Carlsberg i miljøoffensiv: Sparer verden for over 1200 tons plastikaffald

I dag løftede Carlsberg sløret for en lang række afgørende innovative og bæredygtige nyheder. Det var langt mere end blot et nyt produkt eller en kampagne. Carlsberg kaldte det endda deres vigtigste nyhed længe.

Men det var ikke bare en enkelt nyhed. Det var en helt ny tankegang indenfor miljø og “øl”. Den nye indsats for miljøet sætter markant præg på nyt design af Carlsbergs emballage, logo og farver. Det hele blev præsenteret i Carlsbergs legendariske bygninger på Vesterbro for hele den internationale presse og en lang række innovative eksperter. I alt havde Carlsberg samlet repræsentanter fra 20+ lande.

Cees ’t Hart, koncernchef i Carlsberg-gruppen

Den største nyhed var den nye “Snap Pack”, som, efter 3 års udvikling, er klar til at blive udrullet i hele verden. Den nye innovative “Snap Pack” er helt uden det normale plasticfolie. For lige at sætte det i perspektiv, så vil det reducere mængden af plastikaffald med over 1.200 tons på verdensplan (svarende til f.eks. 60 millioner bæreposer).

Benjamin Hoffmann, der er ansvarlig for design hos Carlsberg, fortæller:
”Vores mål var at levere en mere miljøvenlig løsning, der giver os alle sammen mulighed for at købe mere bæredygtig øl. Derfor kunne vi ikke bare gøre hvad som helst, og samtidig skabte “Snap Pack” en udfordring i forhold til, at plastikken rundt om dåserne forsvandt. Designet skulle stå klart, også når man ser vores 6-packs fra siden med tre dåser på række. Det er en udfordring både teknisk og design-mæssigt, men vi fandt en løsning til sidst,”

I det nye design er typografien i Carlsberg-logoet derudover bragt tilbage mod det enkle og organiske udtryk i arkitekt Thorvald Bindesbølls 114 år gamle original. På samme måde er humlebladet fra humleplanten, der er en af de vigtigste ingredienser i ølbrygning, nu mere lig det mere naturtro humleblad fra 1904.

”Vores grundlæggeres målsætning om at arbejde for en bedre i dag og i morgen, sendte os på en rejse tilbage i tiden. Vi gik i vores meget omfattende arkiver, og efter en del research fandt vi frem til noter og skitser fra Thorvald Bindesbølls arbejde med Carlsbergs logo. Det var lidt af en øjenåbner at se de gamle papirer. Ligesom miljø og natur i dag er i stort fokus, var også tiden omkring 1904 præget af naturen og menneskets samspil med den. Derfor har vi lagt vægt på, at vores nye design er mere i tråd med det originale”, siger Benjamin Hoffmann.

På samme måde som logoet nu er tættere på originalen, er også selve det geografiske udgangspunkt for Carlsberg, nemlig København og Danmark, nu blevet givet en mere fremtrædende rolle.

Se her hvordan den nye “Snap Pack” bliver lavet. Marketingchef i Danmark, Jeppe Boel, fortæller under videoen om løsningen. 

”Rigtig mange elsker at drikke en kold Carlsberg-pilsner i naturen. Jeg elsker selv at dele en 6-pack med mine venner, når jeg er på stranden, og det skærer i hjertet, når jeg ser plastik flyde rundt i vandkanten. De nye “Snap Pack” bruger op til 76% mindre plastik, men du skal stadig kunne bære dem med dig rundt. Derfor har vi stadig et håndtag på 6-packen, og dåserne skal selvfølgelig også stadig afleveres til pant. Præcis som vi plejer,” forklarer Jeppe Boel fra Carlsberg.

Den nye 6-pack forhandles i Danmark i starten af 2019. Se den “in action” her:

Her kan du se det nye logo: 

Vidste du at ……..

Carlsberg, som er verdens 3. største bryggeri, udruller det i hele verden, så der er tale om en opsigtsvækkende nyhed.

Det er alt sammen tiltag, der taler direkte ind i FN’s 17 verdensmål, der alle handler om at skabe bæredygtige løsninger for klodens mennesker og natur, og som også ligger mange danske forbrugere på sinde:

•Over halvdelen af forbrugerne tænker i høj eller nogen grad over bæredygtighed ved køb af mad og drikke

•Tre ud af fire udtrykker bekymring over ophobning af plastik i naturen, mens forurening og global opvarmning ligeledes bekymrer mange

•Forbrugerne vil gerne tage ansvar og med deres forbrugsvalg gøre en forskel. Hver fjerde peger på forbrugerne selv, som de, der bærer det største ansvar for at sikre en bæredygtig fødevareproduktion.