Det danske solbrille- og brillebrand Christopher Cloos har ikke spildt tiden i coronakrisen. De har med stor succes indtaget det svenske marked, efter en stor digital indsats, der var eneste mulighed i det kaos, som vi alle har været havnet i under coronakrisen.

Det fortæller Julius August Langkilde Høedt, der er Co-founder og CEO i den populære brillevirksomhed:
“Vi har tidligere kombineret retail og online ret meget både i vores kommunikation og markedsføring. Det vil vi fortsat gøre, men det har været en god test af vores online egenskaber under coronakrisen. Hele den svenske lancering er foregået foran computeren.

Det har faktisk været en øjenåbner for mig, hvor meget vi har kunnet optimere på vores onlineforretning. Alle processer er blevet trimmet, optimeret og udviklet på. Det er første gang i mange år, at jeg ikke har været ude at rejse, så det har selvfølgelig også givet en masse tid, hvor jeg sammen med teamet kunne gå i dybden i hele virksomheden.”

"Efter den lokale lancering i Sverige, så har vi fået endnu mere tro på vores opskrift, når vi skal angribe nye markeder."

Julius August Langkilde Høedt

TRO PÅ OPSKRIFTEN

Er I så helt ude over coronakrisen?
“Lad mig sige det sådan. Vi har god stemning. Vi er ude over det værste. Jeg sætter pris på, at vi har været heldige og dygtige til at komme “over på den anden side”. Vi har truffet nogle gode beslutninger, vores marketingmaskine virker, og vi har nogle meget dygtige folk ombord. Jeg har snakket meget med resten af ejerkredsen, og det har været en ubeskrivelig hjælp. Jeg er glad for, at det er så dygtige folk, som Kasper Struve og Oliver Amdrup, der har investeret i Christopher Cloos.

Rent økonomisk har vores upside ved øget onlinesalg klart været over det negative ved retail. Men jeg glæder mig meget til igen at kunne støtte maksimalt op omkring vores butiksnetværk.”

Julius fortæller videre, at det amerikanske marked fortsat er det største, hvor der stadig er mandskab, der “drifter videre”. Selv har Julius været i Danmark under hele coronakrisen, men er normalt bosat i New York. Han ved ikke, hvornår han vender tilbage, men den svenske succes har givet endnu større tro på, at man kan få et større greb om hele Europa.

Julius fortsætter:
“Efter den lokale lancering i Sverige har vi fået endnu mere tro på vores opskrift, når vi skal angribe nye markeder. Vi har fokuseret på at lave en svensk webshop, og så handler det om at finde de helt rette influencers. Vi vil arbejde med de bedste, dem der har deres egen stil, men alligevel lægger sig op af vores brand. De er meget nøje udvalgt, og vi bruger meget tid på at analysere den data, som følger med i sådanne samarbejder. Det er vi lykkedes med i Sverige, hvor salget er fuldt med fra start.“

Skal al markedsføring gå op i direkte salg?
“Jeg vil vende den om. Hvis vi ikke ser salg i vores kampagner, har vi ikke været kreative nok, lyder det med et stort smil fra Julius August Langkilde Høedt.”

Hvilke lande er de næste, som skal smage på Christopher Cloos opskriften?
Norge, Tyskland og Holland står først for. Hvordan timingen præcis bliver, er nok lidt for tidligt at sige, men jeg lover, at I hører om det. 🙂
Resten af 2020 bliver udelukkende digitalt, så det bliver som vores lancering i Sverige.

NY BUTIK PÅ STRØGET
I starten af juni måned blev Christopher Cloos en del af en flot butik på Strøget. Sammen med About Vintage kan man nu købe briller og solbriller i det som er tænkt som en pop-up shop. Skjortevirksomheden Barons “joiner” fra september måned. 

Julius August Langkilde Høedt fortæller: “Det er et samarbejde, vi har glædet os til. Vi har været gode til at sælge online, og har god “luft under vingerne”. Vi kan lære fra og af hinanden, og der er mange synergier.”

 


HAR DU SET?

Vores bornholmerguide er online. Følg med her. dontt.dk/bornholm