I november modtog de to sidste kuske på Carlsberg en varslet opsigelse, men på falderebet er der fundet en løsning, så Carlsbergs ølkuske endnu kan køre rundt i hestevogn i Københavns gader.
Denne artikel er bragt i samarbejde med Berlingske og skrevet af Aminata Amanda Corr. Billederne er taget af Tobias Kobborg.
Du kan lidt længere nede i denne artikel få gratis adgang til berlingske.dk i en hel måned.
Carlsberg Byen står for mange som et vartegn og repræsenterer det gamle København bag den ikoniske elefantport. Men over en årrække har der været dømt byfornyelse i området.
Boliger, hoteller og butikker skyder op med moderne glasfacader og står i larmende kontrast til, hvad Carlsberg Byen var engang.
Midt i det hele står Emil, Otto, Gustav og Ørsted, Carlsbergs sidste bryggerheste. Ved deres side står Poul-Erik Fredholm og Tina Hvidtfeldt Rooney, som er bryggeriets sidste ølkuske, og klamrer sig til det, der er tilbage af det gamle Carlsberg.
»Lige nu, når vi kører, så er der mange, der siger, ‘nå, er det den sidste tur?’, fordi de har fået indtryk af, at stalden skulle nedlægges. Der må vi jo lige give os lidt tid og sige, at de tager fejl. Der er styr på det.«
Sådan siger Poul-Erik Fredholm, som har været ølkusk ved Carlsberg i seks år. For en måned siden så det ellers ud til, at det skulle være slut.
I 2019 påbegyndte Carlsberg en større renovering af området Carlsberg Visitor Centre, der fremadrettet i højere grad skal afspejle alt det, Carlsberg står for nu med et globalt udsyn og bæredygtighed på dagsordenen.
Og nu har en aftale mellem Carlsberg og København Zoo fastlagt, at Carlsbergs sidste fire bryggerheste flytter til den zoologiske have under ombygningen af Carlsbergs historiske stalde. Den påbegyndes i 2021.
De rullende ambassadører
Men vi starter et andet sted. De fleste med gang på Vesterbro og i Indre By i København har nok stiftet bekendtskab med ølkuskene, når de kommer kørende med to- eller firspand gennem byen. Der er dog ikke mange tilbage af dem.
Ølkuskenes traditioner er mange. Det gælder alt fra faste pladser i kaffestuen til lakering af støvler og hestehove inden afgang med hestevognen. Og der er intet vejr, der kan afholde ølkuskene fra at tage afsted.
Det forpligter nemlig at være ambassadør for Carlsberg, og de to ølkuske er meget bevidste om, at de bliver iagttaget, når de bevæger sig ud i byrummet:
»Hvis vi kører ned forbi Amalienborg, og der står 300 turister, så fotograferer de ikke Amalienborg mere, så fotograferer de os,« siger Poul-Erik Fredholm og fortsætter:
»Når vi kommer ind på de små veje, hvor vi måske kun er én gang om året, så står folk oppe i vinduerne, og de råber til os, og de vinker, og de har børnene oppe og kigge ud.«
Kuskene har forsøgt at optælle kameraerne, og på en køretur fra Carlsberg til Toldboderne eller Kastellet bliver de fotograferet cirka 400 gange. Og det tæller kun de amatørfotografer, ølkuskene får øje på fra vognen.
Hvordan man bliver ølkusk for Carlsberg, er der ikke noget entydigt svar på. Historisk set er de fleste kommet til efter at have kørt distribution, imens andre har været travfolk. Vigtigst af alt er det, at man har erfaring med at køre med heste.
Det nyeste skud på stammen viser, at der trods den traditionsbundne facon i staldene alligevel er plads til fornyelse. Hun hedder Tina Hvidtfeldt Rooney og er den første kvinde i Carlsberg-kuskenes historie.
»Der var nogen, der talte om, at det kunne da passe nutiden i 2020 at prøve at få en kvinde ind,« siger hun og fortsætter:
»Vi har det fantastisk. Og så får jeg undervisning hele vejen igennem København. Det er jo sådan, man lærer det. Det er rutine, rutine, rutine, øvelse, øvelse, øvelse.«
Og tilværelsen for både heste og kuske er altså sikret for nu med zoologisk haves hjælp. Og når det nye Carlsberg Visitor Centre står færdig, skal hestene tilbage til Carlsberg igen.
»Det er en helt klar aftale« lyder det fra Poul-Erik Fredholm, som sætter en ære i at udføre sit arbejde som kusk efter højeste standard.
Hver dag klokken 06.00 møder han eller Tine Hvidtfeldt Rooney ind og fodrer hestene første gang. Derefter skal der muges ud og gøres klar til aftenfodring. Alle heste, der ikke skal ud at køre, skal motioneres på fold, og der skal være orden på staldene. Hestene skal vaskes med lunt vand efter kørsel, og tirsdag skal der støves af overalt.
»Ellers ser det lige pludselig en dag frygteligt ud,« siger Poul-Erik Fredholm.
En usikker tid
Aftalen med København Zoo sætter et punktum for en usikker tid for kuskene, som hidtil ikke har anet, om de var købt eller solgt.
»Jeg har slet ikke deltaget i noget privat med mine venner, fordi de spurgte allesammen: ‘Skal ølkuskene nedlægges? Hvad skal du så lave?’. Og de var allesammen klogere end mig, fordi de havde hørt et eller andet. Så jeg har undgået det,« siger Poul-Erik Fredholm.
Men nu kan han igen komme ud at køre med vennerne i sin fritid, og aftalen med zoologiske have sikrer tilmed, at hestene stadig kan køre i byen hver dag. Præcis som de altid har gjort.
»Vi får endda vores egen udgang. Så vi slipper næsten for at se andre dyr, når vi er der,« siger Poul-Erik Fredholm.
Og det er vigtigt, at hestene ikke ser andre dyr?
»Ja, der går helt kage i det, hvis de ser en struds. Det kan jeg næsten love med det samme,« svarer han.
»Heste er som regel bange for dyr, der er større end dem selv. En elefant vil de heller ikke bryde sig om, så vi er lidt forsigtige.«
Zoo har bygget en ny hestefold til Emil, Otto, Gustav og Ørsted tæt på porten ved Roskildevej og overtager en stor del af pasningen af hestene. Poul-Erik Fredholm følger også med og skal primært stå for, at hestene kommer ud at køre.
Selve flytningen finder sted i går (torsdag 17. december), og hestene skulle efter planen være ankommet til København Zoo klokken 12.00.