You can read an English version of the article here

I dag kan vi fortælle, at Lakrids by Bülow har opnået en ny omsætningsrekord i 2023-regnskabet. Virksomheden, som blev startet på Bornholm af Johan Bülow, solgte for knap 320 mio. kr. sidste år. Dog har flere udfordringer påvirket resultatet, og samlet set kommer året ud med et underskud på 29,5 mio. kr.

Til Børsen beskriver Fredrik Nilsson, CEO i Lakrids by Bülow, situationen således:

“Situationen for konsumentprodukter generelt i Norden og Tyskland har været udfordrende. Flere af vores forhandlere, særligt i Norge og Danmark, er gået konkurs, og vi har været ramt af valutaudsving i Sverige og Norge, som gør, at forbrugerne ikke har haft samme købekraft som tidligere. Omvendt kan vi se, at vores koncept fungerer, så selvom vi havde ønsket mere vækst, mener vi, at det ser positivt ud fremover.”

Derudover har virksomheden arbejdet med at optimere produktionen og forbedre forholdene for medarbejderne. Fremadrettet kan man derfor producere mere året rundt fremfor at have spidsbelastning lige inden højsæsoner som jul og påske. Det har nedbragt omkostninger til lagerkapacitet samt personale, der f.eks. tidligere skulle arbejde om natten.

Udover dette er virksomhedens værdi steget, hvilket har udløst en ejeraftale med stifteren Johan Bülow, der i dag er kreativ direktør og ejer 25% af virksomheden. De resterende 75% er ejet af den svenske kapitalfond Valedo Partners, som købte sig ind i selskabet i 2016.


Johan Bülow

Johan Bülow & Fredrik Nilsson

Tyskland er det største marked

Fredrik Nilsson har tidligere afsløret, at virksomheden har planer om at åbne flere butikker. Her vil fokus især være på Storbritannien og Tyskland, hvor man allerede har en del butikker. Målet er at opretholde en tocifret vækst på det tyske marked i mange år. Tyskland er allerede deres største marked, så det lover godt for fremtiden.

“Vi har en lang liste med muligheder, og det er mere en regel end undtagelse, at jeg er der. For det er en kombination af hjerte og hjerne. Vi har brug for en lokation, hvor der er nok mennesker, men den branding-værdi, vi ser, skal også være tilpas god for os. Lejen skal også være i orden, og det er ofte det svære,” lød det fra direktøren.

Johan Bülow

Bliv opdateret på 5 min - hver uge!

Få dontt.dks nyhedsbrev gratis tilsendt: Du kan få vores ugentlige opdatering gratis om kultur, branding, iværksætteri & inspiration med udgangspunktet fra København.