Der har altid været højt til loftet med hårdt arbejde og store ambitioner i virksomheden Banana, som er kendte for deres populære bananis og bananbrød. Vi har tidligere talt med Christian Cordius omkring hans iværksætterrejse, og hvem der har inspireret ham “på vejen”. I dag fortæller han om, hvordan det er gået siden sidst og lidt om fremtidens ambitioner.

Christian, I har lanceret nogle nye produkter siden sidst! Hvordan har processen været omkring det? 

“Det kan man roligt sige. Vi udsprang med vores banankage under covid-19, og det har siden hen givet grobund for flere produkter i samme kategori. Vi har sammen med 7-eleven udviklet vores banankage til en miniversion, som vi sælger med chokolade og valnødder på toppen. Og for nyligt offentliggjorde vi verdens første veganske citronkage baseret på overskudsbananer – også i samarbejde med 7-eleven. Begge produkter er blevet taget utrolig godt imod, og vi er glade for at gå nationalt i samarbejde med 7-eleven. 

Udover de to produkter i kagekategorien, så har vi fået færdigudviklet vores version på den perfekte romkugle. En vegansk og glutenfri chokoladetrøffel baseret på kokos, dadler, banan, chokolade og kakao. Den har vi stor succes med både hos 7-eleven og i retail-industrien hos Irma, Meny og resten af Coop Danmark.”

Christian Cordius

Christian Cordius

Hvordan er de blevet modtaget? 

“Vi er enormt heldige at have nogle fantastiske kunder! De har taget fantastisk imod vores produkter. Ikke blot hos Irma, Super Brugsen, Kvickly og Meny, men også bredere hvor vi har haft en utrolig stærk opstartsfase sammen med 7-eleven. 

Det virker som om, at den grønne bevægelse forbundet med kvalitet er noget danskerne prioriterer højt. Og det er vi glade for, at vi kan hjælpe med at være en del af.”

Er det meningen, at der skal komme endnu flere varianter/produkter? 

“Vi skal altid forsøge at forny vores produkter. For det handler i sidste ende om, hvor mange bananer, vi kan redde fra kassering. Lige i øjeblikket bliver der kasseret flere bananer, end der bliver solgt. Og der bliver solgt en del, skal jeg hilse og sige… Så vi vil altid prøve at udvikle nye produkter som taler til smag og udseende med grobund i madspild. 

Lige nu har vi fået færdigudviklet vores økologiske og veganske is, som findes hos Irma og Meny. Dem vil vi komme med flere varianter af løbende. Men også vores konfekture kategori kommer der til at ske lidt ting og sager med i fremtiden.”

I har vundet flere priser og er godt til stede i Irma. Har I fulgt din vækstplan? 

“Jeg har desværre lavet fejlen tidligere med at vækste for hurtigt, end hvad godt er. Så denne gang prøver vi at tage det i det rette tempo. Vi er også gået fra at være en rendyrket BtC virksomhed til at arbejde 100% i BtB. Det betyder, at der er meget ny læring og mange nye processer, der skal rettes til løbende. Men vi følger vores vækstplan med at vækste fra resterende år, og det ser positivt ud.”

Og helt overordnet! Hvordan ser resten af året ud for Banana? 

“Resten af året skal bruges på at forstærke vores forsyningskæder og strømline vores interne processer. Vi har allerede nogle super interessante samarbejdspartnere, og står godt i markedet med vores produkter. Nu handler det om at tage det næste skridt og få mere kontrol, inden den i 2023 hedder udlandet for vores perspektiv.”


Tilmeld gratis

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København. Tilmeld her

Dontt.dk er opkaldt efter ordsproget “dagens dontt.”

Det er et gammelt dansk udtryk, som betyder “at man havde en opgave som skulle løses / gøres”.
Dontt udtales “don-tt” på klingende rigsdansk.