Fra deres lille butik og hovedsæde i Aalborg har sneakerbrandet Errant for alvor fået sat et nationalt aftryk. Først udvidede de deres kollektion, så åbnede de butik i København og i sidste uge lancerede de et collab. Netop Collabs skal være en stor del af forretningen i Errant. Vi tog en snak med Christian Fuglsang, som er co-founder af Errant.

Hvordan har det første halvdel af 2022 været for Errant? 

“Vi kan dele første halvår af 2022 op i to. Et pre Løvens Hule og post Løvens Hule. Inden vi var på, havde vi en forretning, der vækstede sundt og organisk. Der fulgte vi de budgetter, vi havde lagt. Men efter Løvens Hule, der er det eksploderet i vores lille forretning. Vi har oplevet en enorm opmærksomhed både online, samt fysisk i vores butikker. Der har været run på, hvilket vi selvfølgelig ikke klager over. Vi er alt i alt bare glade for al opmærksomheden og de mange nye kunder, og heldigvis har vi formået at følge godt med, så vi stadig har kunne opretholde en god service for de mange nye kunder.”


"Det er som sagt tanker, vi har gjort os fra dag ét, at vi gerne ville lave noget "unikt...."

Altid i gang. Cristiran i gang på kontoret i Aalborg.
Billedet er fra Christian via mediet Vigeur – som følger Errant og lavet nogle gode indslag med.


Nyt collab

Hvor har I rykket jer allermest? 

Hvis vi har fokus på primært tiden efter Løvens Hule, det vil sige efter d. 10. marts, hvor vi var på tv. Så har det som sagt været en meget travl periode, med en masse kunder både online såvel om offline. Den travlhed har betydet, at vi har været rigtig meget i “driftmode”, hvor vi har løbet stærkt dagligt for at følge med efterspørgslen. Vi har dog samtidig kunne bruge lidt af den ekstra kapital til at få effektiviseret nogle af vores processer. Det er eksempelvis, hvad angår vores lager og ligeledes vores leveringslogitisk. Det har vi kunnet outsource, så det fremover kan frigive os en stor del af vores tid. Så man kan sige, at vi har brugt dele af 2022 på at optimere nogle processer, der på både kort og lang sigt gerne skulle være med til at løfte vores virksomhed.

Hvad har udfordret jer mest?

Jeg vil igen være nødsaget til at referere til vores deltagelse i Løvens Hule. Vi var klar over, at den tv-tid, vi ville få, ville resultere i en enorm opmærksomhed. Men det var svært at sige hvor meget, og ligeledes hvor travlt vi ville få af det. Men vi har som sagt haft travlt og især haft travlt med blot at opretholde driften. Det vil sige fx at pakke og sende ordrer, håndtere vores kundeservice, samt servicere de kunder, som kommer i vores to fysiske butikker. Vi er som udgangspunkt stadig kun 3 personer, som har håndteret alt, så der er grundlæggende for få timer i døgnet til alle opgaver. Der skal dog lyde en tak til familie og venner og et par praktikanter, som også har ydet en stor indsats.

I lavede for nylig et samarbejde med Anarkist. Hvad gik det ud på? 

Det er jo ikke nogen hemmelighed, at vi opererer i et blodrødt marked. Totalt set, er der nok flere tusinde sko- og sneakerbrands. Nogle mere kendte end andre selvfølgelig. Så der er stor kamp om kunderne. Derfor har vi fra dag ét gerne ville lave nogle tiltag, som får os til at skille os lidt ud fra mængden af konkurrenter. Derfor vi har brugt en del tid og tankekraft på at tænke “kreativt”, hvilket af flere omgange har ledt vores snakke over på mulige collabs med andre brands. Det har som sagt været vigtigt for os at skille os lidt ud, men samtidig også fordi det er en drivkraft for os at snakke med andre spændende virksomheder og brands og lade os inspirere af dem. Vi har heldigvis et stort netværk, hvilket har tilladt os at samarbejde med flere spændende brands, og senest lykkedes det os at lave et samarbejde med Anarkist. Det har været vores største samarbejde til dato, og et samarbejde vi er super stolte over.

I lancerede det i sidste uge. Hvordan er det gået? 

Vi har sammen med Anarkist lavet en unik sneaker med et design, som er skabt ud fra den grafiske identitet, man finder på de øl, som Anarkist laver. Så en visuel lækker sneaker. Dertil har vi lavet nogle t-shirts og totebags, men vores sneaker er selvfølgelig vores svendestykke. Vi fik lavet et oplag, hvor Anarkist har haft nogle produkter til salg, og så har vi selv haft 100 par sneakers til salg på vores site, samt i vores butik. De 100 par kunne vi melde udsolgt på udgivelsesdagen, hvilket var kæmpe stort. Vi havde selvfølgelig “kun” 100 par, og dermed var der ikke hverken 500, 1000 eller 5000 par til salg, så oplaget var småt. Men det at vi, som en kun 2 år “gammel” virksomhed er lykkedes med at skabe en sådan hype for et nyt produkt, det er vi ret stolte over. Så alt i alt kan vi sige, at vi er rigtig stolte over resultatet og ligeledes glade og stolte over, at Anarkist ville lege med os.

Vil collabs fremadrettet være en stor del af Errant? 

Det er som sagt tanker, vi har gjort os fra dag ét, at vi gerne ville lave noget “unikt”, som vi i dette tilfælde er lykkedes med sammen med Anarkist. Det er derfor helt klart noget, vi gerne vil lave mere af. Det har hele tiden været et spørgsmål om timing, og det er først nu, hvor det har været muligt for os at indfri de her tanker og drømme. Så det er klart noget, vi kommer til at se mere af i fremtiden, og vi håber snart, at vi kan få igangsat vores næste samarbejde.

Sommeren er ved at være overstået. Hvad er det vigtigste, du skal i gang med på kontoret efter ferien for Errant? 

Vi har selvfølgelig tilladt os selv at holde lidt fridage på skift, men generelt har der ikke været så meget tid til ferie. Vi har stadig haft godt run på vores webshop, og så har vi haft utrolig travlt i vores fysiske butikker. Især butikken i Aalborg har været overrandt med både lokale kunder, men også turister fra eksempelvis Norge, Sverige, Tyskland m.fl.

Derfor har vores sommer faktisk været godt presset.

Men apropos ovenstående omkring kommende snak omkring Anarkist og lignende samarbejde, så er det klart noget af det, vi skal have set mere på, og derfor også noget af det vi har i kalenderen. Vi har et par spændende møder i kalenderen, som vi håber på at kunne offentliggøre snart.

Derudover så bevæger vi os jo så småt ind i efteråret, hvor der jo kommer et julesalg. Der skal vi have aktiveret et par kampagner, så vi kan få folks opmærksomhed. Det kommer derfor også til at tage en stor del af vores vores tid allerede nu. Så selvom solen stadig skinner, så kommer vi snart til at fokusere på julen..

Vi har tidligere talt med drengene fra Errant. Her kan du læse interviewet, fra de åbnede deres butik i København.

Her er den omtalte sneaker fra samarbejdet mellem Errant og ANARKIST


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her.

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.