Samtale med Mads Hviid Jakobsen, Presseansvarlig i FC Midtjylland.

FC Midtjylland er gået fra at være “middle of nowhere”, til at være en af Danmarks mest eksponerede klubber. Du kender allerede Rasmus Ankersen, Claus Steinlein og andre ledende skikkelser omkring klubben. Men bagved dem, finder man en ung mand, som høster meget ros for hans arbejde i “motorrummet”. Han hedder Mads Hviid Jakobsen og er ansvarlig for presse/kommunikation i klubben. Han er en del af den meget åbne og innovative tankegang, som virksomheden har fået meget ros for de seneste par år.

I dag kan du komme tættere på Mads Hviid Jakobsen på dontt.dk 

FC Midtjylland blev stiftet i 1999, efter en fusion mellem fodboldklubberne i Herning og Ikast. Klubben er ejet af engelske Matthew Benham, der kom til i 2014.

Hvem er Mads?
Helt lavpraktisk er jeg 29 år og fra Struer, som ligger 45 minutter nord for Herning, helt oppe ved Limfjorden, men som stadig er en del af regionen.
Jeg er på trods af mit job ikke traditionelt kommunikationsuddannet. Jeg har en UCN fra universitetet i Aalborg. Jeg har altid haft en passion for både sport og det kommunikative uden nogensinde at have drømt om at blive journalist. Jeg har været i FC Midtjylland siden 2017, hvor jeg i dag sidder som Presseansvarlig. Derudover har jeg også været UEFA ansvarlig de sidste 2,5 år. Det dækker over at være vores direkte kontakt med UEFA kommunikativt og praktisk, når UEFA rykker ind med deres Champions League “venueteam”, og gældende retningsliner.

Og lad os bare tage fat i Champions League. Helt kort, set fra din stol, hvordan var det at være en del af turneringen?
Jeg har set Champions League altid, så det at høre Champions League hymnen på MCH Arena var meget specielt og en stor drøm. Men man finder også ud af, hvor stort et apparat det er, og alt det, som går forud, før hymnen kan spilles.

Hvordan har din hverdag set ud?
Den er hektisk. Fra vi vandt mesterskabet i sommer til nu har arbejdsugen heddet mandag til søndag. Rent fysisk, så er jeg enten på vores kontor i Ikast eller her på MCH Arena. Vores organisation er opdelt, så hele vores kommercielle set-up har kontor her på stadion. Det er marketing, salg, økonomi og merchandise. Vores sportslige del hører til i Ikast på træningsanlægget. Så min placering er lidt todelt. I det her halvår, hvor vi har været med i 3 turneringer, er mit fokus og arbejde meget i “sprints” frem mod næste kamp. Hvilke historier vil vi gerne fortælle op til kampen?

Men det er fedt. Det har været en drengedrøm at komme hertil med F.C Midtjylland.

At stå på Anfield Road, høre hymnen og være en del af kampafviklingen var fantastisk. Det tror jeg er vigtigt at tænke på, og ikke bare “glemme” i ræset.

Vi skal altså ikke længere tilbage end 2014, hvor klubben var ved at gå konkurs til nu, hvor vi lige har været en del af verdens største klubturnering med alt, hvad det indebar. Det har været stort at være med til at afvikle. Det skal ikke være sidste gang, at vi prøver det! Det er her, F.C Midtjylland gerne vil være.

Hvis vi zoomer ind på dit ansvarsområde. Hvor har du dit fokus?

PR mæssigt arbejder vi på flere planer. Der er nogle overordnede lag.
Vi vil først og fremmest selvfølgelig være størst i vores region. Det er dem, der skal på stadion, købe billetter, købe merchandise og være en naturlig del af vores hverdag.

Nationalt skal vi ikke nødvendigvis være størst, men vi skal være tilstede. Vi er blevet mere interessante for hele Danmark. Det har vi naturligvis mærket under Champions League kampagnen, men vi oplever det i den grad også kommercielt. Et godt eksempel var, da Arbejdernes Landsbank blev vores nye hovedsponsor. Nationalt er vi blevet interessante. Det så vi blandt andet ved, at Arbejdernes Landsbank blev vores hovedsponsor. ( Læs her. ) ( Som formentlig er det næststørste hovedsponsorat i Danmark, efter Carlsbergs i F.C København )

Derudover arbejder vi rigtigt meget med vores spillere og deres egne sociale medier kanaler. Vi sørger for, at de har de rigtige billeder og videoer, så deres mange følgere får det, de efterspørger.

"At stå på Anfield Road, høre hymnen og være en del af kampafviklingen var fantastisk!....Det skal vi igen"

Mads Hviid Jakobsen

We were in the middle of nowhere in Denmark

Før Liverpool kampen sagde Rasmus Ankersen følgende til et engelsk medie:
“We had nothing. We had no money, we were in the middle of nowhere in Denmark, from a town of 50,000 people, with no tradition. And now look, here we are 21 years later, three times Danish champions, we reached the Europa League knockout stages [in 2015-16] and now the Champions League group stage.”

De peger selv på, at de har været nødt til at gøre tingene anderledes. De har ikke kunne følge “en opskrift” fra en anden klub. Samarbejdet med Brentford, brugen af data og lignende har været de mest opsigtsvækkende ting, der er kommet “med” Rasmus Ankersen. I dette interview med Mads Hviid Jakobsen har vi valgt at zoome ind på 3 emner, som ikke nødvendigvis har været bedst, størst eller mest genererende. Men de har skabt samtaler, og rykket ved “status q”. Vi har valgt emnerne.

Mads starter:
“Først og fremmest, så tror jeg, at antagelsen er rigtig. Vi er nødt til at gøre tingene anderledes. Vi tror på det, vi gør. Vi ved, hvor vi vil hen. Vi skal gå vores egne veje. Der var også mange, der grinede, da Rasmus Ankersen meldte ud omkring “expetced goals”. Nu ser man alle bruge det og snakke om det. Men man brænder selvfølgelig også nallerne nogengange. F.C. Midtjylland har jo også fejlet. Vi køber nok ikke racerbiler og håndboldhold igen…..

Drive-in fodbold

Mads fortæller:
Det var vores Marketingdirektør Preben, som fik ideen. Som du selv har drillet os lidt med, så har vi rigtig meget plads omkring stadion. Det, tror jeg, skabte ideen. Kort fortalt, så gjorde vi det muligt at se kampen “live” fra vores p-plads, ligesom man kender det fra Drive-in bio. Når vi ikke kunne invitere vores fans ind på stadion, så var det her en sjov gimmick. Det kan godt være, at det ikke var en verdenspræmiere, men det tiltrak opmærksomhed på verdensplan. ( Medierne BBC, ESPN og Al-Jazeera var tilstede den mandag aften i Herning. ) Læs meget om det her. 

Oplev kampen gennem data

Vi vil rigtig gerne tænke innovativt, og det skal gerne komme til udtryk i alt, hvad vi laver. Et godt eksempel er vores nye hjemmeside. Her har vi lavet et stort “MATCHCENTER” område, hvor du har mulighed for at opleve vores kampe igennem data. Det er helt råt. Når vi f.eks. bliver splittet ad i Nordsjælland, så er det det, som det viser. Data er så stor del af klubben, så det er helt naturligt for os.

Kommunikationen i FCM vs. FCK

I aften spiller FC København og FC Midtjylland i pokalen. Derfor var det selvfølgelig også oplagt at spørge ind til, hvad Mads synes om københavnernes kommunikation. Vi tog udgangspunkt i det, som han synes, de gør bedst.

Mads:
“De har tydeligt valgt en strategisk retning. De vil være bedst på video. Det startede med nogle af de Unibet produktioner med Thomas Delaney. Det er i hvertfald dem, jeg husker. De var jo “state of the art”. Der henter vi selvfølgelig inspiration fra. Der er vi ikke endnu, og det handler i høj grad om ressourcer. Men hvis vi tager video som redskab, så er det bestemt en ambition at udvikle os der. Men det varmer da mit hjerte, at de skuler sådan til os. Det noterede jeg mig med deres julesweater, som var sjovt lavet. Det betyder, at de holder øje med os, og det glæder mig.”

Det kom jo efter alt det med Sisto, jeres præsentation af ny trøje og det mange så som en stikpille mod København. Hvad er egentlig den rigtige historie? 
“Historien er faktisk ret simpelt. Vi har lavet de optagelser med flyet 3 uger før, der overhovedet er nogen snak om Sisto, privatfly, Lars Seier, og hvad ved jeg….  Men jeg anerkender, at det er et voldsomt sammenfald. Vi havde havde brugt mange ressourcer på den video, og det var jo en del af en stor kampagne, så det var ikke bare sådan at lave om på. Sådan nogle sammenfald sker. Det handler jo også om at gribe dem! Et godt eksempel er f.eks. dengang vi lejede Emiliano Marcondes. Vi teasede for det, da vi var i lufthavnen. Helt tilfældigt har han 25B på hans boarding card. Det er der nogle af vores fans, der reagerer på, og tænker, at vi er ved at hente Nicklas Bendtner med reference til hans kaldenavn “B52”. Der lavede FCK et rigtigt kækt svar til os, hvor Bendtner unfollower FC Midtjylland. Det var god lir.”

I næste uge vil du kunne læse mere til Mads Hviid Jakobsen, hvor han fortæller om den målrettede indsats i internationale medier under hele Champions League kampagnen.