Samtale med  Julius Langkilde, CEO & Founder, Christopher Cloos.

Nogle gange er det godt at se lidt tilbage. På trods af høj fart i hverdagen, vaner og fortsat store ambitioner, satte vi Julius Langkilde, CEO og Founder af brillevirksomheden Christopher Cloos stævne i midten af København. Det blev til en snak om starten, taknemmeligheden og de hårde tider. Men ambitionerne er der ikke lavet om på. Cloos skal fortsat beklæde en million ansigter inden for en kort årrække.

Her får du ugens creator-samtale på dontt.dk med Julius Langkilde, hvor vi taler om starten, inspirationen og ambitionerne.

"I dag sætter jeg enormt pris på, at jeg havde en smule naivitet i mig.."

Julius Langkilde

Foto: Tobias Becker.

Jeres eventyr med Christopher Cloos begynder i 2016. Her 6 år efter. Hvordan ser man så tilbage på begyndelsen og frem til nu?

“Det er et godt åbent spørgsmål. Jeg ser tilbage på en tid, hvor jeg naturligt nok var yngre og ret modtagelig overfor nye ideer, impulser og højt fart. I dag sætter jeg enormt pris på, at jeg havde en smule naivitet i mig, og virkelig turde tage nogle chancer. Det tror jeg, at mange iværksættere vil kunne nikke genkende til. Det har ikke været nogen lige linje at komme hertil. Det har krævet virkelig meget. Omvendt så har vi et langt større ansvar nu som etableret virksomhed, end da vi “bare” var nogle unge gutter.”

Ville du have gjort det igen?

“Uden tvivl. Det skal jeg ikke engang tænke 2 sekunder over. Ingen uddannelse kunne have lært mig det samme. Den læring jeg har fået og får i vores virksomhed, kan jeg tage med mig i resten af mit liv. Jeg er faktisk ret taknemmelig for det og de muligheder, det har givet mig.”

Hvad er det vigtigste, du har lært? Hvis du skulle give et godt råd videre til en håbefuld iværksætter?

“Jeg synes selv, at uddannelse kan være en hjælpende faktor. Jeg har i hvert fald haft glæde af min baggrund med jura og økonomi. Jeg vil dog stadig argumentere for, at man ikke rigtigt kan lære iværksætteri på studiet, da det i sidste ende handler om, hvor pengene kommer fra – altså hvordan skabes den første omsætning og hvordan udvikles denne?”

I har tænkt ret stort fra start, blandt andet med et større salg i USA end Danmark. Var det planen fra start? 

“Det var ideen fra start. At vi hurtigt skulle skalere virksomheden op i et vis niveau. Jeg havde ikke forventet eller troet, at vi skulle rejse så meget kapital, men det har været en nødvendighed for os med den rejse, vi gerne ville på. Men med den gode udvikling og traction vi havde i virksomheden, så kom der øgede udgifter til produktion, stab og markedsføring, så det har været nødvendigt. Det er ret voldsomt for en ung virksomhed at fordoble sin omsætning flere gange på en kort periode, så vi har været nødt til at hente penge udefra for at kunne følge med. Så for at svare på dit spørgsmål. Ja, planerne var store, målet har altid været klart, men metoderne har løbende ændret sig. Vi bliver jo også hele tiden klogere.”

I et interview vi lavede med dig for år tilbage, talte vi en del om USA, hvor du har studeret i en årrække. Er der forskel på, hvordan man ser på iværksætteri (i forhold til herhjemme)?

 Mentaliteten er nok lidt mere positiv i USA generelt set. Men det er svært for mig at pege på en speciel ting. Men hvis der er en ting, jeg har taget med hjem til Danmark, så er det, at der er ingen ideer eller tanker som er for store til Christopher Cloos. Det synes jeg også, at vi står ved igennem vores flotte samarbejder med blandt andre Tom Brady.”

Julius Langkilde

I 2020 sagde du engang følgende til mig: “Vi har lagt en strategi om at beklæde 1 million ansigter i 2025. Det kommer til at ske!” Du har aldrig været bange for at melde stort ud? Har det ikke givet et pres?

“Jo da! Når vi har sat et mål om at fordoble omsætningen, så er der virkelig langt derhen, når året starter. Men med “little by little” og en målrettethed, kommer du derhen. Vores mission med at beklæde 1 million ansigter i 2025 står stadig ved. Det er 100% procent sikkert.”

Men selv med “little by little”, så må der være dage, der er hårde at stå op til?

“Selvfølgelig er der dage, hvor det er op ad bakke. Det skal man hurtigt anerkende overfor sig selv. Mit bedste råd er af helt lavpraktisk karakter. “Red din seng, så er du lykkedes med dagens første opgave. Spis din morgenmad, gør noget godt for dig selv. Sørg for, at du får en god søvn. Det skal give dig energi til dagen efter, som er ligeså vigtig som dagen i dag.” 

"Jeg har nok beholdt mine amerikanske medievaner."

Hvordan ser din egen hverdag ud nu?

“Vores team er jo blevet større i forhold til sidst, vi talte sammen. Da vi lancerede med Tom Brady, der var vi kun 2 fuldtidsansatte ud over mig. Det er ret vildt at tænke på nu. Men det giver et større ansvar, men også privilegie til at fordele opgaverne i virksomheden. I dagligdagen er jeg stadig tæt på vores marketing og pr team, ligesom jeg bruger en del tid på arbejdet i at rejse mulig fremtidig kapital. Det er og vil altid være en opgave for founderen. Jeg driver ikke længere selv vores operations, men det er mit ansvar at få lavet månedsrapporter og årsrapporter til investorgruppen.”

Hvem bliver du inspireret af for tiden? 

“Jeg har nok beholdt mine amerikanske medievaner. Jeg hører en del finansielle podcasts, som faktisk inspirerer mig enormt meget. Pt. er jeg i gang med bogen “Shoe Dog af Phil Knight”, som jeg synes at alle bør læse. Generelt synes jeg, at bøger skrevet af founders er enormt givende. Det giver nogle ekstreme svar på, hvordan man er nødt til at genopfinde sig selv, sin virksomhed osv. for at overleve/komme igennem. Det er givende for mig.”

Cloos

Continued….

Det her bliver ikke det sidste du har læst til Christopher Cloos og Julius på dontt.dk

Du kan tilmelde dig vores nyhedsbrev her. 

Creators