig for os som stor privat virksomhed. Og måske vigtigere end nogensinde, fordi vi kommercielle spillere skal og gerne vil spille en større og større samfundsmæssig rolle. Der er nok af udfordringer i verden. Det skal vi i store partnerskaber, regering, privat erhvervsliv og NGO´s sammen løse. Og netop problematikken omkring Qatar har vist, at der er behov for dette samfundsengagement. Hos Coca-Cola er vi glade for, at vi fik muligheden for netop denne samtale.”


Coca-Cola København

Spillerindgangen i PARKEN, København.

Her ankommer pokalen til lufthaven i København.


Tilmeld gratis

Continued….

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her.
En ugentlig opdatering om kultur, branding, iværksætteri & inspiration.