Der er stolte traditioner indenfor iværksætteri på Bornholm. Vi vil hver uge bringe et interview med folk, der har iværksætteri helt tæt på. I forbindelse med lanceringen af vores egen “Bornholmerguide”, så vil vi også gå tættere på et spirrende iværksætteri. Det kan både være folk, der driver forretning på øen, men også folk der er taget videre. Her kan du møde den Mathias Sejer Sørensen, der driver restaurant og hotel på Grønbech Hotel.

Hvor er Grønbech Hotel henne som virksomhed i dag?
“2019 var mit første år som hotelchef, men jeg kan allerede nu se effekten af det arbejde, jeg lagde i stedet sidste år, har båret af sig. Vi er nu på rette vej til at blive blandt top 3 hoteller/restauranter på Bornholm. Målet er selvfølgelig at blive nr. 1 og være dem, der går forrest hvad angår gastronomi, service og komfort.

Vi står stærkere i år end vi har gjort før, selv med Corona taget i betragtning.”

Hvordan er det at drive en virksomhed fra Bornholm?
“Det er fantastisk, men samtidig selvfølgelig også en udfordring. Da vi jo kun har sæsonåbent er den store hovedpine hvert år at finde dygtigt og engageret personale. Derfor prøver jeg også at give så meget som muligt igen til mit personale. Alle får højere løn, gratis bolig, gratis kost og medarbejderfordele til deres familie. Ligesom jeg prøver at få opbygget et tæt forhold personalet imellem, så vi er i et miljø, alle er glade for.

Derudover har Bornholm en masse at byde på som i sig selv jo er enormt tiltalende for sæsonarbejdere.”

Foto: Altinget.dk

OM Grønbechs Hotel:

Opkaldt efter en af Danmarks store tænkere og bornholmer Vilhelm Grønbech ligger Grønbechs Hotel og Restaurant Vilhelm lige i smørhullet oven for havnen. Siden 1901 har der været gæstgiveri på adressen, men efter den gennemgribende renovering i 2015, fremstår hotellet tidssvarende og med sans for detaljen. Fra de 23 værelser kan man følge livet i Allinge og der er ikke langt til nogle af Bornholms største seværdigheder.

Se mere her. 

I er medieejet. Kan man mærke det på nogen måde ift. til hvordan i driver stedet?
“Som udgangspunkt: Nej. Jeg er uddannet kok med en baggrund på flere af landets bedste restauranter, og det er med den store erfaring, jeg driver hotellet. Dette både hvad angår den mad, vi serverer, men også den service, jeg gerne vil have os til at give vores gæster. Vores ejer har fra dag et været enormt god til at sige, at jeg skal drive stedet, som jeg finder bedst. Det er trods alt mig, der har 75-85 timer ugentlig på hotellet og derfor også ved, hvad vores gæster vil have og synes om.

Men samtidig har jeg også et kæmpe bagland, som sidder klar til at hjælpe og sparre omkring de spørgsmål/problemer, jeg evt. kan befinde mig i. Det giver en enorm ro for mig, da jeg ved, jeg blot skal ringe, skulle der opstå en mulighed, hvori jeg har brug dem, lyder det fra Mathias Sejer Sørensen.

"Jeg har boet her i fire år nu og selvom jeg kører den samme rute hver dag, er jeg fascineret over, hvor smukt her er."

Mathias Sejer Sørensen om naturen på Bornholm.

Østersølaksen er favoritten....

Hvilken følelse er den vigtigste, som du gerne vil give stedets gæster?
“Følelsen af ro og afslapning. Jeg har prøvet at indrettet hotellet, så det emmer af, at man er derhjemme, men samtidig skal man blot læne sig tilbage og ikke tænke på andre end sig selv og sine kære.”

Hvis du skal nævne en ting, som man skal opleve på Bornholm som turist? Hvad er det så?
“Naturen på Bornholm! Jeg har boet her i fire år nu, og selvom jeg kører den samme rute hver dag, er jeg stadig fascineret over, hvor smukt her er.”

Hvad er din favorit “fødevare” fra Bornholm?
“Østersølaksen – Desværre er det ikke meget, vi får lov at arbejde med den, da der er store restriktioner på den fra Fødevaremyndighederne side. Men det er en fantastisk spise og virkelig noget, der er unikt for Bornholm, og som der fanges mange af.”

Hvem er Mathias Sejer Sørensen?
“Jeg er 31 år gammel, gift med min kone Andrea Aguirre Suarez. Sammen har vi to børn, Bear på 3 og Jackson på 6 måneder. Vi flyttede til Bornholm for 4 år siden og har ingen planer om at skulle væk herfra igen. I 2018 købte vi vores drømmehus i en lille flække Østermarie.

Udover at snakke om mad, vin og service døgnets 24timer er min store passion jagt. Jeg har to jagthunde, jeg har med mig, når jeg er ude.”

Hvordan ser din hverdag ud?
“Den starter tidligt, cirka 5:30-6:30 da jeg har to små børn. Heldigvis har vi god tid alle sammen om morgenen, hvor vi kan spise morgenmad, få en kop kaffe og gå med hundene, inden vi skal afsted til børnehaven omkring 8:30. Derefter kører jeg på arbejde, så jeg er der cirka kl. 09. Der starter min dag med en gennemgang af ankomne gæster sammen med receptionisten, hvor jeg samtidig tjekker antal gæster til om aftenen i restauranten.

Kl. 10 vil jeg gerne, at personalet, der er mødt ind, mødes og spiser morgenmad sammen, hvor vi samtidig har mulighed for at gennemgå dagen og de opgaver der evt. måtte være.

Herefter bruger jeg gerne et par timer på administrative opgaver, inden jeg går i køkkenet. Jeg ynder at være i køkkenet så meget som muligt, men når man driver et lille hotel, kommer der rigtig mange uforudsete opgaver i løbet af dagen, som tager min tid fra køkkenet. Derfor er jeg også afhængig af min fantastiske souschef Simon.

Herefter arbejder jeg, så vidt muligt, i køkkenet resten af dagen. Alt efter travlhed slutter dagen typisk mellem 23-24 om aftenen, ved stille aftener kører jeg typisk omkring kl. 22.”

Hvor får du din inspiration fra?
“Overalt. Typisk, når jeg mindst venter det. En tur ude med hundene, på jagt, ude efter vilde svampe, eller over et glas vin med min kone.”

Hvordan gør I jer umage som virksomhed?
“Ved at prøve at tænke som gæsterne; Hvad er det, de gerne vil opleve med et ophold hos os.

Det er kvaliteten af råvarerne, detaljerne i maden, vinene, servicen og interiøret over hele hotellet. Alt fra møbler, til musikken, til vores fantastiske gårdhave, hvor jeg har en gartner ansat til at tilse alle vores blomster, urter og frugttræer.”

Hvad betyder det for dig, at gøre dig umage?
“ALT. Jeg har kæmpe respekt for folk, der ikke har erfaring i branchen, men gerne vil prøve kræfter med den. Men har man en indstilling omkring, at tingene er ligegyldige, eller man prøver at springe over, hvor gærdet er lavest, er noget af det, jeg på ingen måde kan acceptere.

Vi har folk ansat, som aldrig har serveret før, men de prøver alt, hvad de kan, og det fortjener udmærkelse. Samtidig har jeg også haft folk ansat, hvor det blot var et job for dem, og dermed ingen ære havde i det arbejde, de lagde for dagen. Den mentalitet kommer jeg aldrig til at forstå.”

Hvad har krisen lært dig til nu?
“At der altid er lys forenden af tunnelen. Da alt så sortest ud med bookinger både i restauranten og hotellet, vendte det hele og pludselig væltede det ind med bookinger. Især fra danskere i hele landet har vi været heldige at kunne tage imod, hvilket man godt kan blive rørt over, når de ringer og siger, at de nu har valgt at komme til Bornholm i stedet for deres planlagte tur til fx Mallorca i efteråret.”

Hvad bekymrer dig mest i denne krise?
“Da vi er et sæsonhotel var det helt klar udsættelsen af mit personale for sæsonen, der var hårdest. Det er klart, at økonomien jo er altoverskyggende i en krise som Corona, men samtidig var min tanker først på det personale, der skulle have været startet, slutter Mathias Sejer Sørensen”


HAR DU SET?

Vores bornholmerguide er online. Følg med her. dontt.dk/bornholm